کد خبر: 14408
A

لاریجانی در دیدار نخست وزیر سوئد؛ راه حل بحران سوریه و یمن نظامی نیست

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه راه حل بحران سوریه و یمن نظامی نیست گفت: تشکیل دولت وحدت ملی، بهترین روش برای پایان دادن به مخاصمات در این دو کشور است.

لاریجانی در دیدار نخست وزیر سوئد؛ راه حل بحران سوریه و یمن نظامی نیست

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران به نقل از ایرنا، علی لاریجانی امروز- شنبه - در دیدار «استفان لوون» نخست وزیر سوئد، با بیان این مطلب افزود: ایران کشوری است که از بالاترین مقام آن تا نمایندگان مجلس و رئیس جمهورش توسط مردم انتخاب می شوند که این امر یکی از نقاط مثبت قانون اساسی ما است.
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از معضلات برخی از کشورهای منطقه، فرار از دموکراسی و بی توجهی به اهمیت نقش آن در ثبات و قدرت کشورهاست.
لاریجانی تصریح کرد: بر اساس قانون اساسی کشورمان، هیچ قدرتی نمی تواند مجلس را منحل کند و مجلس این قدرت را دارد که وزرا و حتی رئیس جمهوری را استیضاح کند، همانگونه که بدانها رای اعتماد می دهد.
رئیس قوه مقننه فضای دموکراسی را یک فضای جهانی خواند و خاطرنشان کرد: در دنیای امروز، کشورها نباید جلوی این موج بایستند زیرا سرکوب دموکراسی از جای دیگری سر باز خواهد کرد که نه به نفع خود آن کشورهاست و نه به نفع کشورهای دیگر.
لاریجانی با اشاره به جنگ های طولانی مدت در سوریه و یمن، گفت: یکی از دلایل این همه ناامنی در منطقه این است که برخی از کشورها راه حل رفع مشکلات در این کشورها را حملات نظامی می دانند، در صورتی که ما معتقدیم راه حل سیاسی از طریق برقراری دموکراسی و تشکیل یک دولت وحدت ملی، بهترین روش برای پایان دادن به این مخاصمات است.
رئیس مجلس در ادامه اظهار داشت: به غیر از مباحث تروریستی، منطقه با معضل دیگری رو به روست و آن موادمخدر است که متاسفانه از طریق مرزهای پاکستان و افغانستان این مواد ترانزیت شده و سالانه هزینه زیادی بر دوش کشورمان برای مقابله با آنها تحمیل شده است.
لاریجانی با ابراز خرسندی از سفر نخست وزیر سوئد به ایران، تصریح کرد: کشور ما دارای ظرفیت های زیادی برای تبادل همکاری است و امیدواریم که بتوانیم در آینده نزدیک در زمینه های مختلف مانند فناوری اطلاعات، انرژی، محیط زیست و ... همکاری داشته باشیم.

**دموکراسی یکی از بناهای اساسی برای ایجاد توسعه است
«استفان لوون» نخست وزیر سوئد نیز در ادامه این دیدار با اشاره به روابط دوستانه میان دو کشور، گفت: یکصد هزار نفر ایرانی در سوئد زندگی می کنند که کارهای بسیار مفیدی انجام می دهند و ما خواهان گسترش روابط با ایران هستیم.
نخست وزیر سوئد افزود: حوزه های مختلف مانند حمل و نقل، انرژی، معادن و فناوری های نوین اطلاعاتی، زمینه های مناسبی برای گسترش همکاری ها میان دو کشور است و رئیس پارلمان سوئد هم خواستار گسترش روابط پارلمانی با شما است.
لوون با تاکید بر لزوم برقراری امنیت و ثبات در منطقه، اظهار داشت: یکی از موضوعاتی که به امنیت کشورها ضربه زده است، حضور تروریست ها است که بحران جدی نه تنها در خاورمیانه، بلکه در کشورهای اروپایی ایجاد کرده است.
وی تصریح کرد: ریشه شکل گیری و گسترش گروهک های تروریستی مانند داعش، درمعضلات اجتماعی مانند فقر، بیکاری و بی هویتی است که باعث جذب جوانان به سوی آنان می شود و نباید اهمیت این نکات را دست کم گرفت.
لوون یکی دیگر از معضلات را مواد مخدر خواند و گفت: این واقعیت تلخی است که خیلی از جوانان تحت تاثیرآن قرار گرفته اند و برای مبارزه با قاچاق این مواد باید فکر اساسی شود.
نخست وزیر سوئد در ادامه تاکید کرد:همانگونه که شما اشاره کردید، دموکراسی یکی از بناهای اساسی برای ایجاد توسعه است و باعث ایجاد قدرت برای حکومت ها می شود وامیدواریم که هرچه سریعتر بتوان ازاین طریق به بحران در کشورهای سوریه و یمن خاتمه داد.
وی گفت: کشور سوئد یکی از مهمترین کشورها و پیش قدم برای حمایت های بشردوستانه است و اکنون یک برنامه 5 ساله برای کمک به عراق داریم واکنون که عضو سازمان ملل متحد هستیم بیشتر در این خصوص فعالیت خواهیم کرد.
به گزارش خانه ملت، استفان لوون، ایران را کشوری مهم و تاثیرگذار در حل بحران های منطقه خواند و خواستار گفت وگوهای بیشتر درزمینه حقوق بشر و گسترش همکاری های اقتصادی شد.
به گزارش ایرنا، استفان لوون نخست وزیر سوئد شب گذشته در صدر یک هیات سیاسی اقتصادی وارد تهران شد و صبح امروز در مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد مورد استقبال رسمی حسن روحانی رئیس جمهوری ایران قرار گرفت.
در جریان دیدار هیات های عالیرتبه ایران و سوئد پنج تفاهم نامه همکاری در زمینه های علمی، فناوری و حمل و نقل و ارتباطات به امضاء طرفین رسید.
نخست وزیر سوئد همچنین عصر امروز با رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار و گفت و گو کرد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر