کد خبر: 145218
A

تلویزیون رسمی چین: نشست سران عرب و پکن اهداف خود را محقق کرد

رئیس جمهوری چین سفر خود را به عربستان پایان داد و در دو نشست در ریاض شرکت کرد؛ یکی نشست اول سران عربی و چین و دوم نشست چین و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس که این دو نشست محور سفر وی به خاورمیانه بود.

تلویزیون رسمی چین: نشست سران عرب و پکن اهداف خود را محقق کرد

 به گزارش سایت دیده بان ایران؛ تلویزیون رسمی چین اعلام کرد: سفر شی جینپینگ، رئیس جمهوری چین به عربستان تمام اهداف خود را محقق کرد. چین امیدوار بود که بتواند روابطش را با کشورهای شورای همکاری خلیج فارس که در حال حاضر بزرگترین صادر کننده نفت هستند، مستحکم کند. چین توانست به تایید و حمایت کشورهای عربی درباره بحران تایوان که دلیل نزاع میان پکن و واشنگتن است، دست یابد. تمام کشورهای عربی بر پایبندی خود به اصل "چین واحد" تأکید کردند.

چین توافق نامه‌هایی را با کشورهای عربی از جمله توافق‌های اقتصادی برای واردات و صادرات نفت و آموزشی برای گسترش آموزش زبان چینی در خاورمیانه امضا کرد. سفر شی به خاورمیانه پایان اقدامات دیپلماتیک اصلی در سال ۲۰۲۲ است.

ژانویه ۲۰۰۴ چین و اتحادیه عربی انجمن همکاری چین-عربی را تشکیل دادند. این انجمن مرکز مهمی برای تقویت مذاکرات و همکاری میان چین و کشورهای عربی است. این انجمن تاکنون ۹ نشست وزارتی را برگزار کرده است. رئیس جمهور چین از زمان برگزاری دوره ششم این انجمن در سال ۲۰۱۴ همواره در نشست‌ها یا حضور یافته یا پیام‌های تبریکی را ارسال کرده است.

در این گزارش آمده است: نشست سران عربی و چین گزینه استراتژیکی برای تقویت وحدت و همکاری میان چین و کشورهای عربی در وضعیت کنونی است برای همین برگزاری نشست سران عربی و چین در مرکز همایش‌های بین المللی ملک عبدالعزیز در ریاض بزرگترین و بالاترین اقدام دیپلماتیک چین درباره جهان عربی است.

در این نشست رئیس جمهوری چین و رهبران ۲۱ کشور اتحادیه عرب و احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب حضور یافتند. رهبران کشورهای عربی که در این نشست حضور یافتند اعلام کردند، نشست سران عربی و چین در زمان مناسبی برگزار شده است که نشان دهنده سطح عالی روابط دو طرف و ادامه انجمن همکاری اعراب و چین است.

شی در افتتاحیه نشست سران عربی و چین سخنرانی را با عنوان "پیشبرد روحیه دوستی میان چین و اعراب و تلاش برای ایجاد جامعه عربی-چینی با سرنوشت مشترک در عصر جدید" ایراد کرد.

در سال ۲۰۱۴ رئیس جمهوری چین ایجاد جامعه عربی- چینی با سرنوشت مشترک را پیشنهاد داد و کشورهای عربی به آن پاسخ مثبت دادند.

در نشست سران در ریاض چین و کشورهای عربی با افزایش تلاش برای ایجاد جامعه-عربی-چینی با سرنوشت مشترک توافق کردند.

رئیس جمهوری چین در این نشست تاکید کرد که چین آماده همکاری با کشورهای عربی برای حمایت از توسعه و امنیت غذایی و بهداشت و تقویت هشت اقدام مشترک اصلی در زمینه، ابتکار سبز، امنیت، انرژی، مذاکره میان تمدن‌ها، توسعه، جوانان، امنیت و ثبات است. این اقدامات مشترک اقدامات عملی است که کشورهای عربی به آن نیاز دارند و به عنوان مثال ادامه اعزام تیم‌های پزشکی چینی برای فعالیت در خاورمیانه و ایجاد مرکز بین المللی چین و مرکز پژوهش‌های بین المللی چین-عربی درباره خشکسالی و در زمینه انرژی است.

در این گزارش آمده است: میزان تجارت میان چین و کشورهای عربی حدود ۱۰۰ میلیارد دلار افزایش یافته است. میزان کلی سرمایه گذاری تجاری میان دو طرف از ۳۰۰ میلیارد دلار بیشتر شده است. این اقدامات مشترک پیشنهاد شده تا میزان تجارت میان چین و کشورهای عربی تا سال ۲۰۲۷ به ۱۳۰ میلیارد دلار برسد.

در بیانیه ریاض، نشست سران عربی و چین "تاریخی" توصیف شده است. در این بیانیه گفته شده که چین از برگزاری نشست آتی با کشورهای عربی در پکن استقبال می‌کند و درباره زمان مشخص توافق خواهد شد.

در ادامه این گزارش آمده است: بعد از نشست نخست چین و کشورهای عربی شی در نشست سران کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و چین نیز حضور یافت.

از زمان تأسیس این شورا چین روابط مستمری با آن داشته است. این اولین باری بود که رهبران کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و چین برای بررسی مسائل مربوط به روابط میان دو طرف گردهم آمدند.

رئیس جمهوری چین تأکید کرد که طی سال‌های آتی چین مایل است همکاری با کشورهای شورای همکاری خلیج فارس را در زمینه انرژی، سرمایه گذاری مالی، تکنولوژی و فرهنگی افزایش دهد. همچنین چین واردات نفت خام و گاز طبیعی از کشورهای شورای همکاری خلیج فارس را افزایش خواهد داد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر