کد خبر: 145920
A

یک مقام مسؤول در شهرداری: تهران به به ۱۱ هزار دستگاه اتوبوس نیاز دارد

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: شاید بعضی از افراد تصور کنند چون وضعیت اقتصادی خوب نیست، اتوبوس‌ها را بازسازی می‌کنیم؛ در صورتی که در دنیا اتوبوس‌ها را تا ۴۰ سال سن بازسازی می‌کنند که این اقدام یک کار حرفه‌ای است.

یک مقام مسؤول در شهرداری: تهران به  به ۱۱ هزار دستگاه اتوبوس نیاز دارد

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ جلال بهرامی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در تور بازدید خبرنگاران از «مراکز اورهال و بازسازی ناوگان اتوبوسرانی»، عقب ماندگی موجود در زیرساخت حمل‌و نقل کشور را جدی خواند و گفت: برای جبران این عقب ماندگی چندین کار باید انجام داد. نخستین اقدام نوسازی و بازسازی است. شاید بعضی از افراد تصور کنند چون وضعیت اقتصادی خوب نیست، اتوبوس‌ها را بازسازی می‌کنیم؛ در صورتی که در دنیا اتوبوس‌ها را تا ۴۰ سال سن بازسازی می‌کنند؛ این اقدام یک کار حرفه‌ایست.

معاون شهردار تهران در ادامه سخنان خود اضافه کرد: سیاست جدید شورا و مدیریت شهری این است که به جای تملک، خرید خدمات داشته باشیم؛ یعنی مشارکت بخش خصوصی دخیل در موضوعات شود. متأسفانه ضعف بسیاری در خرید خدمت وجود دارد.

بهرامی با بیان اینکه اصل در حمل و نقل ترکیبی شهر، متروست، افزود: متناسب با توسعه مترو باید توسعه ناوگان اتوبوسرانی هم اتفاق افتد. مترو و اتوبوس جزو حمل ‌و نقل عمومی است اما تاکسی انبوه‌بر نیست و به همین علت جزو حمل و نقل عمومی محسوب نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه اسنپ و تپسی حمل و نقل عمومی نیستند، گفت: کمتر از ۲۰۰ هزار سفر از ۱۰ میلیون سفر روزانه با اسنپ و تپسی اتفاق می‌افتد.

معاون حمل‌ و نقل و ترافیک شهرداری تهران در ادامه سخنان خود یادآور شد: زمانی‌ که مدیریت شهری را تحویل گرفتیم مسافران مترو روزانه حدود یک میلیون نفر بودند و امروزه به یک میلیون و ششصد تا هشتصد هزار نفر در روز رسیده‌اند. این در حالیست که خطوط هفت گانه مترو ظرفیت مسافرگیری تا ۴ میلیون نفر در روز دارد اما واگن و قطار آن وجود ندارد.

بهرامی با بیان اینکه به حدود ۴۵۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای ساخت ۴ خط جدید مترو نیاز داریم، گفت: اولویت نخست در بخش حمل ونقل روی زمین، اتوبوس است. تهران نیاز به ۱۱ هزار دستگاه اتوبوس دارد. در حال حاضر ۲ هزار و ۴۰۰ دستگاه اتوبوس در شهر فعال هستند.

وی در ادامه عنوان کرد: دو هزار و ۱۰۰ دستگاه از اتوبوس‌های فعلی باید بازسازی سطح یک و دو شوند. قراردادی با شهاب خودرو در همین راستا منعقد شده است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران بیان کرد: طی یک تعهد ۱۴ ماهه قرار است که دو شرکت ایران خودرو و عقاب افشان ۶۴۷ دستگاه اتوبوس به شهرداری تحویل دهند. سهم مالی ۶۴۷ دستگاه اتوبوس توسط شهرداری پرداخت شده است. قرارداد اصلی با عقاب افشان برای شهرداری ۹۰۰ دستگاه و ۱۲۰۰ دستگاه قرارداد با ایران خودرو است.

بهرامی با بیان اینکه با تمام تولید کنندگان مکاتبه شده تا قراداد ۳۶ ماهه‌ای منعقد شود، افزود: قرار است که از ظرفیت شهرداری تهران،۳ هزار دستگاه اتوبوس خریداری شود. همچنین باید واردات ۲ هزار دستگاه انجام شود.

وی در بخش دیگر سخنان خود گفت: واردات به معنای خالی کردن پشتوانه تولید داخل نیست. برخی اشخاص تصور می‌کنند که این واردات به منزله عدم توجه به تولید داخل است. در حالی‌ که رئیس جمهور دستور واردات این اتوبوس‌ها را صادر کرده است. همچنین سرمایه گذاری و تأمین منابع برای واردات ۲ هزار دستگاه اتوبوس انجام شده است.

معاون شهردار تهران درباره واردات اتوبوس‌های دست دوم توضیح داد: اتوبوس‌های دست دومی که قرار است خریداری شود، چند پله از اتوبوس‌هایی که امروزه بازسازی می‌شود، بالاتر است. اتوبوسی که قرار است وارد شود یورو ۴ است و اتوبوسی که در داخل بازسازی می‌کنیم یورو ۲ است.

بهرامی در ادامه عنوان کرد: وزارت کشور و وزارت صمت نیز باید تاییدیه ۵۶ دستگاه اتوبوس دست دومی که بخش خصوصی وارد کرده و همچنان در گمرک بندرعباس است را تایید کنند.

وی درباره سفارش گذاری میدل باس‌ها توضیح داد: کارخانه‌ای اعلام کرده است که می‌تواند تراموا را در مدت کوتاه انجام دهد. بین اتوبوس و مینی بوس، میدل باس وجود دارد. تولید میدل باس در داخل انجام شده و در صورت اتومات شدن آن قرار است که ۵۰۰ دستگاه خریداری شود.

معاون شهردار تهران با بیان اینکه از ۷ هزار دستگاه ون، هزار دستگاه ون در حال فعالیت هستند، اضافه کرد: ون‌ها باید با دو دیدگاه نوسازی شوند؛ یکی از آن دیدگاه‌ها این است که ون باید جایگزین تاکسی مسیری شود. ۶۴ درصد سفرهای روزانه با خودروهای شخصی انجام می‌شود و تنها یک درصد با تاکسی اینترنتی صورت می‌پذیرد.

بهرامی ضمن اشاره به رونمایی ۶۳۰ دستگاه ون گفت: باید ون‌ها اسقاط شوند و متقاضیان ون‌های فرسوده تشکیل پرونده دهند و سهم هزینه خود را پرداخت کنند. البته تسهیلات شهرداری تأمین و پرداخت شده است. در صورت انجام همه این اقدامات، ون‌های جدید وارد خطوط بهره برداری خواهند شد.

وی در ادامه عنوان کرد: برآورد اولیه این است که ۲۰ هزار دستگاه ون در شهر فعالیت کنند. باید ۷ هزار دستگاه ون فعلی نوسازی شوند و علاوه بر آن ۱۳ هزار دستگاه ون تولید و خریداری شود.

به گفته معاون شهردار تهران و سرپرست شرکت واحد اتوبوسرانی تهران؛ پس از انجام این اقدامات، موتور، دوچرخه و اسکوتر وارد تهران خواهند شد که مذاکرات آن نیز درحال انجام شود. اگر شهر پاسخگو باشد قرار است که در برخی نقاط مشخص، اسکوتر جانمایی شود.

بهرامی درباره موتورسیکلت‌های برقی عنوان‌کرد: در این زمینه با برخی شرکت‌ها مذاکراتی شده و قرار است شهرداری تهران ۵۰ درصد از هزینه خرید موتورسیکلت‌های برقی را به صورت وام قرض‌الحسنه به شهروندان پرداخت کند.

معاون شهردار تهران درباره شماره گذاری اتوبوس‌ها توضیح داد: از تعداد اتوبوس‌های دریافتی ۱۷۵ دستگاه مورد پلاک شدند و از هزار و ۱۰۰ اتوبوس ۱۴۲ دستگاه تحویل گرفته ایم که هنوز مجوز پلاک آنها دریافت نشده است؛ همچنین ۱۰ دستگاه اتوبوس خریداری شده است و مجوز پلاک آن تا حدود دو هفته دیگر داده می‌شود.

وی درباره علت طولانی‌ شدن تولیدات داخلی اتوبوس و ون گفت: این خط تولیدها چند سالی بود که از رده خارج شده بودند و در واقع ۶ ماهی است که این خط تولیدها فعالیت خود را آغاز کرده‌اند و به هر ترتیب این کار زمانبر است اما این کار آغاز شده است.

معاون‌ حمل‌ و نقل و ترافیک شهرداری تهران در پاسخ به این پرسش که تا پایان امسال چه تعداد اتوبوس و ون وارد تهران می‌شود، گفت: شهرداری قدرالسهم‌ خود را پرداخت کرده است. تولید داخل باید اتفاق افتد تا تولیدکننده اتوبوس‌ها را تحویل دهد.

منبع: شهر

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر