کد خبر: 146990
A

معلمان اقتصادی رئیس جمهور چه کسانی هستند؟/ از حاشیه نشینی رضایی تا فرماندهی مخبر

یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: آقای مخبر تیم اقتصادی دولت را راهبری می‌کنند. آقای محسن رضایی خیلی وقت است که در تیم اقتصادی دولت پر رنگ نیست و بیشتر تصمیمات اقتصادی را آقای مخبر می‌گیرد و رئیس‌جمهور هم ایشان را برای هدایت تیم اقتصادی دولت موظف کرده است.

معلمان اقتصادی رئیس جمهور چه کسانی هستند؟/ از حاشیه نشینی رضایی تا فرماندهی مخبر

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ جلسه روز شنبه سران قوا استثنایی بود؛ چراکه جز سه رکن همیشگی این جلسات، محمد مخبر نیز در این جمع حضور داشت و همین مساله حدس و گمان‌های زیادی را به دنبال داشت. در گفت‌وگو با ۴ نماینده مجلس مشخص شد مخبر راهبری اقتصادی دولت رئیسی را در دست گرفته و در عین حال مسوول مستقیم اجرای تصمیمات اقتصادی سران قوا است.

روز شنبه جلسه سران قوا به میزبانی رئیس‌جمهور برگزار شد، اما تفاوت این جلسه با جلسات قبل حضور محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور بود. این در حالی است که در جلسات سران سه قوه حضور فرد چهارم کمتر دیده شده است. بر اساس گزارش‌های منتشر شده حضور معاون اول رئیس‌جمهور در این جلسه برای ارائه گزارشی از پیشرفت‌های کشور در حوزه سرمایه‌گذاری، کنترل تورم و پیشران‌های اقتصادی بوده است. این در حالی است که مخبر می‌توانست این گزارش‌ها را به رئیس‌جمهور ارائه کند تا در جلسه سران قوا مطرح شود. از سوی دیگر عنوان می‌شود که حضور مخبر نشان‌دهنده فرماندهی او بر تیم اقتصادی دولت است و احتمال دارد شاهد تغییر در برخی از اعضای تیم اقتصادی دولت باشیم. در ادامه گفتگو با چهار نماینده مجلس در این  باره را می‌خوانید.

تغییر نقش مخبر؟

محمدرضا رضایی‌کوچی، رئیس کمیسیون عمران مجلس در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد»، با بیان اینکه معاون اول رئیس‌جمهور قرار است تصمیمات سران سه قوه را اجرا کند، گفت: تصمیماتی را که در جلسه سران قوا گرفته می‌شود دولت باید اجرا کند. مجلس قانون‌گذار و قوه‌قضائیه پشتیبان است، اما مجری و خط اول دستگاه اجرایی است. همیشه مرسوم بوده که حوزه اجرا و هماهنگی میان وزرا برعهده معاون اول رئیس‌جمهور باشد. حضور آقای مخبر در جلسه سران قوا به این دلیل است که می‌خواهند سرعت تصمیم‌گیری در حوزه اجرا را بالا ببرند. حضور آقای مخبر نشان می‌دهد که ایشان قرار است تصمیمات سران قوا را اجرایی کند. رئیس کمیسیون عمران مجلس تاکید کرد: با حضور مخبر در جلسه سران قوا اجرای تصمیمات این جلسه سرعت پیدا می‌کند و دیگر واسطه وجود ندارد و برای اجرا زمان نمی‌برد. حضور آقای مخبر در جلسه سران قوا کار خوبی است و نشان می‌دهد که دولت در جلسه سران قوا پررنگ‌تر است چون می‌خواهد کار انجام دهد.

رضایی‌کوچی با تاکید بر نیاز تیم اقتصادی دولت به فرمانده، ادامه داد: لازم است که حوزه اقتصادی یک فرمانده داشته باشد که شاهد پراکندگی نباشیم که وزیر اقتصاد، رئیس کل بانک مرکزی و رئیس سازمان برنامه‌وبودجه هر کدام صحبت‌های متفاوتی را مطرح کنند. امیدواریم که تصمیماتی که در سران سه قوه گرفته می‌شود مخصوصا در حوزه اقتصادی و معیشت مردم سریع اجرا شود. پیام حضور آقای مخبر در جلسه سران قوا این است که معاون اول رئیس‌جمهور فرماندهی تیم اقتصادی دولت را بر عهده دارد. او با انتقاد از تفرقه در تیم اقتصادی دولت، گفت: ضرر تفرقه در تیم اقتصادی دولت را مردم می‌بینند. مسوولان نباید جزیره‌ای عمل کنند و فرماندهی آقای مخبر در تیم اقتصادی دولت کار درستی است. تیم اقتصادی دولت باید زیر چتر مخبر بیاید تا شاهد طی کردن یک مسیر واحد و صدای واحد در اقتصاد باشیم.

این نماینده مجلس تاکید کرد: برخی مسوولان اقتصادی با طرح موضوع یا یک سخنرانی کشور را به تلاطم می‌کشانند اینکه تیم اقتصادی یک سخنگو و یک فرمانده داشته باشد تا مطالب جمع‌بندی شود و یک نفر این جمع‌بندی را عنوان کند، بسیار مهم است. نباید این‌گونه باشد که هر کس بنا به سلیقه و برداشت خود حرفی را بزند که قیمت‌ها را بالا یا پایین ببرد.

همچنین محمدجواد عسکری، رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس به «دنیای اقتصاد» گفت: حضور آقای مخبر در جلسه سران قوا قطعا می‌تواند تاثیرگذار باشد و به حل مشکلات کشور کمک کند. مشکلات هرچند بزرگ و سنگین باشند قابل حل خواهند بود. بنابراین این مدیران و متولیان اجرایی کشور هستند که باید بتوانند مشکلات را حل کنند. او ادامه داد: در حوزه تقنینی با ترافیک قوانین مواجه هستیم و در حوزه قوانین مشکلی نداریم. باید دولت، مجلس و قوه‌قضائیه دست به دست هم دهند و مشکلات مردم را حل کنند. مردم گله‌مندند و این گله‌مندی محصول کم‌کاری، بی‌توجهی و سهل‌انگاری است.

قسمتی از مشکلات انباشته شده مربوط به گذشته است. در حوزه ماموریتی هر کس باید بهنگام، وظیفه خود را انجام دهد. اگر همه دستگاه‌ها از گذشته تاکنون به وظیفه خطیر خود عمل کرده بودند ما این مشکلات را در کشور نداشتیم. رئیس کمیسیون کشاورزی با انتقاد از وجود اختلاف میان مسوولان، خاطرنشان کرد: مردم نمی‌پذیرند که میان مسوولان اختلاف وجود داشته باشد. مردم ولی‌نعمت انقلاب هستند و هر کس مکلف است در راستای مسوولیتش وظیفه‌اش را انجام دهد. آقای مخبر در دولت تصمیم‌گیر است. پیش‌بینی من این است که معاون اول رئیس‌جمهور راهبری تیم اقتصادی دولت را برعهده خواهند گرفت.

حضور مخبر در جلسه سران قوا تکرار می‌شود؟

بهروز محبی‌نجم‌آبادی، عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» با اشاره به حضور مخبر در آخرین جلسه سران قوا، گفت: معاون اول رئیس‌جمهور از مسائل اجرایی اطلاع دقیقی دارد. بنابراین احتمالا او با حضور در جلسه سران قوا قصد ارائه گزارش دقیقی از آمار و ارقام و آنچه مربوط به مسائل مورد بحث در جلسه سران قوا بوده را داشته است.

او با بیان اینکه معاون اول رئیس‌جمهور متناسب با دستور جلسه سران قوا در جلسه حضور پیدا کرده است، ادامه داد: آقای مخبر برای ارائه گزارش به جلسه سران قوا رفته است. در غیر این‌صورت حضور او در جلسه سران قوا معنایی ندارد. در مراحل تصمیم‌گیری و صدور رای، حضور معاون اول رئیس‌جمهور در جلسه سران قوا برخلاف قاعده است. بنابراین حضور آقای مخبر در جلسه سران قوا تنها به دلیل دادن گزارش اقتصادی یا بحث مطروحه در جلسه سران قوا بوده است. این نماینده مجلس با اشاره به برخی اختلاف نظرها در تیم اقتصادی دولت، تاکید کرد: همه اختلاف نظرها و سلایق نهایتا منجر به یک تصمیم می‌شود و خروجی این تصمیم قطعا با نظر معاون اول و شخص رئیس‌جمهور اتفاق خواهد افتاد.

بنابراین تیم اقتصادی دولت حتما به یک جمع‌بندی مشترکی می‌رسند و نمی‌توانیم بگوییم تیم اقتصادی دولت با هم هماهنگ نیستند. اینکه بگوییم تیم اقتصادی دولت با هم هماهنگ نیستند زیر سوال بردن رئیس‌جمهور و معاون اول رئیس‌جمهور است. محبی افزود: نمی‌توانیم بگوییم راهبری تیم اقتصادی دولت با آقای مخبر است. آقای مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور است و همه مباحث قبل از اینکه به رئیس‌جمهور برسد به ایشان می‌رسد. اما حوزه اقتصادی وزارتخانه‌های متعددی دارد و معاونان اقتصادی دولت نیز جزو تیم اقتصادی محسوب می‌شوند و قطعا آنها تصمیم‌های اقتصادی را نهایی می‌کنند.

اصغر سلیمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» گفت: برخی شبکه‌های معاند قصد دارند جلسه سران قوا را تحت الشعاع قرار دهند و اختیارات رئیس‌جمهور را زیر سوال ببرند و این موضوع توطئه دشمنان است. آقای مخبر، فرد اقتصادی و معاون اول رئیس‌جمهور است. بنابراین برای ارائه برخی از توضیحات در جلسه سران قوا حاضر شده است. حضور آقای مخبر قطعا برای تبیین مواضع اقتصادی دولت و مشکلات اقتصادی و معیشتی کشور است و این‌طور نیست که ایشان از این پس در تمامی جلسات سران قوا به عنوان یک عضو ثابت حاضر شوند. او ادامه داد: حضور آقای مخبر در جلسه سران قوا موضوع با اهمیتی نیست که برخی بخواهند به آن شاخ و برگ بدهند و آن را بزرگ کنند. آقای مخبر فرد دوم دولت است و تصمیمات اقتصادی را بیشتر ایشان می‌گیرند. بنابراین آقای مخبر برای توضیح و تبیین مواضع اقتصادی دولت در جلسه سران قوا شرکت کرده و به این شکل نیست که ایشان در تمامی جلسات سران قوا حضور داشته باشد.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: آقای مخبر تیم اقتصادی دولت را راهبری می‌کنند. آقای محسن رضایی خیلی وقت است که در تیم اقتصادی دولت پر رنگ نیست و بیشتر تصمیمات اقتصادی را آقای مخبر می‌گیرد و رئیس‌جمهور هم ایشان را برای هدایت تیم اقتصادی دولت موظف کرده است. سلیمی در پایان تاکید کرد: این بحث‌ها حاشیه‌ای است و قطعا تصمیمات را رئیس‌جمهور می‌گیرد. اما رئیس‌جمهور برای مشورت از تیم اقتصادی و آقای مخبر که فرد اصلی تیم اقتصادی دولت است، مشورت می‌گیرد. او در ادامه با تاکید بر اینکه تیم اقتصادی دولت اختلاف با هم ندارند، گفت: از تیم اقتصادی دولت چند صدایی نشنیدیم هر چند اختلاف نظر طبیعی است که وجود داشته باشد. اما از تیم اقتصادی دولت اختلافی را که حاشیه‌ساز باشد و به بیرون درز کند، نشنیدیم.

منبع: دنیای اقتصاد

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر