کد خبر: 145224
A

هیلاری کلینتون: طالبان زیر قول‌ هایی که به ما داده بود، زده است

هیلاری کلینتون، وزیر خارجه سابق آمریکا، یکشنبه در مجمع جایزه صلح نوبل، در رابطه با محرومیت دختران دانش‌آموز کلاس ششم به بالا از ادامه آموزش، گفت که طالبان تعهدات خود را زیر پا گذاشته است

هیلاری کلینتون: طالبان زیر قول‌ هایی که به ما داده بود، زده است

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ به نوشته ایندیپندنت، هیلاری کلینتون، وزیر خارجه سابق آمریکا، یکشنبه در مجمع جایزه صلح نوبل، در رابطه با محرومیت دختران دانش‌آموز کلاس ششم به بالا از ادامه آموزش، گفت که طالبان تعهدات خود را زیر پا گذاشتند.

او گفت که نمایندگان طالبان در مذاکرات صلح دوحه گفته بودند که نگاه متفاوتی به آموزش دختران دارند، اما دیری نگذشت که تعهدات‌ خود را زیر پا گذاشتند.

کلینتون در این مجمع گفت که اگر طالبان بگذارند، بسیاری از خانواده‌های افغان به دختران‌ خود فرصت آموزش خواهند داد. 

او تاکید کرد که جامعه جهانی باید از مردم افغانستان و کسانی که در بخش آموزش کار می‌کنند، حمایت کند. 

کلینتون که از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳ وزیر امور خارجه آمریکا بود، از نقش خود در جنگ این کشور در افغانستان دفاع کرد. او همچنین از امضای توافق دوحه میان طالبان و دولت آمریکا که به خروج کامل نیروهای آمریکایی از این کشور منجر شد، انتقاد کرد. 

او گفت که خروج آمریکا از أفغانستان، بدون اینکه طالبان امتیازی بدهند، انجام شد. 

در مجمع جایزه صلح نوبل، بخش‌هایی از مستند شبکه نتفلیکس در مورد زندگی ظریفه غفاری، شهردار سابق در استان میدان وردک افغانستان، پخش شد. ظریفه غفاری در مورد شلاق زدن طالبان در ملاء‌عام تحت عنوان اجرای شریعت، و ناپدید شدن و زندانی شدن زنان در حکومت طالبان، سخنرانی کرد. 

بیش از یک سال است که طالبان بر افغانستان حکومت می‌کنند و در این مدت به ‌دلایل نامعلوم، دانش‌آموزان دختر کلاس ششم به بالا را از رفتن به مدرسه محروم کرده‌اند.

طالبان در این مدت به درخواست‌های مکرر جامعه جهانی و نهادهای مدافع حقوق‌بشر و زنان برای بازگشایی مجدد مدارس دخترانه، پاسخ منفی دادند. 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر