کد خبر: 143624
A

عسگری: باید صدای دانشجویان را بشنویم/ در اجرای اصل 27 قانون اساسی کوتاهی شد

نماینده مردم کرج در مجلس با بیان اینکه شنیدن صدای مردم دانشجویان و اساتید یکی از ابزارهای مردمی سازی است، گفت: باید روش‌هایی را طبق اصل 27 قانون اساسی ایجاد کنیم تا تجمعات به صورت آزادانه برگزار شود و مردم نقد و اعتراض خود را مطرح کنند.

عسگری: باید صدای دانشجویان را بشنویم/ در اجرای اصل 27 قانون اساسی کوتاهی شد

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ مهدی عسگری نماینده مردم کرج در مجلس در خصوص ضرورت انجام گفت‌وگوی ملی، اظهار کرد: وقتی که ما صحبت از مردمی سازی حکمرانی و ارتقاء نقش مردم در اداره جامعه می کنیم، یکی از روش‌ها این است که باب گفت و گو با اقشار مختلف مردم را باز بگذاریم؛  به نظر من باب گفت و گو با مردم بسته نیست اما کاملا هم گشوده نیست. در مجلس معمولا هم مرکز پژوهش ها و هم کمیسیون‌ها وقتی می خواهند طرح‌هایی را بررسی کنند که ذی نفعانی در جامعه دارد، از آن اصناف و افراد آن حوزه دعوت می کنند تا آنها هم نظرشان را در کنار دستگاه های مرتبط مثل دولت و سایر نهادها مطرح کنند.

وی با اشاره به ابزارهای مردمی سازی در کشور، گفت: اگر ما بتوانیم حرف مردم، اساتید و دانشجویان را بیشتر از گذشته بشنویم و به آنها توجه کنیم، یکی از ابزارهای مردمی سازی است. اعتراض هایی که اخیرا در کشور شاهد هستیم به تنهایی ایرادی ندارد و حتی می تواند به ما کمک کند تا ضعف‌های درون حاکمیت را بشناسیم و برای آن تدبیری بیاندیشیم اما عده ای با فرمول های از قبل طراحی شده این اعتراضات را به اغتشاش تبدیل کردند که نه تنها عاملی برای برطرف کردن خلاءها، کمبودها و ضعف ها نخواهد بود بلکه آسیب هایی را ایجاد می‌کند و به عنوان نمونه دیدیم که قیمت دلار بالا رفت و ترانزیت کشور کاهش جدی پیدا کرد.

آقای عسگری در خصوص اصل 27 قانون اساسی، اظهار کرد: باید روش‌هایی را طبق اصل 27 قانون اساسی ایجاد کنیم تا تجمعات به صورت آزادانه برگزار شود و مردم نقد و اعتراض خود را مطرح کنند؛ مثل اعتراضات و تجمعاتی که همواره جلوی درب مجلس اتفاق می افتد که اقشار و گروه هایی حتی بدون مجوز انتقاد خود را مطرح و به گوش نماینده ها می رسانند و بعضا نمایندگان انها به داخل مجلس دعوت می شوند و نکات لازم را مطرح می کنند؛ مجلس پیگیر است که این فضا به صورت قانونمند گسترده تر شود و وزارت کشور هم موافق است که این اتفاق رخ دهد.

وی ادامه داد: کشور ما در دهه های گذشته با مشکلات متعدد امنیتی مواجه بوده است؛ بلافاصله بعد از انقلاب اسلامی، با هجمه های مختلفی از ترور، ایجاد ناامنی، گروه های تجزیه طلب و جنگ تحمیلی مواجه شدیم و تا الان هم سعی کردند فضاهای ملتهبی در کشور ایجاد کنند بنابراین در رسیدگی به موضوعاتی مثل اصل 27 کوتاهی شد اما ما تلاش می کنیم که این اصل به رسمیت شناخته شود.

آقای عسگری در خصوص فعالیت و نقش احزاب و رسانه‌ها در ایجاد فضای گفت و گوی ملی، گفت: خلاء قانونی برای فعالیت احزاب نداریم و نبود احزاب قوی شاید به ریشه هایی که در فرهنگ سیاسی ما وجود دارد و تجربه مردم از احزاب سیاسی باز گردد و بخشی هم به عملکرد خود احزاب باز می گردد یعنی حس مردم از حزاب بیشتر حس قدرت طلبی است و آدم هایی که به دنبال منافع هستند؛ بنابراین وقتی حزب نمی تواند بدنه اجتماعی برای خودش تولید کند، طبیعتا کارایی آن هم کم می شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: الان تعریف و کارکرد رسانه تغییر کرده است؛ رسانه های رسمی مکتوب و حتی خبرگزاری ها خیلی نمی توانند نقش پررنگی داشته باشند زیرا هر فردی می تواند به عنوان یک رسانه در بازتاب اتفاقات جامعه نقش داشته باشد و هر کسی که نقد و نظری داشته باشد می تواند آن را به افکار عمومی و حاکمیت به راحتی منتقل کند.

منبع: شفقنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر