کد خبر: 146946
A

مایک پنس و سودای ریاست‌جمهوری/ آیا معاون مغضوب ترامپ به کاخ سفید می‌رود؟

مایک پنس، سیاستمدار جمهوری‌خواه آمریکایی و معاون پیشین رئیس جمهوری آمریکا در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ، قصد دارد که نامزد انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ در این کشور شود.بر اساس گزارش رسانه‌ها پنس، اظهارنامه خود برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری آینده آمریکا را به کمیسیون انتخابات فدرال این کشور تحویل داده است.

مایک پنس و سودای ریاست‌جمهوری/ آیا معاون مغضوب ترامپ به کاخ سفید می‌رود؟

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ مایک پنس، که ۶۳ سال دارد، خود را به ترتیب "مسیحی، محافظه‌کار و جمهوری‌خواه" معرفی می‌کند. او حرفۀ وکالت دارد و قبلاً در مقام فرماندار و همچنین به عنوان گویندۀ رادیو  کار کرده است .او با ترامپ بر سر نتایج انتخابات دوره پیشین ریاست جمهوری در آمریکا دچار اختلاف شد و از موضع ترامپ مبنی بر تقلب در انتخابات حمایت نکرد.در حالی که پیشتر ترامپ اعلام کرده که نامزد انتخابات سال ۲۰۲۴ خواهد شد، هنوز جو بایدن تصمیم خود در این زمینه را اعلام نکرده است.در انتخابات میان‌دوره‌ای اخیر کنگره آمریکا، جمهوری‌خواهان توانستند اکثریت را در مجلس نمایندگان به دست آوردند اما موفق به تصاحب بیشترین کرسی‌ها در سنای آمریکا نشدند.

به نظرمی رسد موقعیت متزلزل ترامپ در نظرسنجی های درون حزبی جمهوریخواهان و حتی احتمال عدم شرکت او در انتخابات ریاست جمهوری آتی، به مایک پنس این جرات را داده است تا خود را برای حضور درکاخ سفید آماده کند! البته این در صورتی است که اقبال رای دهندگان جمهوریخواه به وی افزایش تصاعدی پیدا کند و فراتر از آن،طرفداران ترامپ حاضر به حمایت از وی بشوند! موضوعی که حداقل در پیش بینی ها و بر روی کاغذ بعید به نظرمی رسد. بدون شک ترامپ حتی اگر در انتخابات ریاست جمهوری آتی شرکت نکند،حاضر به حمایت ازمعاونش نخواهد شد! رئیس جمهور سابق آمریکا یکی از اصلی ترین عوامل شکست انتخاباتی خود را عدم حمایت کامل پنس از خود می داند. بر اساس اظهارات ترامپ، اگر معاون او( پنس) در جریان جلسه کنگره به سخن اودر خصوص عدم تایید آرای ایالتی جورجیا، آریزونا، پنسیلوانیا، ویسکانسین و نوادا گوش داده بود و بر ابطال نتخابات تاکید کرده بود، اکنون وی ( ترامپ) موقعیت بهتری در واشنگتن داشت! در هر حال مایک پنس بنا دارد در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ شرکت کند. او برای این کار ابتدا باید نامزدی حزب جمهوری‌خواه را احراز کند و این به آن معنی است که مقابل دونالد ترامپ که همچنان از محبوبیت بالایی در میان جمهوری‌خواهان برخوردار است، قرار خواهد گرفت. میان این دو اختلافات آشکاری وجو د دارد.ترامپ مدعی شده است که «جعلی بودن انتخابات 2020 » منجر به آن شده که به زعم او اکنون آمریکا به سوی «نابودی» گام بردارد.در مقابل ،  پنس در  یکی از میتینگ های انتخاباتی اخیر جمهوریخواهان  حرفی در مخالفت با رئیس سابق خود نگفت اما کمی بعد در توییتر نوشت که اگر جمهوری‌خواهان بخواهند همچنان در حسرت و عصبانیت گذشته باقی بمانند انتخابات آتی را از دست خواهند داد.این دو که برای چهار سال در کاخ‌سفید به عنوان نفر اول و دوم دولت آمریکا همکاری داشتند، در جریان یورش ۶ ژانویه سال گذشته به کنگره آمریکا از هم فاصله گرفتند.در آن روزها  ترامپ که همچنان بدون ارایه مدارک و شواهد محکمه‌پسند نتایج انتخابات نوامبر ۲۰۲۰ را نمی‌پذیرفت، از مایک پنس، معاون خود خواست که در مراسم نهایی کردن نتایج در کنگره، پیروزی جو بایدن را باطل بخواند اما پنس ضمن رد این تقاضا گفت که قانونا اختیار چنین کاری را ندارد.

همین اختلاف منجر به آن شد که ترامپ در روزهای منتهی به ششم ژانویه بارها مایک پنس را در توییتر سرزنش کند و او را ترسو و تلویحا «خائن» بخواند به طوری که در جریان یورش حامیان تندرو آقای ترامپ به کنگره در روز ششم ژانویه، شورشیان خشمگین بارها نام مایک پنس را فریاد زدند و گفته شد که جان معاون ریاست‌جمهوری آمریکا در آن روز با تهدید جدی روبرو شده بود.یورش ششم ژانویه و جزییات رفتار ترامپ در مواجهه با آن، موضوع تحقیقاتی است که طی دو سال  گذشته کنگره امریکا مشغول آن بوده و هم اکنون کمیته‌ای متشکل از دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان در حال برگزاری جلساتی علنی با حضور شاهدان در این باره است.با توجه به محکومیت ترامپ در این ماجرا، ممکن است به طورکلی وی دیگر اجازه حضوردر انتخابات ریاست جمهوری 2024 را پیدا نکند ، هر چند که رئیس جمهور سابق آمریکا مدعی است که کمیته بررسی حادثه ششم ژانویه، قدرت لازم برای انجام چنین اقدامی را ندارد!

منبع: نامه نیوز

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر