کد خبر: 143926
A

تاریخ مصرف مرغ‌های وارداتی رو به پایان است/ چه کسی پاسخگوی سردرگمی بازار است

افت قیمت مرغ و کاهش تقاضا مصرف، زیان سنگین مرغداران را به دنبال داشته است. در این شرایط شرکت پشتیبانی امور دام در حال توزیع مرغ منجمد وارداتی است، امری که به گفته کارشناسان؛ زیان بیشتر مرغداران و تضعیف صنعت را به دنبال داشته است.

تاریخ مصرف مرغ‌های وارداتی رو به پایان است/ چه کسی پاسخگوی سردرگمی بازار است

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ قیمت هر کیلوگرم مرغ به ۱۱ هزار تومان زیر نرخ مصوب رسیده است و همزمان فعالان بازار از کاهش ۳۰درصدی تقاضای خرید این کالای اساسی خبر می دهند.

افت قیمت مرغ و کاهش تقاضا مصرف، زیان سنگین مرغداران را به دنبال داشته است. در این شرایط شرکت پشتیبانی امور دام در حال توزیع مرغ منجمد وارداتی است، امری که به گفته کارشناسان؛ زیان بیشتر مرغداران و تضعیف صنعت را به دنبال داشته است . 

طبق اعلام حبیب اسدالله نژاد، مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران؛ علاوه بر اینکه مرغ مازاد در بازار وجود دارد، گوشت منجمد وارداتی مربوط به سال قبل نیز به بازار تزریق می‌شود که این هم عامل دیگری برای افت شدید قیمت شده است.

وی مرغ های وارداتی عرضه شده به بازار را مرغ هایی می داند که، تاریخ مصرف آن ها از سال قبل رو به پایان است و به این دلیل شرکت پشتیبانی امور دام مجبور است قبل از رسیدن تاریخ انقضا مرغ ها را به بازار عرضه کند، این در حالی است که هیچ‌کدام از مرغداران مسئول سوءمدیریت‌هایی که قبلا در واردات اتفاق افتاده، نیستند.

این مرغ ها از کشورهای ترکیه و برزیل به بازار داخلی روانه می شوند و با نام مرغ دولتی یا تنظیم بازاری سر از مراکز عرضه در سطح شهر یا فروشگاه های اینترنتی در می آورند.

محمد یوسفی، رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی کشور، در گفتگو با اقتصاد آنلاین در اینباره گفت: دولت هر بار برای اشتباه گذشته خود تصمیم اشتباه دیگری می گیری که نتیجه آن این است که، بازار مرغ روی آرامش به خود نمی بیند. 

وی ادامه داد: اولین اشتباه دولت سیزدهم در بازار مرغ  ادامه سیاست غلط قیمت گذاری دستوری به رغم اقدام به اصلاح نظام یارانه ای بود.

یوسفی با بیان اینکه با اصلاح نظام یارانه ای قیمت نهاده های خوراک دام تقریبا آزاد شد، افزود: اما دولت اجازه آزادسازی قیمت مرغ را نداد و قیمت مصوب آن را افزایش داد و با این اقدام تصمیمات اشتباه بعدی را گرفت.

به گفته وی؛ تصمیم اشتباه دیگر دولت روانه کردن مرغ منجمد وارداتی به بازار مصرف برای کنترل افزایش قیمتی بود که خود بنای آن را نهاده بود.

یوسفی یادآور شد: تولید مرغ گرم در کشور بیش از نیاز مصرف است و عرضه مرغ منجمد خارجی به بازار به بهانه کاهش قیمت ها هیچ توجیه ای ندارد.

وی وضعیت صنعت مرغداری کشور در پی اجرای سیایت های اخیر در بازار این کالای اساسی را زیان تولیدکننده و خالی ماندن دست مصرف کننده توصیف کرد که افزایش نارضایتی هر دو طرف را به همراه داشته است.

یوسفی از کاهش انگیزه مرغداران برای تولید و تصمیم آن ها به محدود کردن جوجه ریزی خبر داد که می تواند در آینده شرایط بازار مرغ را نابسامان تر کند.

وی از جمله نشانه های این تصمیم را افت قیمت جوجه ریزی از هر قطعه ۱۵ هزار تومان به ۸ هزار تومان عنوان کرد.

گفتنی است، در حال حاضر هر کیلوگرم مرغ گرم در بازار ۱۱ هزار تومان کمتر از نرخ مصوب یعنی نرخ ۶۳ هزار تومان به فروش می رسد و مرغ منجمد وارداتی با قیمت  ۴۲هزار و ۵۰۰تومان، ۲هزار و ۵۰۰ تومان کمتر از نرخ اعلامی دولت یعنی ۴۵ هزارتومان عرضه می شود.

منبع: اقتصاد آنلاین

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر