کد خبر: 145309
A

رضا چلنگر: کرواسی بهترین مربیان جهان را دارد/ آرزوی قلبی‌ام قهرمانی کرواسی است

رضا چلنگر:به نظرم کرواسی آرژانتین را هم می‌برد و یک پای فینال خواهد بود. آنها قائم به فرد هستند، در حالی که کرواسی قائم به تیم است. کرواسی برزیل را برد، بعید نیست آرژانتین را هم ببرد. پیش‌بینی من این است که فینال جام ۲۰۱۸ در قطر هم تکرار می‌شود و دوباره شاهد تقابل فرانسه و کرواسی در فینال خواهیم بود.

رضا چلنگر: کرواسی بهترین مربیان جهان را دارد/ آرزوی قلبی‌ام قهرمانی کرواسی است

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ فوتبال کرواسی و رضا چلنگر، جدایی‌ناپذیرند. بیش از دو دهه، او به عنوان مترجم مربیان کروات در فوتبال ایران کار کرد. حالا که نوبت به بازی کرواسی و آرژانتین رسیده، سر وقت آقا رضا می‌رویم...

پیش‌بینی می‌کردید کرواسی تا اینجای جام بالا بیاید؟

چرا نمی‌شد پیش‌بینی کرد؟ یادم هست کمتر از یک ماه قبل برانکو در یک برنامه تلویزیونی در این باره صحبت کرد. به هر حال پای عرق به کشور هم وسط است. او بحث علمی کرد. گفت کرواسی ترکیبی از بازیکنان جوان و باتجربه را دارد. اگرچه بیشتر به باتجربه‌ها بازی می‌رسد، ولی نیمکت قدرتمندی دارد. او گفت کرواسی دونده و پرانرژی است. او گفت تیم کشورش شانس زیادی برای موفقیت دارد. آرزوی قلبی من هم این است که کرواسی قهرمان شود. منهای دالیچ که ثابت کرد مربی بزرگی است، آن بازی تاکتیکی کرواسی هم جای تقدیر دارد. در بازی برزیل دیدید که چطور برای بازپس‌گیری توپ برنامه داشتند، در حالی که حریف بیشتر بازی تکنیکی و انفرادی می‌کرد و طرحی برای گرفتن توپ از کرواسی نداشت.

یکی دیگر از غول‌های فوتبال آمریکای جنوبی به نظرم کرواسی آرژانتین را هم می‌برد و یک پای فینال خواهد بود. آنها قائم به فرد هستند، در حالی که کرواسی قائم به تیم است. کرواسی برزیل را برد، بعید نیست آرژانتین را هم ببرد. پیش‌بینی من این است که فینال جام ۲۰۱۸ در قطر هم تکرار می‌شود و دوباره شاهد تقابل فرانسه و کرواسی در فینال خواهیم بود.

مدتی بحث حضور زلاتکو دالیچ در فوتبال ایران مطرح بود. صحت داشت؟

بله. از تراکتورسازی با این مربی تماس گرفتند. خیلی هم پیشنهادشان جدی بود. دالیچ درخواست دو میلیون یورو داشت، منتهی تراکتور نمی‌توانست این پول را بپردازد. به همین دلیل حضور او در تبریز منتفی شد. همین دالیچ پیشنهادهایی دارد. یعنی اگر از تیم ملی کرواسی جدا شود سریعا به تیم جدیدی خواهد رفت. همین حالا الهلال با ۵ میلیون ریال عربستان و السد با ۶ میلیون ریال قطر به او پیشنهاد اولیه داده‌اند. شک نکنید که رقم پیشنهادی‌شان در صورت تمایل او بالاتر هم می‌رود.

خبر دارید دستمزد فعلی او در کرواسی چقدر است؟

بله. او ماهیانه ۱۰۰ هزار یورو می‌گیرد که در مجموع برای یک سال ۲/۱ میلیون یورو درآمد دارد. البته او بین ۵ تا ۱۰ درصد هم پاداش کلی جام را می‌گیرد که رقم بالایی است.

برانکو به تازگی در مصاحبه‌ای گفته بهترین مربیان جهان کروات‌ها هستند. البته این نظر موافقان و مخالفانی دارد.

او در مصاحبه‌ای که خودم ترجمه کردم این حرف را زد. ببینید تیم‌های بزرگی مثل اسپانیا، پرتغال، برزیل، انگلستان و هلند حذف شده‌اند. اینها ابرقدرت‌های فوتبال جهان هستند ولی تیم کرواسی با یک مربی کروات در جام باقی مانده است. کرواسی در دوره‌های گذشته جام‌جهانی همواره موفق بوده. علاوه بر سومی و نایب قهرمانی جهان، رسیدن به این مسابقات در قاره‌ای مثل اروپا موفقیت به حساب می‌آید. به نظر من برانکو درست می‌گوید . مربیان کروات واقعا بهترین هستند.

رضا چلنگر: آرزوی قلبی‌ام قهرمانی کرواسی است

دلیل موفقیت فوتبال کرواسی را چه می‌دانید؟ با توجه به اینکه هم با مربیان مختلف این کشور ارتباط دارید و هم سال‌هاست با فوتبال شان کار می‌کنید.

آنها سیستم درست دارند. کار سیستماتیک انجام می‌دهند. سلسله مراتب در فوتبال کرواسی به درستی رعایت می‌شود. آنها استعدادها را پیدا و آرام و بی صدا غربالگری می‌کنند. در تمام رده‌ها مربیان با دانش کروات حضور دارند. فوتبال این کشور قبل از فروپاشی یوگسلاوی، ترکیبی از بلوک شرق و همینطور غرب اروپا بود. به همین خاطر می‌بینید که هم مربیان بزرگی در کرواسی متولد شدند و هم بازیکنان بزرگی.

همین حالا یکی از نابغه‌‎های فوتبال جهان در تیم ملی کرواسی حضور دارد. لوکا مودریچ. چه فوتبالیست توانمندی است.

بله. من شناخت خوبی از مودریچ دارد. او کاملا حرفه‌ای آموزش دیده و حالا درست زندگی می‌کند. شما اگر زندگی درستی نداشته باشید، نمی‌توانید همچنان در سن ۳۷ سالگی در سطح بالایی باید. به نظرم هیچ جادویی وجود ندارد. مودریچ اکسیر جوانی نخورده او فقط عاشق فوتبال بازی کردن است و این را یک شغل حرفه‌ای می‌داند. او موتور محرک تیم ملی کرواسی است و نبودش به آنها ضربه می‌زند.

به نظرشما باید از مربیان کروات بیشتر در فوتبال‌مان استفاده کنیم؟ البته یکسری‌ها منتقد این مربیان هستند.

فوتبال ایران چه قبل از انقلاب و چه بعد از انقلاب نگاه خاصی به مربیان کروات داشته. آنها آثار خوبی از خود به جای گذاشته‌اند. چه در موضوع لژیونر پروری و چه در تغییر سبک بازی. شما به کارهایی که این مربیان در عرصه ملی و باشگاهی کردند نگاه کنید. پرسپولیس با برانکو به کجا رسید؟ او در پوسان ایران را قهرمان کرد و در جام ملت‌های چین با نامردی به مقام سومی رسیدند. برانکو ایران را به جام جهانی برد و انصافا موفق ترین مربی خارجی تاریخ ایران است. مرحوم استانکو چه تاثیری در تیم ملی، پرسپولیس و سپاهان داشت؟ هنوز بازیکنان ۹۸ درباره مرحوم ایوویچ حرف می‌زنند. اسکوچیچ تیم ملی را به جام جهانی رساند. نمی‌تواند منکر این تاثیرات شد.

منبع: خبرآنلاین

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر