کد خبر: 143744
A

روسیه به دنبال حذف دلار از ارزش گذاری‌های ارزی خود است؟

در حال حاضر نرخ مبادله ارزی با کشورهای دوست در روسیه همچنان بر مبنای دلار محاسبه می‌شود که روسیه به دنبال حذف این موضوع است.

روسیه به دنبال حذف دلار از ارزش گذاری‌های ارزی خود است؟

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ مقامات دولتی و فعالان بازارهای مالی روسیه اعلام کردند که این کشور می‌خواهد حتی در مبادله ارزهای ملی با کشورهای دوست ارزش‌گذاری برمبنای دلار را حذف کند.

روسیه پس از اعمال تحریم‌های غرب علیه این کشور به خاطر درگیری نظامی با اوکراین، روند کنار گذاشتن دلار و مبادله به ارزهای ملی با شرکای تجاری‌اش را سرعت بخشیده است.

از آنجا که تراکنش‌های مالی با روسیه به دلار و یورو تحریم شده، استفاده از این ارزها برای روسیه و شرکای تجاری‌اش مشکل‌آفرین شده است.

مشکل اینجاست که هنوز مبنای مبادلات ارزی حتی به ارزهای ملی بین روسیه و دیگر کشورها دلار است؛ به عنوان مثال در زمان محاسبه ارزش روبل و تبادل آن با ارز ملی قزاقستان همچنان برابری این ارزها نسبت به دلار مبنای مبادلات قرار می‌گیرد.

منابع آگاه می‌گویند که بانک مرکزی روسیه و وزارت اقتصاد این کشور در حال همکاری با بانک‌ها برای ایجاد یک مکانیزم هستند تا به روسیه اجازه دهد تا معیارهای جدیدی به غیر از دلار را برای ارزش‌گذاری قراردادهای خارجی مبنای کار قرار دهد.

یکی از راهکارها این است که یک سبد ارزی که ارزش آنها به یکدیگر وابسته است، مبنای مبادلات قرار دهد. یکی دیگر از گزینه‌ها هم ایجاد یک مبنای ارزی جدید در مبادلات خارجی است که ارزش آن به پشتوانه دارایی‌های اساسی شامل طلا یا دیگر فلزات ارزشمند باشد. در این صورت ارزش مبادلاتی این واحد جدید بر مبنای متوسط قیمت فلز گرانبهای پشتوانه آن در بازار جهانی تعیین می‌شود.

یک گزینه سومی هم وجود دارد و آن وابسته کردن ‌ارزش پول ملی کشورها به نفت یا طلا است. البته این مسئله می‌تواند مشکل‌آفرین باشد زیرا هم قیمت طلا و هم قیمت نفت به دلار تعیین می‌شود.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر