کد خبر: 145430
A

سازمان نوسازی:۲۰ میلیون نفر از جمعیت کشور در بافت فرسوده زندگی می کنند

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران گفت: حدود 20 میلیون نفر از جمعیت کشور که حدود یک چهارم از کل جمعیت کشور را شامل می‌شوند در محدوده بافت فرسوده که هدف نوسازی، بهسازی و باز آفرینی شهری است، زندگی می‌کنند.

سازمان نوسازی:۲۰ میلیون نفر از جمعیت کشور در بافت فرسوده زندگی می کنند

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ سید مهدی هدایت امروز در جلسه کمیته نوسازی کلانشهرهای کشور که با حضور مدیران‌عامل سازمان های نوسازی و بازآفرینی شهری 14 کلانشهر کشور برگذار شد، اظهار کرد: دبیر کمیته نوسازی دبیرخانه کلانشهرهای ایران سازمان نوسازی شهر تهران است و جلسه‌ای که امروز برگزار شد نیز از محل ابلاغ زاکانی به عنوان رئیس دبیرخانه کلانشهرهای کشور است که امروز جلسه تخصصی برگزار شد.

وی افزود: حدود 20 میلیون نفر از جمعیت کشور که حدود یک چهارم از کل جمعیت کشور را شامل می‌شوند در محدوده بافت فرسوده که هدف نوسازی، بهسازی و باز آفرینی شهری است، زندگی می‌کنند.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران ادامه داد: گروه هدف ما یک چهارم جمعیت کشور را شامل می‌شود؛ ما موانع نوسازی و بازآفرینی شهری را احصا کرده بودیم و امروز دستگاه‌هایی که می‌توانند در رفع این موانع تأثیرگذار باشند یا اینکه موانع را خود ایجاد کرده بودند مانند وزارت میراث فرهنگی دعوت شده بودند.

وی تصریح کرد: موانع به روزرسانی شد و در نهایت به یک بیانیه مشترک رسیدیم تا با همکاری کلانشهرهای کشور در جهت رفع این موضوعات پیش برویم.

هدایت یادآور شد: بحث اول، موضوع تسهیلات بود که هم باید سقف پرداخت آن بیشتر و هم کم‌بهره باشد و از همه مهم‌تر اینکه مدت باز پرداخت آن بلند‌مدت‌تر شود.

وی تأکید کرد: موضوع دیگری که در این جلسه مورد بررسی قرار گرفت، مرمت خانه‌های تاریخی و واجد ارزش است که درخواست کردیم تا 30 هزار میلیارد تومان در این حوزه کمک مالی انجام شود.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران در ادامه گفت: درخواست کردیم اراضی‌ای که در محدوده بافت‌های فرسوده در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار دارد، به شرکت‌های نوسازی واگذار شود تا بتوان در آن پروژه‌های خدمات پشتیبانی و خدماتی برای رساندن خدمات بیشتر در این بافت‌ها ایجاد شود.

وی افزود: یکی از معضلاتی که تمام مدیران نوسازی کلانشهرها مطرح کردند، مشکلات مربوط به محدوده‌هایی بود که در کنار بافت‌های تاریخی قرار گرفته‌اند؛ از میراث فرهنگی خواستیم این بافت‌ها مجدداً تدقیق و بازتعریف شود و تسهیلات منعطف‌تری برای احیای این بافت‌ها در نظر گرفته شود

هدایت اظهار کرد: همچنین تسهیلاتی فراهم شود تا ساکنان بافت‌های تاریخی با انگیزه بیشتری بتوانند اقدام به نوسازی کنند. در حال حاضر ساکنان این بافت‌ها از زندگی عادی خود محروم شده‌اند و باید شرایطی فراهم شود تا انگیزه بهسازی و نوسازی خانه‌هایی که در بافت تاریخی قرار گرفته‌اند، فراهم شود.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران یادآور شد: در نظر داریم تا در قالب طرح T.D.R تراکم اضافه‌ای که به عنوان یک عامل انگیزشی در احیای بافت های فرسوده محدوده‌های تاریخی می‌تواند عمل کند و حق مسلم شهروندان ساکن این محدوده‌ها است را به آن‌ها در جاهای دیگر اعطا کنیم و مشوقی برای سرمایه‌گذاران شود که مقرر شد برای تمام کلانشهرهای کشور این مسئله پیگیری شود.

وی تأکید کرد: موضوع دیگری که در این جلسه مطرح شد مربوط به ثبت و اسناد مالکیت بود. پروسه طولانی‌مدت اعطای سند در محدوده‌های بافت فرسوده و تاریخی از جمله مشکلات در حوزه نوسازی است و باید این روند تسریع شود.

هدایت گفت: موضوع دیگر اجرای ماده 9 در بافت فرسوده بود. همانطور که می‌دانید هر سرمایه‌گذاری که ورود می‌کند چون ما قدرت تملک املاک را نداریم و به رقم اینکه ماده 9 شهرداری‌ها این اجازه را به ما می‌دهد اما تاکنون اجرایی نشده است ما برای اینکه هزینه املاکی که در بافت فرسوده و ناپایدار قرار دارند و بتوانیم تملک و تجمیع کنیم تا پروژه‌های فاخر اجرا کنیم تصمیم گرفته شد تا برا ی تقویت قانون ماده 9 در مجلس شورای اسلامی بتوانیم لایحه و طرحی را ارسال کنیم تا این مشکل نیز رفع شود.

وی افزود: موضوع مهم دیگری که در این جلسه مطرح شد مربوط به املاک سازمان اوقاف بود. بخش زیادی از املاک قرار کرفته در بافت فرسوده مربوط به سازمان اوقاف است.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران ادامه داد: ظرفیت‌هایی که این سازمان می‌تواند در احیای بافت فرسوده و تسهیلاتی که می‌تواند در این زمینه ایجاد کند مورد بحث و بررسی قرار گرفت تا بر اساس سیاست جدید سازمان اوقاف اراضی‌ای که در بافت فرسوده دارند ارزش افزوده ایجاد کنند.

وی تصریح کرد: حریم‌های درون‌شهری مانند راه‌آهن نیز مسئله دیگری بود که در جلسه طرح شد و از دولت خواستیم تا بر اساس قانون حریم راه‌ها، حریم‌ها را اصلاح کنند. به عنوان مثال در تهران در محدوده مناطق 17 و 18 به رغم اینکه خط راه آهن به زیرزمین رفته است اما همچنان مشکلاتی در ارتبط با حریم وجود دارد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر