کد خبر: 146945
A

ترفندی برای رهایی از شوره سر

برای کاهش خشکی پوست سر، از محصولاتی با ترکیبات خشن مانند سولفات ها، پارابن ها، الکل های ساده، فرمالدئید و عطرهای مصنوعی اجتناب کنید.

 ترفندی برای رهایی از شوره سر

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ آیا پوست سرتان خشک و پوسته پوسته است و مدام احساس خارش می‌کنید؟ خوب است بدانید که تنها نیستید. بر اساس آمارها تقریبا نیمی از بزرگسالان با خارش پوست سر دست و پنجه نرم می‌کنند. خوشبختانه با پیشرفت روش های مراقبت از پوست سر در چند سال گذشته، درمان خشکی پوست سر از همیشه آسان‌تر شده است.

علت خشکی پوست سر چیست؟

دلایل مختلفی وجود دارد که ممکن است باعث خشک شدن پوست سرتان شود. خشکی پوست سر ممکن است به دلیل خشکی پوست باشد؛ دقیقا مانند سایر قسمت‌های بدن و بنابراین هر چیزی که بقیه پوست را خشک کند، مانند آب و هوای خشک و تغییرات فصلی، می‌تواند همین کار را با پوست سرتان هم انجام دهد.

شوره سر یا درماتیت سبورئیک (درماتیت سبوره ای)، یکی دیگر از علل رایج خشکی و خارش پوست سر است و تصور می‌شود که مربوط به مخمری به نام مالاسزیا باشد که روی پوست زندگی می‌کند.

از دیگر علل رایج می‌توان به تجمع محصولاتی که ممکن است پوست به آن واکنش نشان دهد اشاره کرد. این محصولات می‌توانند ساعت‌ها بر روی پوست سر باقی بمانند، حتی با استفاده از محصولات شستشودهنده مانند شامپو و نرم‌ کننده. مواد باقیمانده می‌تواند باعث درماتیت تماسی تحریک کننده یا آلرژیک شود و درنتیجه پوست سر قرمز، پوسته پوسته یا دچار خارش شود، بنابراین مهم است که از ترکیبات خاص محصولات مورد استفاده خود آگاه باشید.

پسوریازیس نیز معمولا به خارش پوست سر کمک می‌کند. پسوریازیس پوست سر یک التهاب شایع اختلال پوستی است که باعث می‌شود سلول‌های پوست به‌شدت سریع رشد کنند و به تکه‌هایی از پوست خشک، خارش دار و پوسته پوسته تبدیل شوند.

در نهایت، عادات نظافت شما نیز می‌تواند مسئول برخی از ناراحتی های پوست سرتان باشد. شستشوی بیش از حد یا کم شستن هر کدام می‌تواند منجر به خشکی یا خارش شود.

بهترین روش ها برای رفع خشکی پوست سر

چند تغییر وجود دارد که می‌توانید در روتین و محصولات خود ایجاد کنید که به سلامت پوست سرتان کمک می‌کند.

برای کاهش خشکی پوست سر، از محصولاتی با ترکیبات خشن مانند سولفات ها، پارابن ها، الکل های ساده، فرمالدئید و عطرهای مصنوعی اجتناب کنید. در عوض، به دنبال محصولاتی با مواد مغذی مانند کراتین و اسیدهای چرب ضروری مانند امگا ۳ و امگا ۶ باشید که رطوبت را به پوست سر برمی‌گردانند.

پوست سر خشک را با یک مرطوب کننده مانند ژل آلوئه ورا درمان کنید و قبل از خواب با یک روغن سبک مانند آرگان یا جوجوبا رطوبت آن را حفظ کنید. اگر پوست سرتان خشک به نظر می‌رسد، تعداد دفعات شامپو زدن موهایتان را در هفته محدود کنید و به جای آن از نرم کننده استفاده کنید. نرم کننده ها حاوی مواد خشن زیادی مانند پارابن و سولفات نیستند که روغن طبیعی پوست سر را از بین می‌برند.

با این حال، اگر متوجه شدید که پوست سر حساسی دارید و در یافتن محصولات مناسب مشکل دارید، جایگزین های طبیعی و DIY نیز وجود دارند. چند گزینه که می‌توانید در خانه درست کنید عبارتند از: ماسک‌ مو با مواد مرطوب‌ کننده؛ شامل هر ترکیبی از شیر، عسل، روغن نارگیل، آووکادو. پروتئین ها و لیپیدهای موجود در شیر با هم به تقویت مو کمک می‌کنند، در حالی که کلسیم باعث رشد مو و جلوگیری از ریزش مو می‌شود.

چگونه خشکی پوست سر را درمان کنیم؟

با فرض اینکه خارش پوست سر شما نتیجه تجمع محصولات باشد، مدیریت علائم به سادگیِ اصلاح روتین مراقبت از پوست سر است. محصولاتی که دارای سولفات‌ ها و سورفکتانت‌ ها و برخی از عطرها هستند، همگی می‌توانند باعث خشکی پوست سر شوند. علاوه بر این، استفاده بیش از حد از شامپوی خشک می‌تواند منجر به تجمع زیاد روی پوست سر، مسدود شدن فولیکول های مو و ایجاد مشکلات مختلف در پوست سر شود.

همیشه سعی کنید مراقبت از پوست سر را به مراقبت از پوست گره بزنید. از درمان‌های مبتنی بر روغن، مانند سم‌ زدای پوست سر گلَمور (Glamour Scalp Detox)، در روتین خود استفاده کنید، زیرا این کار تجمع بیش از حد را از بین می‌برد. سپس با یک درمان آبرسان یا ماسک کار را اداه دهید. استفاده از رطوبت‌ گیر برای تنظیم آب و هوای خانه و افزایش مصرف آب نیز می‌تواند مفید باشد.

برای خشکی یا درماتیت تماسی، شامپوهایی با سورفکتانت‌ های ملایم‌تر یا پاک‌کننده‌ ها را انتخاب کنید که چربی‌ های طبیعی پوست را از بین نمی‌برند. به دنبال محصولات مراقبت از مو با برچسب غیر تحریک کننده و محصولات بدون عطر باشید که می‌تواند برای افرادی که حساسیت دارند مفید باشد. علاوه بر این، محصولات بدون عطر می‌توانند به مدیریت علائم اگزما کمک کنند، زیرا عطر به عنوان یکی از عوامل شعله ور شدن این بیماری شناخته می‌شود.

در نهایت، اگر شوره سر یا پسوریاسیس دارید، شامپوی بدون نسخه با فرمولاسیون اسید سالیسیلیک را برای رفع این عارضه انتخاب کنید. با این حال، اگر با شامپوهای بدون نسخه تسکین حاصل نشود، لازم است از متخصص پوست کمک بگیرید.

منبع: بهداشت نیوز

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر