کد خبر: 146433
A

رئیس سازمان مدیریت بحران : ۶۶ درصد از محیط کشور روی گسل زلزله قرار دارد

معاون وزیر کشور و رئیس سازمان مدیریت بحران گفت: ۶۶ درصد از محیط کشور بر روی گسل قرار دارد و تعداد ساختمان‌های ناایمن در کشور بسیار زیاد است، لذا توجه به کیفیت مصالح ساختمانی، محیط ساخت و ساز و نظارت بر سازه جهت افزایش امنیت زندگی شهروندان اهمیت دارد.

 رئیس سازمان مدیریت بحران : ۶۶ درصد از محیط کشور روی گسل زلزله قرار دارد

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ محمد حسن نامنی امروز در همایش زلزله و ساختمان‌های نا ایمن در مشهد، اظهار داشت: در حال حاضر 50 درصد اقتصاد کشور در 7 کلانشهر تولید می‌شود که این موضوع سبب تراکم جمعیت شده است و می‌تواند در بحران‌ها خطرساز باشد.

وی افزود: در 200 سال اخیر زلزله بیش از 7 و نیم ریشتر در کشور به ثبت نرسیده است، از این رو اگر بناهای ساختمانی جدید کشور بر اساس استانداردهای روز جهان در برابر زلزله 8 ریشتر مقاوم‌سازی شود، از این پدیده دیگر هراسی نداریم و با مقاوم‌سازی سازه‌های ساختمانی در برابر زلزله 8 ریشتری، زلزله دیگر یک بلای طبیعی نخواهد بود.

آقای نامنی با بیان این مطلب که 66 درصد از محیط کشور بر روی گسل قرار دارد، تصریح کرد: تعداد ساختمان‌های ناایمن در کشور بسیار زیاد است، لذا توجه به کیفیت مصالح ساختمانی، محیط ساخت و ساز و نظارت بر سازه جهت افزایش امنیت زندگی شهروندان اهمیت دارد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به افزایش دمای نسبی در کشور اگر این روند افزایشی دما تا 10 سال آینده ادامه پیدا کند برفی بر روی قله‌ها باقی نخواهد ماند، لذا برای توقف این روند باید 700 هزار تا یک میلیون فضای سبز در کشور ایجاد شود.

وی گفت: پایگاه‌های لرزه‌نگاری ما در کشور بسیار کم است، باید بین 1400 تا 1800 پایگاه داشته باشیم. اگر دستگاه‌های لرزه‌نگاری در کنار خطوط گسل دقیق کار کند، پیش‌نشانگرها می‌توانند 10 تا 12 ثانیه اطلاع‌رسانی کنند تا ما فرصت انجام اقدامی را داشته باشیم. لازم است در زمینه زلزله روی موبایل‌ها آهنگ‌های ویژه‌ای پیش‌بینی شود تا قبل از زلزله هشدار دهد.

آقای نامنی ادامه داد: 64 نوع بلای طبیعی و انسانی در کشور تعریف شده است از این روز مصالح بی‌کیفیت، تغییر نادرست کاربری‌ها و تراکم بی‌مورد جمعیت جغرافیایی، مهمترین دلایل افزایش تلفات در حوادث و بلایای طبیعی است که باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

محسن نجات، مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی نیز اظهار داشت: استان خراسان رضوی بر روی 90 گسل زلزله قرار دارد که 21 مورد آن از جمله گسل جنوب مشهد و گسل بینالود بسیار فعال است.

وی افزود: 65 درصد از پهنه خراسان رضوی با خطر پذیری بالای زلزله روبه‌رو است ضمن اینکه تاکنون 25 زمین لرزه بالای 6 ریشتر در خراسان رضوی طبق آماربه ثبت رسیده است.

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر