کد خبر: 146197
A

عدالتیان: محال است دلار به ۳۳ هزار تومان بازگردد/ بانک مرکزی از افزیش نرخ ارز رضایت دارد

تحلیلگر مسائل اقتصادی گفت: دولت قیمت ارز را تا 42 هزار تومان بالا می برد و سپس 4 یا 5 هزار تومان آن را ارزان می کند، بعد مردم خوشحال می شوند.

عدالتیان: محال است دلار به ۳۳ هزار تومان بازگردد/ بانک مرکزی از افزیش نرخ ارز رضایت دارد

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ جمشید عدالتیان درباره چرایی سکوت دولت در قبال افزایش قیمت ارز گفت: دولت و به طور مشخص بانک مرکزی قدرت این را دارد که قیمت ارز را کنترل کند، اگر این کار را انجام نمی دهد و در واقع جلو افزایش قیمت ارز را باز گذاشته تا قیمت ها رشد کنند، علتش استیصال بانک مرکزی در تأمین ارز مورد نیاز بازار نیست.

وی با بیان اینکه عنان بازار ارز از دست بانک مرکزی خارج نیست، افزود: بانک مرکزی هر زمان خواسته، توانسته است قیمت ارز را ثابت نگه دارد یا قیمت را افزایش یا کاهش دهد. این حرف که سوداگران و هجوم مردم برای خرید عامل افزایش قیمت ها در بازار ارز هستند، بهانه و توجیهی بیش نیست.

این عضو اتاق ایران درباره دلیل وزیر اقتصاد برای افزایش قیمت دلار تأکید کرد: معنای این حرف فقط می تواند این باشد که مردم احساس ناامنی کردند بنابراین به بازار هجوم آوردند تا پول شان را تبدیل به ارز کنند. بانک مرکزی قدرت مدیریت بازار ارز را دارد و هیچ نوع دلیل و بهانه ای برای افزایش قیمت ارز قابل قبول نیست.

وی ادامه داد: سکوت بانک مرکزی نشانه رضایتش از افزایش قیمت ارز است، وقتی توانست از پاییز سال گذشته تا شهریور امسال قیمت دلار را بین 30 تا 33 هزار تومان حفظ کند، چرا الان نتواند؟ شاید بانک مرکزی برای توجیه افزایش قیمت ارز آدرس غلط می دهد تا کسری بودجه دولت را پر کند، در گذشته نیز وقتی خزانه دولت خالی بود، ماه های آخر سال همین اتفاق می افتاد.

این تحلیلگر مسائل اقتصادی بازگشت دلار به 33 هزار تومان را محال خواند و افزود: البته این سئوال مطرح است که بانک مرکزی تا چه حد خواستار افزایش قیمت ارز است؟ معتقدم با نگاه به تجارب گذشته می توان به این پرسش پاسخ داد، دولت قیمت ارز را تا 42 هزار تومان بالا می برد و سپس 4 یا 5 هزار تومان آن را ارزان می کند، بعد مردم خوشحال می شوند، یعنی دلار 37 یا 38 هزار تومانی در جامعه جا می افتد. این بازی است که هر ساله آن را داشتیم.

منبع: نامه نیوز

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر