کد خبر: 143149
A

آیا رابطه جنسی مطلوب محدود به زمان است؟

یکی دیگر از موارد مهم مقایسه افراد با پورن استارهاست. یعنی فرد خودش را با کسانی مقایسه می کند که در فیلم دیده است و سعی می کند اجرایی مانند او داشته باشد و چون نمی تواند آنرا تجربه کند باز هم دچار اضطراب و کاهش اعتماد به نفس و در نتیجه بدتر شدن مشکل می شود.

آیا رابطه جنسی مطلوب محدود به زمان است؟

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ بسیاری از مردان و زنان ایرانی از رابطه جنسی خود و یا شریک جنسی شان رضایت ندارند، اما به دلایل متعدد فرهنگی نتوانسته اند راه حلی برای آن پیدا کنند. صبح ترکیه با راه اندازی سرویس دانش جنسی برای ایرانیان و فارسی زبانان دنیا در نظر دارد به سوالات، ابهامات و نکات مهم مورد نظر مردم و مخاطبان پاسخ دهد تا از این راه به افزایش کیفیت رابطه زوجین کمکی کرده باشد.

دکتر مژگان شریعت پناهی سکس تراپیست درباره موضوع زودانزالی مردان به سوالات ما پاسخ داده است.

تعریف شما از زود انزالی چیست؟

درباره زود انزالی اولین نکته ای که باید بگویم این است که میان تعریف علمی زودانزالی و آنچه که ممکن است عموم مراجعین درباره ی آن فکر کنند تفاوت وجود دارد. از نظر علمی ارضاء اگر قبل از دخول به واژن یا کمتر از یک دقیقه پس از دخول اتفاق بیفتد اسمش زود انزالی است. اما عمده مراجعین شکایتشان از این است که زودتر از آنچه که خودشان می خواهند ارضاء می شوند و یا این انزال در زمانی اتفاق می افتد که موجب رضایت شریک جنسی و یا خود فرد نیست.

آنچه که از این زمان و عدد و رقم ها مهم تر است، احساس رضایت فرد از رابطه جنسی اش است که حتی در مواردی که فرد از نظر علمی دچار زود انزالی نیست هم این عدم رضایت مشاهده می شود.

یعنی فرد به کلنیک مراجعه می کند و دچار پریشانی از رابطه است و یا ممکن است بازخودی از شریک جنسی اش دریافت کرده باشد که به این احساس رسیده باشد. یعنی پارنتنر می گوید اینقدر ارضای همسرم سریع اتفاق می افتد که من واقعا هیچی نمی فهمم.

در برخی سایت ها و رسانه های عمومی نوشته اند که مثلا باید حداقل 5 دقیقه زمان دخول باشد. چقدر این حرف ها علمی است؟

ببینید تایم مهم است و البته با شروطی که خواهم گفت. ما تا یک دقیقه را از نظر علمی طبیعی قلمداد می کنیم و درصد زیادی از آقایان زیر دو دقیقه ارضاء می شوند. تعداد خیلی کمی از آقایان هستند که 5 تا 15 دقیقه زمان ارضای آنها طول می کشد.

اما نکته مهم این است که گاهی در برخی زوجین به دلیل کیفیت رابطه، ارضاء زیر یک دقیقه صورت می گیرد و هیچ نارضایتی نیست و ما اینجا هیچ برچسبی به این آقا نمی زنیم، اما در برخی افراد بالای 5 دقیقه است و پارتنر ناراضی است.

شما مراجعینی دارید که زمان دخولشان طولانی است اما باز ناراضی اند؟

بله دقیقا. مراجعینی داریم که 5 تا 10 دقیقه گاهی زمان ارضای آنها طول می کشد اما مراجعه می کنند و می گویند پارنتنر یا همسر ما ناراضی است و احساس می کنند دچار مشکل زودانزالی هستند. خوب ما باید در اینجا مواردی غیر از زودانزالی را در رابطه بررسی کنیم که بعدا درباره شان صحبت خواهیم کرد.

پس ما اساسا انزال بین یک تا دو دقیقه را از نظر علمی نرمال می دانیم؟

بله همین طوره. حتی کتاب های سکس تراپی اروپایی می گویند انزال زیر یک دقیقه که با ناراضایتی همراه است زود انزالی است، یعنی اگر پارتنر و خود فرد از همین زیر یک دقیقه هم راضی هستند و لذت می برند و شکایتی ندارند، ما هیچ برچسبی به این رابطه نمی زنیم.

پس در واقع تایم مشخصی را نمی توان اعلام کرد، بستگی به رضایت طرفین دارد

دقیقا. ما نمی توانیم تایم بدهیم و ملاک معرفی کنیم که دخول باید 3 دقیقه باشد یا 5 دقیقه. اگر فردی بالای دو دقیقه و حتی 5 دقیقه انزالش طول می کشد ما این عدم رضایت او را در فاکتورهایی غیر از زودانزالی بررسی می کنیم. یعنی باید ابعاد دیگر رابطه را بررسی کنیم و ببینیم چرا فرد 5 دقیقه دخول داشته اما ناراضی است و پارتنرش شکایت دارد.

واقعا دچار زود انزالی هستیم یا اعتماد به نفس نداریم؟!

علل مختلفی دارد که در جلسه ای که با مراجع داریم و موارد را به ریز بررسی می کنیم مشخص می شود. یک سری از زود انزالی ها همراه با اختلال نعوظ هم هست. مسائلی مانند ناهنجاری های دستگاه تناسلی مردان، بیماری های پروستات، عفونت های دستگاه ادراری و نارسایی های تیروئید است. اما چیزی که دانستنش مهم است این است که عوامل روانشناختی بسیار موثر است. اما ما در بررسی های اولیه، ابتدا سعی می کنیم مسائل جسمی و سلامتی را بررسی کنیم که مطمئن شویم مشکلی در آن حوزه وجود ندارد، بعد وارد بررسی دقیق مسائل روانشناختی می شویم.

در این عوامل رونشناختی چه عاملی را شایع و مهم می دانید؟

یکی از مواردی که شایعه و من با آن برخورد کردم ، برخورد پارتنر است. یعنی نحوه برخورد پارتنر با ارضای مرد می تواند سبب تشدید این وضعیت شود. حتی یک کلمه مثلا یه عه گفتن پس از ارضای مرد، می تواند سبب کاهش اعتماد به نفس مرد، اضطراب او و یا حتی ترس او از رابطه شود. به گونه ای که برخی مردها قید رابطه جنسی را از ترس اینکه باعث نارضایتی پارتنرشان می شود، می زنند.

یکی دیگر از موارد مهم مقایسه افراد با پورن استارهاست. یعنی فرد خودش را با کسانی مقایسه می کند که در فیلم دیده است و سعی می کند اجرایی مانند او داشته باشد و چون نمی تواند آنرا تجربه کند باز هم دچار اضطراب و کاهش اعتماد به نفس و در نتیجه بدتر شدن مشکل می شود .

یک نکته ی بسیار مهم دیگر صمیمت میان زوجین است. هر چقدر یک زوج رابطه صمیمی تری داشته باشند، احتمال بروز این مشکل کمتر است.

آیا تعداد رابطه جنسی در زمان انزال موثر است؟

ببنید کتاب ها چیزی درباره این موضوع به عنوان یک عامل اصلی اشاره ای ندارند، اما تجربه ما در برخورد با مراجعین می گوید مردانی که تعداد رابطه جنسی بیشتری در طول هفته دارند، دیرتر از مردانی ارضاء می شوند که دیر به دیر رابطه دارند.

آیا خود ارضایی نیز نقشی در انزال زودرس دارد؟

سوال خوبی بود. برخی افراد به عنوان راه حل چند ساعت قبل از رابطه جنسی خودارضایی می کنند. این ممکن است در نگاه اول و عامیانه موجب جلوگیری از زودانزالی شود. اما نکته بسیار مهم است که تکرار خودارضایی می تواند از عواملی باشد که  زودانزالی  را افزایش دهد. در واقع یکی از دغدغه های ما این است که فراوانی خود ارضایی موجب افزایش حساسیت آلت می شود و ممکن است به سرعت به انزال برسند.

سکس دهانی طبیعتا از مواردی است که باعث می شود تایم دخول کم تر باشد، با این وجود مراجعینی هستند که از تایم کوتاه دخول انتقاد می کنند.

اساسا سکس دهانی خودش یکی از مدل های مختلف رابطه در نظر گرفته می شود که به دلیل تحریک پذیری بالا مستقلا می تواند موجب ارضاء شود. به عبارتی می تواند یک سکس کامل که منجر به ارضاء و ارگاسم شده در نظر گرفته شود. اما در مواردی خانم ها از عدم دخول یا کاهش زمان آن انتقاد دارند. در چنین مواردی راهکارهایی وجود دارد که به زوجین ارائه می دهیم تا رضایت بیشتری کسب کنند.

واقعا دچار زود انزالی هستیم یا اعتماد به نفس نداریم؟!

در درمان زودانزالی درمان های متعددی وجود دارد که مهم تر از همه کار کردن سکس تراپیست روی باورهای مراجع از طریق درمان های شناختی رفتاری است که از درمان های موثر است. البته ما حتما تکنیک های رفتاری هم به مراجع آموزش می دهیم که بسیار موثر است و می تواند به افزایش کیفیت و رضایت زوجین کمک بسیار زیادی کند.

چه توصیه ای دارید به کسانی که احساس می کنند دچار مشکل زود انزالی هستند؟

حرف من به کسانی که چه مشکل زودانزالی و چه هر مشکل دیگری مربوط به رابطه جنسی دارند این است که اصلا نگران مراجعه حضوری یا آنلاین به سکس تراپیست نباشند. هر کسی در دنیای علم صاحب تخصصی است و کار علم حل مساله و افزایش کیفیت زندگی مردم است. وقتی فردی پس از سالها درس و تحصیل در رشته روانشناسی و دوره های بین المللی سکس تراپی به مدارجی علمی و دانشی در این زمینه می رسد، چه اشکالی دارد افراد چه حضوری و چه آنلاین مسائشان را مطرح و راه حل دریافت کنند. این باعث می شود حتما کیفیت زندگی افراد بهتر شود و روابط صمیمی تر و پایدارتری بین زوجین برقرار شود. بنابراین توصیه ام این است که هر نوع نارضایتی و اختلال جنسی را حتما با سکس تراپیست مطرح کنند و مشکلشان را برطرف کنند.

منبع: صبح ترکیه

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر