کد خبر: 14486
A

غرویان: هیچ یک از کتب درسی امام در حوزه های علمیه تدریس نمی شود

حجت الاسلام محسن غرویان،در باره تاکید رهبرمعظم انقلاب مبنی بر انقلابی ماندن حوزه ها به روزنامه ایران گفت:به گمان من، رهبر معظم انقلاب احساس کردند که حوزه آرام آرام درحال بازگشت به وضعیت پیش از انقلاب است، وضعیتی که در آن بیشتر درس‌ها و بحث‌ها همان فقه و اصول رایج بود و مباحث فقه سیاسی، چندان مطرح نبود.

غرویان: هیچ یک از کتب درسی امام در حوزه های علمیه تدریس نمی شود

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران؛ حوزه بیشتر به مسائل سنتی می‌پردازد و به مسائل جدید توجه چندانی ندارد. به‌عنوان مثال، در زمینه فلسفه، فلسفه‌های جدید و غرب تدریس نمی‌شود، تنها همان فلسفه ملاصدرا، فلسفه ابن سینا و بعضاً فلسفه شیخ اشراق، آن هم از روی کتاب‌های سنتی فلسفه اسلامی تدریس می‌شود. این امر چندان هم نامطلوب نیست، اما رهبر معظم انقلاب در سفر چند سال پیش به قم یا در دیداری که جمعی از طلاب و فضلا با ایشان داشتیم، فرمودند که باید فلسفه‌های جدید غرب نیز تدریس شود. ایشان تأکید داشتند که فلسفه باید در دست حوزه باشد و باید فلسفه دین، فلسفه کلام و کلام جدید تحت عنوان فلسفه‌های مضاف، مانند فلسفه حقوق، اخلاق، جامعه شناسی و روان شناسی در حوزه تدریس شود. زیرا اکنون انقلاب با مکاتب و شبهات مختلف مواجه است و مقصود ایشان این است که باید به مباحث جدید در حوزه معقول پرداخته شود.

دغدغه دیگر ایشان در این زمینه، ناظر به متون درسی حوزه است. به هر حال، طلبه‌ها و فضلا بر سر سفره متون می‌نشینند و فرایند تعلیم و تعلم در حوزه بر محور متون و کتاب‌های درسی است.
کتاب قدما مانند کتاب شیخ انصاری، آخوند خراسانی و مرحوم مظفر و شهید اول و ثانی، کتاب‌های خوبی است، اما می‌دانیم که امام خمینی(ره) نیز در همه این زمینه‌ها کتاب دارند، درس دادند و نوشتند، اما اکنون از کتاب‌های امام خمینی(ره) هیچ چیزی در حوزه تدریس نمی‌شود. چطور می‌توانیم توقع داشته باشیم که حوزه ما خمینی پرور باشد، درحالی که کتاب‌های امام خمینی(ره) اصلاً تدریس نمی‌شود یا بسیار کم تدریس می‌شود؟ منظور رهبر معظم انقلاب یکی این است که کتاب‌های امام(ره) به صورت متن درسی تنظیم شود تا طلبه‌ها حول اندیشه‌ها و دانش امام خمینی(ره) پرورش یابند و طلبه انقلابی و مجتهد به روز شوند. زیرا همان طور که رهبر معظم انقلاب فرمودند که این انقلاب بی‌نام خمینی در هیچ جای جهان شناخته شده نیست، می‌توانیم بگوییم که طبق فرموده رهبری، حوزه انقلابی هم بی‌نام خمینی شناخته شده نیست.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر