کد خبر: 145684
A

ارزان فروشی بی سابقه نفت در بازار جهانی/ ایران نفت خود را ۳۷ دلار می‌فروشد؟

بازار نفت هفته جاری را هم با نوسان آغاز کرد. پس از آنکه قیمت نفت در هفته گذشته تا کانال 81 دلار هم افزایش پیدا کرد، در روز جاری به دلیل سیاست‌های ناشی از اقتصاد کلان و نگرانی‌ها درباره شیوع دوباره کرونا در چین با اندکی افت مواجه شد. این روند کاهشی به علاوه ادامه ارزان‌فروشی‌های روسیه باعث شده تا ایران هم تخفیف‌های بیشتری برای منابع انرژی خود در نظر بگیرد. چنانکه برخی کارشناسان بحث فروش نفت ایران به بهای 37 دلار در هر بشکه را پیش کشیده‌اند.

ارزان فروشی بی سابقه نفت در بازار جهانی/ ایران نفت خود را ۳۷ دلار می‌فروشد؟

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ سه روز پس از برگزاری جلسه اوپک، قیمت نفت روند کاهشی را پیش گرفت. در حالی که پس از تصمیم این سازمان مبنی بر تمدید کاهش عرضه روزانه دو میلیون بشکه نفت تا پایان سال 2023، نگرانی‌ها در بازار باعث صعود قیمت‌ها تا 85 دلار هم شد، پس از اتخاذ سیاست‌های مختلف در اقتصاد کلان، روند کاهش به بازار بازگشت.

اکنون نیز پس از چند افت و خیز قیمت نفت برنت به‌عنوان شاخص قیمت جهانی نفت روی شاخص 79.26 دلار آرام گرفت.

قیمت نفت سبک ایران روی تابلوی معاملات 79/64 دلار ثبت شده است. با این حال کارشناسان این رقم را واقعی نمی‌دانند و معتقدند که اتفاقات اخیر باعث شده تا ایران نفت خود را با قیمت‌ها بسیار پایین‌تر به دست مشتریان برساند.

ارزان‌فروشی بی‌سابقه نفت ایران در بازار انرژی

مرتضی بهروزی‌فر، کارشناس انرژی گفت: با توجه به تعیین اعمال سقف قیمت نفت روسیه، این کشور سیاست تقابلی را در پیش گرفت و نفت خود را با تخفیف‌های چشم‌گیر روانه بازار آسیا کرد.

وی ادامه داد: تقابل روسیه و اروپا به تنگ‌تر شدن بازار فروش نفت ایران منجر می‌شود. چراکه ایران تحت تحریم‌های ثانویه است و مشتری‌های نفتی در ازای پذیرش ریسک معامله با کشور خواهان تخفیف‌های بیشتر هستند.

او عنوان کرد: با این اوصاف به نظر می‌رسد ایران وادار به امتیازدهی به خریداران نفت است؛ تا جایی که برخی گمانه‌ها نرخ فروش نفت ایران در بازارهای جهانی را حدود 37 دلار اعلام کردند.

بر اساس این گزارش، در حال حاضر مؤلفه‌های مؤثر بر بازار تماماً چشم‌انداز افزایشی از بازار را پیش روی تحلیلگران می‌گذارند.

در همین زمینه بانک مورگان استنلی اخیراً با اشاره به تقاضای رو به رشد و تداوم محدودیت عرضه، پیش‌بینی کرد قیمت نفت برنت تا اواسط سال ۲۰۲۳ به حدود ۱۱۰ دلار در هر بشکه برسد.

تحلیلگران این بانک سرمایه گذاری آمریکایی در رویترز نوشتند: ما تحت تاثیر احیای تقاضای چین برای سوخت، عرضه محدود به دلیل سطح اندک سرمایه‌گذاری، ریسک‌های متوجه عرضه روسیه و پایان برداشت از ذخایر نفت استراتژیک و کندی رشد تولید شیل آمریکا، نسبت به قیمت نفت خوش‌بین مانده‌ایم.

در این بین البته برخی منابع معتقدند که به دلیل رکود اقتصادی احتمالاً در سه ماهه ابتدای سال 2023 میلادی قیمت نفت حتی در مقاطعی نزولی باشد، اما رفته‌رفته این روند افزایشی می‌شود.

منبع: تجارت نیوز 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر