کد خبر: 147025
A

کودتا در چاد شکست خورد

دولت انتقالی چاد بامداد جمعه اعلام کرد که نیروهای امنیتی این کشور تلاش نافرجام برای کودتا و سرنگونی دولت انتقالی را کشف و خنثی کرده است.

کودتا در چاد شکست خورد

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ دولت انتقالی چاد در بیانیه‌ای اعلام کرد: دولت چاد به افکار عمومی و بین‌المللی اطلاع می‌دهد که سرویس‌های امنیت داخلی تلاش نافرجامی را با هدف بی‌ثبات کردن و تضعیف نهادهای قانون اساسی خنثی کرده‌اند.

در ادامه این بیانیه آمده است: این کودتا توسط گروه کوچکی از توطئه گران متشکل از ۱۱ افسر ارتش به رهبری «بحرالدین بردی تارقیو»، رئیس سازمان حقوق بشر چاد انجام گرفت.

دولت انتقالی چاد افزوده است: بر این اساس، دستگاه‌های امنیتی افراد مرتبط با این اقدام را که برای بی ثبات کردن نهاد حکومتی انجام گرفت، دستگیر و تجهیزات نظامی و فرستنده‌ها را توقیف کردند و همه افراد دستگیر شده را در اختیار مراجع قضایی قرار داده اند.

در چاد یک دولت انتقالی بر اساس توافق میان گروه‌های نظامی و غیرنظامی در این کشور در قدرت است.

بر اساس نتایج گفت وگوی ملی در چاد که ۸ اکتبر (۱۶ مهر) ۲۰۲۲ به پایان رسید، «محمد ادریس دبی ایتنو» به عنوان رئیس مرحله انتقالی دوم در این کشور منصوب شد.

بنابر توافق‌ میان گروه‌های سیاسی که در گفت وگوهای ملی چاد شرکت کرده بودند، «محمد ادریس» پسر «ادریس دبی» رئیس جمهور فقید این کشور که آوریل ۲۰۲۱ در درگیری میان ارتش و شورشیان کشته شد، به مدت ۲ سال به عنوان رئیس جمهور موقت تا زمان برگزاری انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری انتخاب شد.

منبع: ایرنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر