کد خبر: 143729
A

طرح دولت برای اعطای یارانه نقدی گاز/ قبض‌های گران قیمت در راه است!

پتروشیمی‌ها راهکاری را پیش روی دولت قرار داده‌اند که اگر دولت گاز آن‌ها را قطع نکند، معادل 80 درصد نرخ خوراک پتروشیمی‌ها را به مشترکان کم‌مصرف بپردازند.

طرح دولت برای اعطای یارانه نقدی گاز/ قبض‌های گران قیمت در راه است!

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ با اعلام محمدرضا جولایی، مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران، در صورتی که مصرف گاز خانگی و تجاری کاهش نیابد تامین خوراک گاز صنایع و نیروگاه‌ها با محدودیت روبه‌رو می‌شود. تا به امروز نیز صنایع از محل قطعی گاز زیان هنگفتی را متحمل شده‌اند.

آن‌طور که احمد مهدوی‌ابهری، دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی ایران، می‌گوید: اخیرا صنایع کشور زیان ۶۸۲ میلیون دلاری (معادل ۱۷ هزار میلیارد تومان) را به دلیل قطعی گاز متحمل شدند.

بر این اساس پتروشیمی‌ها راهکاری را پیش روی دولت قرار داده‌اند که اگر دولت گاز آن‌ها را قطع نکند، معادل 80 درصد نرخ خوراک پتروشیمی‌ها را به مشترکان کم‌مصرف بپردازند. اجرای این طرح با تشویق مصرف‌کنندگان به صرفه‌جویی و روانه مازاد گاز به صنایع توجیه می‌شود. حال به نظر می‌رسد این می‌تواند یارانه جدیدی برای شهروندان باشد.

در این طرح گازی که دولت به قیمت ۱۲۰ تومان در اختیار مردم قرار می‌دهد، توسط پتروشیمی‌ها با نرخ حدود ۳۰۰۰ تومان خریداری می‌شود و این مبالغ توسط بانک‌ها به حساب مشترکان واریز می‌شود.

حال باید دید آیا پیگیری چنین طرح‌هایی می‌تواند آسیب‌‌های ناشی از قطعی گاز به صنایع را در آستانه فصل سرما کاهش دهد؟ مشکل کمبود گاز با کنترل مصرف مشترکان قابل حل است یا به بازسازی زیرساخت‌های گازی نیاز دارد؟

دومین تولیدکننده گاز دنیا در تنگنای تامین انرژی!

حسن رزمیان‌مقدم، نماینده مجلس یازدهم گفت: اولین موضوعی که نیاز به شفاف‌سازی دارد بستر اجرای این پیشنهاد است. اینکه محدود به مناطق مسکونی است یا کارخانجات، ساختمان‌های تجاری و … را هم شامل می‌شود؟

وی ادامه داد: در مناطق مسکونی می‌توان به اثرگذاری این پیشنهاد در صرفه‌جویی خانوارها امیدوار بود. چراکه در حال حاضر گاز به صورت بهینه در منازل مصرف نمی‌شود.

او تصریح کرد: مصداق بارز عدم بهینه‌سوزی، سوخت غیراستاندارد بخاری‌هاست. هدررفت انرژی در این زمینه به حدی است که اگر دولت خود اقدام به خرید بخاری استاندارد برای مردم کند هزینه‌ کمتری نسبت به جبران کمبود گاز دارد.

این نماینده مجلس گفت: مایه تاسف است که ایران به‌عنوان دومین تولیدکننده گاز دنیا در تنگنای تامین انرژی باشد.

رزمیان‌مقدم در پایان عنوان کرد: از آنجایی که عمر استفاده از سوخت‌های فسیلی رو به پایان است مجلس طرح جایگزینی وسایل گرمایشی برقی و همزمان پیگیری صادرات گاز را مطرح کرده است.

محمدرضا مدیری، مدیر عامل پتروشیمی زنجان، درباره تاثیرگذاری این طرح در صرفه‌جویی گاز به تجارت‌نیوز گفت: راه حل اصلی در مدیریت مصرف گاز ساماندهی نظام قیمت‌گذاری است. چراکه قیمت مهم‌ترین سیگنال تنظیم‌گر روابط اقتصادی است.

وی ادامه داد: در ایران نظام قیمت‌گذاری دستکاری و اعداد توزیع بهینه دچار برهم‌ریختگی شده است. در نتیجه این سوءمدیریت، ایران رکورددار مصرف انرژی در جهان می‌شود. رکوردی که هیچ هم‌خوانی با رشد اقتصادی کشور ندارد.

مدیری تصریح کرد: با این حساب از آنجایی که نظام تدبیر توان مدیریت قیمت‌گذاری بازدارنده را ندارد. بنابراین مصرف‌کنندگان در مصرف انرژی صرفه‌جویی نمی‌کنند. در نتیجه شرکت‌های تولیدکننده جور کمبود گاز کشور را کشیده و زیان مالی می‌بینند.

مدیرعامل پتروشیمی زنجان با اشاره با رفتار دولت با پتروشیمی‌ها تشریح کرد: سهم پتروشیمی‌ها در مصرف کل گاز کشور تنها پنج تا هفت درصد است؛ در حالی که بیش از 10 میلیارد دلار ارزش افزوده برای کشور دارند.

او افزود: این در حالی است که دولت هنگام تنگنای تامین گاز، در رفتاری بیمارگونه تمرکز خود را به افزایش نرخ و قطعی گاز شرکت‌هایی معطوف می‌کند که دستاورد مالی بیشتری دارند. مصداق بارز آن نرخ خوراک سیمان است که 10 درصد از خوراک پتروشیمی‌ ارزان‌تر است در حالی که ارزش افزوده پتروشیمی‌ را ندارد.

وی ادامه داد: دولت به جای آنکه از پتروشیمی‌ها که ارزآوری بیشتری دارند حمایت کرده و خوراک ارزان‌تری به آن‌ها بدهد، با اعمال بخل سیاسی باعث ضرر به این صنایع می‌شود.

مدیری عنوان کرد: به نظر می‌رسد تصمیم سندیکای پتروشیمی متاثر از بی‌توجهی دولت‌ها به این صنعت است. تا جایی که برای جلوگیری از آسیب به سهامداران، اقتصاد ملی و صنعت حاضر به قبول هزینه گاز مصرفی خانوارها می‌شود.

منبع: تجارت نیوز

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر