کد خبر: 146595
A

بانک مرکزی ترکیه اولین آزمایش «لیر دیجیتال» را با موفقیت تکمیل کرد

همچنین بانک مرکزی ترکیه قصد دارد در سال 2023 آزمایش‌های بیشتری را روی این ارز انجام دهد.

بانک مرکزی ترکیه اولین آزمایش «لیر دیجیتال» را با موفقیت تکمیل کرد

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ طبق بیانیه‌ای که توسط CBRT منتشر شده، مقام بانک مرکزی ترکیه گفته که «اولین تراکنش‌های پرداخت» خود با استفاده از لیر دیجیتال را با موفقیت انجام داده است. در ادامه بیانیه گفته شده است که آزمایش‌های مدار بسته محدود با سرمایه‌گذاران حوزه فناوری در سه ماهه اول سال 2023 ادامه پیدا می‌کند و پس از آن در ادامه سال این برنامه به بانک‌ها و شرکت‌های فناوری مالی منتخب گسترش می‌یابد.

نتایج این آزمایش‌ها از طریق یک «گزارش ارزیابی جامع» پیش از رونمایی از مراحل بعدی مطالعه، در اختیار عموم قرار خواهد گرفت.

برنامه‌های ترکیه برای لیر دیجیتال

CBRT در بیانیه جدید خود اعلام کرده است که به آزمایش استفاده از فناوری‌های توزیع‌شده در سیستم‌های پرداخت و «ادغام» آنها با سیستم‌های پرداخت فوری ادامه خواهد داد. همچنین مطالعه جنبه‌های حقوقی لیر دیجیتال مانند «اقتصاد» و «چارچوب قانونی» در مورد دیجیتالی‌شدن، همراه با الزامات تکنولوژیکی آن را در اولویت قرار می‌دهد.

بانک مرکزی ترکیه اولین‌بار اعلام کرد که در سپتامبر 2021 با یک پروژه تحقیقاتی به نام «تحقیق و توسعه لیر دیجیتال بانک مرکزی ترکیه» به دنبال مزایای معرفی لیر ‌دیجیتال ترکیه است. در آن زمان، دولت هیچ تعهدی به دیجیتالی‌سازی نهایی ارز کشور نداشت و خاطرنشان کرد که «هیچ تصمیم نهایی در مورد صدور لیر دیجیتال ترکیه نگرفته است.»

چندین کشور دیگر از جمله بریتانیا و قزاقستان نیز اخیراً آزمایش ارزهای دیجیتال بانک مرکزی خود را آغاز کرده‌اند.

بانک انگلستان درخواست‌هایی را برای اثبات مفهوم کیف پول ارز دیجیتال خود باز کرده و بانک مرکزی قزاقستان معرفی یک ارز بانک مرکزی داخلی را در اوایل سال 2023 با اجرای مرحله‌ای طی سه سال توصیه کرده است

منبع: دیجیاتو

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر