کد خبر: 14364
A
دیده‌بان ایران گزارش می‌دهد؛

همه گمانه‌زنی‌ها پیرامون رفع حصر/ شاید خبرهای خوشی در راه باشد/ "رفع حصر" طلیعه "آشتی ملی"

به طور کلی با توجه به اینکه ایده و پروژه آشتی ملی از سوی اصلاح طلبان مطرح شده است، رفع حصر می‌تواند یکی از طلیعه‌های این پروژه باشد؛ دکتر روحانی در نشست خبری اخیر خود از ضرورت اجماع برای حل این مسئله و زمان بر بودن آن سخن گفته است

همه گمانه‌زنی‌ها پیرامون رفع حصر/ شاید خبرهای خوشی در راه باشد/ "رفع حصر" طلیعه "آشتی ملی"

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، «یکی از آرزوهای آیت الله هاشمی، رفع حصر بود» این جمله ای است که غلامعلی رجایی مشاور آیت الله چندی پس از رحلت ایشان در مصاحبه با جماران بر روی آن تاکید کرد.

وی در همان مصاحبه این را هم گفت که پس از تعطیلات نوروز 93، به خدمت آیت‌الله هاشمی رسیدیم و ایشان فرمود قرار بود اتفاقاتی پیرامون رفع حصر بیفتد، ولی افرادی نگذاشتند.

*ادعای باهنر و پاسخ مطهری

در مردادماه سال جاری نیز، محمدرضا باهنر رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری طی مصاحبه‌ای  گفت به محصورین پیغام داده که اعلام کنند فعالیت سیاسی را کنار می‌گذارند تا زمینه برای رفع حصرشان تسهیل و تسریع گردد؛ این اظهارات باهنر با واکنش هایی از سوی نزدیکان محصورین موجب شد و آنها از باهنر خواستند تا واسطه این پیغامش را معرفی کند که پس از آن باهنر طی مصاحبه ای اعلام کرد منظورش از پیغام همان پیغام رسانه ای بوده است!

در همان اثناء، علی مطهری نیز طی مصاحبه‌ای تصریح کرد: حدود دو سال پیش از طریق یکی از  دختران میرحسین موسوی برای ایشان پیغام فرستادم که در صورت آزادی از حصر چه می‌کند؟ فحوای پاسخ او این بود که کاری جزء وحدت ملی و خیرخواهی برای انقلاب نمی‌کنم.

*پیگیری‌های ستودنی نایب رئیس مجلس

اخیرا نیز علی مطهری طی سخنانی که در دانشگاه فردوسی مشهد ایراد کرد، به نوعی به ماجرای فوق‌الذکر اشاره کرد که البته از سوی مستمعین و احیانا خبرنگاران حاضر در جلسه به درستی برداشت نشد و چنین القاء شد که علی مطهری با محصورین دیدار داشته است؛ مطهری بلافاصله طی مصاحبه‌ای دیدار با محصورین را تکذیب کرد اما تاکید کرد که طرحی برای ملاقات با محصوران داریم که دنبال مجوز آن هستیم تا از برنامه آنها برای بعد از آزادی مطلع شویم و نتیجه را به مراجع مربوط اعلام کنیم؛ گرچه قبلا با واسطه، موضع آنها را دریافت کرده‌ایم که بر حمایت از نظام و دولت و وحدت ملی تاکید داشته‌اند.

مطهری در بهمن 92 نیز طی سخنانی در جمع دانشجویان دانشگاه مفید قم گفته بود: در ایام غدیر خم بنا بر این بود که رفع حصر شوند ولی جوی که در مطبوعات به راه افتاد و برخی اصلاح‌طلبان آن را به عنوان پیروزی خود قلمداد کردند و شنیده‌ام به همین دلیل این موضوع کنار گذاشته شد.

علی ایحال آنطور که از اخبار بدست می‌آید، ظاهرا با درخواست اخیر علی مطهری مبنی بر ملاقات با محصوین موافقت شده است؛ اما به گفته فرزند مهدی کروبی زمان قطعی این دیدار هنوز مشخص نشده است.

فرزند مهدی کروبی در مصاحبه اخیر خود گفته است: «علی مطهری مدت‌هاست که این موضوع(رفع حصر) را پیگیری می‌کند و به یک‌سری موفقیت‌هایی دست پیدا کرده‌اند. در واقع با دیدارهایی که داشته‌اند، توانسته‌اند مسئولان را برای دیداری با محصوران راضی کنند».

*رفع حصر طلیعه آشتی ملی

وی در مرداد ماه نیز طی مصاحبه ای گفته بود: شخص آقای دکتر عارف پیگیر موضوع حصر هستند و موضوع رفع حصر به بعد از انتخابات ریاست جمهوری موکول می شود.

فرزند مهدی کروبی در همان مصاحبه گفته بود: براساس حدود اطلاعات خانواده محصورین، آقای روحانی رئیس جمهور کشورمان تاکنون چندین جلسه خدمت رهبری موضوع رفع حصر را مطرح نموده‌اند و با ایشان صحبت کرده اند اما حاشیه سازی های اطرافیان به گونه ای بوده که آقای روحانی قادر به ادامه گفتگوها نشده اند.

به طور کلی با توجه به اینکه ایده و پروژه آشتی ملی از سوی اصلاح طلبان مطرح شده است، رفع حصر می‌تواند یکی از طلیعه‌های این پروژه باشد؛ دکتر روحانی در نشست خبری اخیر خود از ضرورت اجماع برای حل این مسئله و زمان بر بودن آن سخن گفته است؛ باید منتظر بود شاید خبرهای خوشی در این رابطه در راه باشد؛ بویژه آنکه با توجه به اطلاعات بدست آمده وضعیت محصورین اندکی بهبود یافته و امکانات ارتباطی و رسانه ای بیشتری در اختیار آنها قرار گرفته است.

گزارش از جعفر عزتی

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر