کد خبر: 145393
A

ترور صدر اعظم آلمان نافرجام ماند/ آیا آلمان در آستانه کودتا بود؟

یک رسانه آمریکایی به نقل از سه منبع مطلع خبر داد، کشتن «اولاف شولتز» صدراعظم آلمان جزو برنامه گروه راستگرای «شهروندان رایش» برای کودتا در این کشور بود.

ترور صدر اعظم آلمان نافرجام ماند/ آیا آلمان در آستانه کودتا بود؟

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ در حالی که گمانه‌زنی‌‎های رسانه‌ای درباره کودتای ناکام در آلمان ادامه دارد، نیویورک تایمز گزارشی منتشر کرده و از برنامه کودتاچیان برای کشتن صدراعظم خبر داد.

با گذشت یک هفته از انتشار خبرها درباره پرونده توطئه گروه راستگرای «شهروندان رایش» برای کودتا در آلمان و سرنگونی دولت این کشور، روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز خبر داد، در صورتی که این توطئه خنثی نمی‌شد، جان اولاف شولتز صدراعظم آلمان در خطر بود.

بنا بر گزارش این رسانه، پس از یورش گسترده نیروهای امنیتی و پلیس در مناطق متعدد در سراسر آلمان طی هفته گذشته، مشخص شد که این گروه سلاح گرم تهیه کرده و قصد حمله به پارلمان را داشت.

نیویورک تایمز در گزارش خود به نقل از سه منبع مطلع از تحقیقات در رابطه با تلاش این گروه برای کودتا استناد کرده که در آن آمده است، برنامه‌ریزان کودتا در نظر داشتند که اولاف شولتز صدراعظم آلمان را بکشند.

به گفته این منابع، در یورش نیروهای امنیتی و پلیس آلمان 40 قبضه سلاح گرم کشف شد و مقامات گمان می‌کنند که سلاح‌های بیشتری هم در انبارها پنهان شده است.

منابع ادعایی نیویورک تایمز همچنین مدعی شدند، «هاینریش سیزدهم» شاهزاده رویس سرکرده ادعایی گروه راستگرای «شهروندان رایش» در صورت موفقیت کودتا کنترل آلمان را به دست می گرفت و او ظاهرا سعی داشت با کنسولگری روسیه در شهر لایپزیگ ارتباط برقرار کند.

ادعا شده که این شاهزاده 71 ساله آلمانی حداقل دو باره با دیپلمات‌های روسیه در آلمان دیدار داشت اما مسئولان تحقیقات درباره کودتا گفته‌اند هیچ سرنخی درباره اینکه مسکو درصدد پاسخ گفتن به تلاش‌های هاینریش سیزدهم برای ارتباط با روسیه بوده است، وجود ندارد.

بنا بر گزارش روزنامه نیویورک تایمز، یک شهورند روسیه به نام «ویتالی بی» هم جزو مظنونان کودتا در آلمان قرار دارد.

پیش از این برخی رسانه‌های غربی مدعی ارتباط برخی از عاملان کودتای نافرجام ادعایی با روسیه شده بودند که دیمیتری پسکوف سخنگوی کاخ کرملین ضمن رد هرگونه ارتباط با این موضوع، آن را «مساله داخلی آلمان» توصیف کرده بود.

به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، دو عضو کنونی و یک عضو سابق حزب دست راستی «جایگزین برای آلمان» هم جزو مظنونان کودتا هستند.

گفته می‌شود که 23 عضو گروه «شهروندان رایش» هم اکون در زندان هستند و 31 نفر دیگر از آنها هم تحت تحقیقات مقامات امنیتی و قضایی آلمان قرار دارند.

پیش از این در خبرها آمده بود که یک آشپز بسیار معروف در بین بازداشت‌شدگانی است که در ارتباط با پرونده توطئه گروه راستگرای شهروندان رایش برای کودتا در آلمان و سرنگونی دولت این کشور، مورد تحقیق و تفحص قرار گرفته‌اند.

رسانه‌های آلمانی هفته گذشته گزارش دادند اعضای شهروندان رایش قصد داشتند هاینریش سیزدهم شاهزاده ۷۱ ساله رویس را به‌عنوان رئیس دولت جدید آلمان منصوب کنند. در جریان عملیات پلیس آلمان، او نیز بازداشت شده است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر