کد خبر: 146307
A

اوکراین خواستار اخراج روسیه از شورای امنیت سازمان ملل شد!

وزیر خارجه اوکراین قرار است امروز خواستار "اخراج روسیه" از شورای امنیت سازمان ملل متحد شود.

اوکراین خواستار اخراج روسیه از شورای امنیت سازمان ملل شد!

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ خبرگزاری فرانسه گزارش داد، دیمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین اواخر روز یکشنبه طی یک مصاحبه تلویزیونی عنوان داشت: کی‌یف روز دوشنبه درخواست خود را مبنی بر حذف روسیه از اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد مطرح خواهد کرد.

وی افزود: ما رسما موضع خود را در این خصوص اعلام خواهیم کرد. یک سوال بسیار ساده داریم؛ آیا روسیه حق دارد به عنوان عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل در این سازمان بماند؟ ما یک جواب منطقی و قانع‌کننده برای آن داریم. خیر، این حق را ندارد.

شورای امنیت سازمان ملل متحد از ۱۵ عضو اعم از ۵ عضو دائمی و ۱۰ عضو انتخابی تشکیل می‌شود. این ۱۰ عضو انتخابی برای یک مدت دو ساله انتخاب می‌شوند و حق وتو قطعنامه‌ها را ندارند. این شورا که در سال ۱۹۴۵ تشکیل شد، با توافق تمامی پنج عضو دائم (آمریکا، انگلیس، چین، فرانسه و روسیه) می‌تواند تحریم‌ها را اجرا و مجوز اقدامات نظامی را صادر کند. آن‌ها همچنین در صورت توافق تمامی اعضا می‌توانند پرونده‌ها را به دادگاه کیفری بین‌المللی ارجاع دهند.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه روز یکشنبه در جریان سخنرانی خود اظهار کرد: اقدامات روسیه در مورد درگیری در اوکراین با هدف دفاع از منافع این کشور و مردم آن است. من متقاعد شده‌ام که در مسیر درستی حرکت می‌کنیم. ما از منافع ملی خود، منافع شهروندان و مردم خود محافظت می‌کنیم. ما چاره‌ای جز محافظت از شهروندان خود نداریم.

وی درخصوص تحویل برنامه‌ریزی شده سامانه دفاع هوایی پاتریوت به اوکراین خاطرنشان کرد: البته که ما آنها را صد درصد از بین خواهیم برد.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین هم در همان روز به مناسبت کریسمس در پیامی عنوان داشت: امروز و طی زمستانی که پیش رو داریم، شرایط سختی را تجربه خواهیم کرد. همچنین، ما منتظر معجزه نخواهیم ماند، بلکه خود آن را خلق خواهیم کرد.

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر