کد خبر: 145664
A

تکرار فاجعه سد گتوند در چم‌شیر

: یکی از اتفاقاتی که نسبت به آن مطمئن هستیم در سد چم‌شیر رخ می‌دهد، تکرار فاجعه گتوند است. در سد گتوند، میلیون‌ها تن نمک پشت سد انباشته شده است که مشکلات زیادی برای سد، مدیریت دریاچه و مخزن سد ایجاد کرده است.

تکرار فاجعه سد گتوند در چم‌شیر

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛  آبگیری سد چم‌شیر، تکرار فاجعه سد گتوند است. تضاد میان حفاظت از محیط‌زیست و توسعه تمام شدنی نیست. یک بار دیگر سدی روی شانه‌های محیط‌زیست ساخته شد. در حالی که سازمان حفاظت محیط‌زیست اعلام کرده این سد هیچ مشکل زیست‌محیطی ندارد، وزارت نیرو زمان آب‌گیری سد را دی ماه امسال تعیین کرده است. فعالان محیط‌زیست معتقدند این آبگیری تراژدی گتوند را یک بار دیگر تکرار می‌کند. برای آبگیری گتوند در استان خوزستان روستاها تخلیه و ساکن حلبی‌آباد شدند. بعدتر که آب به خوزستان نرسید و هر چه بود، شور بود، صدایشان بلند شد، سرچشمه این خشکسالی، سد گتوند معرفی شد. یک پژوهشگر مطالعات اجتماعی آب معتقد است چم‌شیر سرنوشتی همچون گتوند دارد و تاثیرات اقتصادی و اجتماعی آن را تکرار می‌کند که گریزی از آن نیست. 

 دکتر سجاد فتاحی، پژوهشگر مطالعات اجتماعی آب به دنیای اقتصاد گفت: «یکی از اتفاقاتی که نسبت به آن مطمئن هستیم در سد چم‌شیر رخ می‌دهد، تکرار فاجعه گتوند است. در سد گتوند، میلیون‌ها تن نمک پشت سد انباشته شده است که مشکلات زیادی برای سد، مدیریت دریاچه و مخزن سد ایجاد کرده است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر