کد خبر: 145604
A

رییس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس: کسی که سطل زباله آتش می‌زند محارب نیست

موسی غضنفرآبادی، رئیس کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس شورای اسلامی گفت: اگر فردی با سلاح سرد یا گرم ایجاد ناامنی کرده باشد حکمش محاربه است.

رییس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس: کسی که سطل زباله آتش می‌زند محارب نیست

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ موسی غضنفرآبادی، رئیس کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس شورای اسلامی درباره برخی شنیده‌ها مبنی بر اینکه نظر آیت‌الله شاهرودی درباره محاربه بر این بود کسانی که علیه حکومت و در راه براندازی دولت تلاش می‌کنند مصداق محارب شناخته نمی‌شوند گفت: قانون مجازات اسلامی زمانی تصویب شد که خود مرحوم آیت‌الله شاهرودی رئیس قوه قضائیه بود اصلاح ماده ۲۷۹ قانون مجازات اسلامی که محاربه را تعریف کرده در زمانی بود که او رئیس قوه قضائیه بود بنابراین اگر او نظری غیر از این داشت حتماً اعلام می‌کرد. 

او افزود: در حقیقت مصوبات قوه قضائیه با نظر رئیس این قوه انجام می‌شود لذا تردیدی درباره قانون محاربه و نظر مرحوم آیت‌الله شاهرودی در مورد آن وجود ندارد و هر کسی هم که گفته نظر او موردی غیر از قانون فعلی بوده اشتباه کرده است.

غضنفرآبادی در پاسخ به اینکه حکم محاربه متناسب با شرایط زمان قابل تغییر است؟ تصریح کرد: حکم محاربه یک حکم شرعی است که در قانون منعکس شده و بسیار روشن و ساده است و پیچیدگی ندارد. کسی که برای سلب امنیت مردم، جان و ناموس مردم سلاح بکشد و ایجاد ترس در جامعه کند محارب محسوب می‌شود. لذا محاربه تعریف روشن و واضحی دارد، تعطیل پذیر نیست و حکم شرعی است که به آن عمل می‌شود.

 

رئیس کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس شورای اسلامی در واکنش به اینکه ممکن است فردی به دلیل آتش زدن سطل زباله اعدام شود؟ خاطرنشان کرد: حکم آتش زدن سطل زباله محاربه نیست بلکه کسی که سلاح بکشد، ایجاد ناامنی کند، آتش بکشد تخریب کند، محارب تلقی می‌شود لذا اگر فردی با سلاح سرد یا گرم ایجاد ناامنی کرده باشد حکمش محاربه است. البته افساد فی الارض مورد دیگری است. ممکن است حکم فساد فی‌الارض برای افرادی در نظر گرفته شود که اقداماتی مخل امنیت انجام داده باشند.

منبع: منیبان

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر