کد خبر: 143002
A
روزنامه گردی دیدبان تاریخ ۱۸ آبان ۱۳۵۹؛

نامه اعتراض آمیز مهندس بازرگان در پی دستگیری صادق قطب زاده

تیترها و اخبار روزنامه میزان، ارگان نهضت آزادی ایران در ۴۲ سال قبل چنین روزی، ۱۸ آبان سال ۱۳۵۹ را می خوانید

نامه اعتراض آمیز مهندس بازرگان در پی دستگیری صادق قطب زاده

به گزارش دیدبان تاریخ؛ صفحه نخست روزنامه میزان، ارگان نهضت آزادی ایران در ۴۲ سال قبل چنین روزی، یکشنبه ۱۸ آبان سال ۱۳۵۹ را مشاهده می کنید، بمباران مواضع دشمن در خونین شهر توسط رزمندگان نیروی هوایی در ساعت ۱۰/۳۰ دقیقه صبح دیروز تیتر یک این روزنامه است. دومین مرتبه بمباران پالایشگاه گاز کرکوک و ازدحام بیش از حد مراجعان در اولین روز توزیع کوپن گازوئیل و تکذیب کلیه اخبار مربوط به کاهش ذخایر ارزی ایران از جمله تیترها و خبرهای دیگر این روزنامه صبحگاهی هستند. اما دستگیری صادق قطب زاده تیتر مهم دیگر این نشریه هست که اعتراض مهندس بازرگان را به دنبال داشت. در کنار خبر مربوط به دستگیری قطب زاده، نامه اعتراض آمیز مهندس مهدی بازرگان را در دیدبان تاریخ می خوانید؛

-6003323721357572034_121

۱- دستگیری صادق قطب زاده

خبرگزاری پارس به نقل از خبرگزاری فرانسه از تهران:

روزنامه جمهوری اسلامی امروز گزارش داد صادق قطب زاده وزیر امور خارجه پیشین ایران به جرم ایراد سخنان تحریک آمیز در تلویزیون به دستور دادستان کل کشور دستگیر شد. این توقیف بوسیله چند تن از همکاران قطب زاده تایید شد. آنها گفتند بعدازظهر دیروز قطب زاده در منزلش بدستور موسوی اردبیلی دادستان کل دستگیر شد. جمهوری اسلامی گفت: سخنان تلویزیونی قطب زاده در رابطه با اوضاع رادیو و تلویزیون، سازمانهای انقلابی و دانشجویان پیرو خط امام است.

-6003323721357572033_121

۲- اعتراض مهندس بازرگان به جریان دستگیری قطب زاده

هر دم از این باغ بری می رسد/ تازه تر از تازه تری می رسد!

معالجه دندان درد با مشت و چکش.

-6003323721357572031_121

بازداشت قطب زاده که در برخورد اول به افسانه و شایعه شباهت داشت با کمال تعجب واقعیت پیدا کرد. کاری ندارم که روش گذشته آقای قطب زاده چگونه بود و مصاحبه اخیر در تلویزیون تا چه حد معقول و خالی از ایراد باشد. امر مسلم این است که برنامه زنده نبوده و صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران میتوانسته است پخش نکند.

-6003323721357572032_121

اما درد بزرگ در این است که چطور گردانندگان انحصارگر ما فکر نکرده اند که عمل آنها چه اثر وحشتناکی به لحاظ احساس عدم امنیت و بی اعتبار کردن قانون اساسی در مردم سراپا ایمان و امید و فداکاری ایجاد می کند و چه قضاوتی دنیای خارج که هدف صدور انقلاب ما هستند خواهند نمود. وقتی با چنین سادگی و افتضاح یک مبارز کهنه کار، عضو شورای انقلاب، مدیر عامل رادیو و تلویزیون و وزیر خارجه جمهوری اسلامی توقیف و توهین می شود دیگر چه آبرو برای اسلام و انقلاب ایران باقی خواهد ماند؟ جدا و استرحاما از مقام رهبری انقلاب خواهان دخالت، جبران و جلوگیری از این تجاوزات هستم.

ربنا لا تجعلنا فتنه للقوم الظالمین

مهدی بازرگان

۵۹/۸/۱۷

تهیه و تنظیم: مصطفی رحیمی مشکله

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر