کد خبر: 143545
A
روزنامه گردی دیدبان تاریخ ۲۶ آبان ۱۳۵۸؛

آغاز روابط سیاسی ایران و لیبی/ بازرگان: انتقام جای انقلاب را گرفته است

تیتر اول روزنامه ۱۲ صفحه ای بامداد امروز در روز ۲۶ آبان سال ۱۳۵۸ اختصاص دارد به سخنرانی دیشب مهندس مهدی بازرگان در حسینیه ارشاد که در آن درباره عوامل تضعیف انقلاب و دولت افشاگری کرده بود.

آغاز روابط سیاسی ایران و لیبی/ بازرگان: انتقام جای انقلاب را گرفته است

به گزارش دیدبان تاریخ؛ تیتر اول روزنامه ۱۲ صفحه ای بامداد امروز در روز شنبه ۲۶ آبان سال ۱۳۵۸ اختصاص دارد به سخنرانی دیشب مهندس مهدی بازرگان در حسینیه ارشاد که در آن درباره عوامل تضعیف انقلاب و دولت افشاگری کرده بود. بازرگان گفته است تهمت پراکنی باعث شکست دولت من شد و ناگهان دیدیم انتقام جای انقلاب را گرفته است و یکباره مواجه شدیم با این مسئله که مردم سال ۵۸ با مردم سال ۵۷ با آن وحدت کلمه فرق کرده اند. اعلام برنامه کار هیات وزیران، کشته شدن بیش از ۳۸۵ نفر در زلزله خراسان، دعوت امام از گروههای اسلامی و ملی به تفاهم و ابقای ۱۱ وزیر کابینه بازرگان در پست های خود و همچنین اعلام نگرانی غرب و اروپا از اقدام آمریکا در سد کردن پولهای ایران از جمله تیترهای مهم این شماره روزنامه هستند. در نیم تای پایینی روزنامه به خبری درباره آغاز روابط سیاسی ایران و لیبی بر می خوریم که متن کامل خبر فوق را عینا در ادامه می خوانید؛

IMG_20221117_075933_777

بدنبال دیدار نماینده قذافی با ابوالحسن بنی صدر

روابط سیاسی ایران و لیبی آغاز شد

نماینده قذافی؛ در مبارزه با آمریکا، لیبی ایران را تنها نخواهد گذاشت.

در ملاقاتیکه روز ۵ شنبه بین ابوالحسن بنی صدر سرپرست وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و سعد مصطفی مجیر نماینده شخصی سرهنگ معمر قذافی رهبر لیبی انجام گرفت دو دولت ایران و لیبی موافقت کردند که از تاریخ پنجشنبه ۲۴ آبان ماه ۱۳۵۸ روابط سیاسی بین دو کشور تجدید شود. در بیانیه ای که به همین مناسبت انتشار یافت خاطرنشان شده است ‌که در این‌ ملاقات نماینده سرهنگ قذافی تسلیت خود را به مناسبت قربانیهای زلزله اخیر منطقه خراسان تقدیم داشت و در ملاقات فوق در کلیه مسایل مورد بحث و موافقت حاصل شد. نماینده سرهنگ قذافی تایید ملت و رهبران لیبی را از مبارزات مشروع مردم ایران در برقراری جمهوری اسلامی در ایران اعلام کرده و جنگ اقتصادی غیر مسئولانه ای را که آمریکا بدون دلیل بر ضد مردم ایران به راه انداخته است به شدت تقبیح کرد و تاکید نمود که لیبی، ایران را تنها نخواهد گذاشت.

IMG_20221117_075933_008

طرفین همچنین تصمیم خود را به مقاومت در کنار مردم فلسطین تا آزادی کلیه سرزمین های فلسطین و مردم آن اظهار کردند. ابوالحسن بنی صدر سرپرست وزارت امور خارجه ایران نیز تقدیر و تشکر جمهوری اسلامی ایران را نسبت به مواضع انقلاب اسلامی در لیبی به رهبری سرهنگ قذافی در مورد شاه مخلوع و تاییدات ملت لیبی از مردم ایران ابراز داشت. همچنین طرفین مخالفت خود را با هر گونه توطئه تجزیه طلبی اظهار و بر هماهنگی کامل بین دو کشور در زمینه های اسلامی و سیاسی و اقتصادی بخصوص نفت ابراز داشتند و تصمیم گرفتند کمیته ای مشترک به منظور تحقیق درباره چگونگی ناپدید شدن امام موسی صدر تشکیل دهند.

تهیه و تنظیم: مصطفی رحیمی مشکله

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر