کد خبر: 147044
A

محیط زیست: از بین ۱۶ نیروگاه بخاری در کشور ۱۴ نیروگاه مازوت‌سوزی دارند

سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌ زیست ضمن تاکید بر عدم مازوت‌سوزی در تهران گفت: از بین ۱۶ نیروگاه بخاری در کشور ۱۴ نیروگاه مازوت‌سوزی دارند.

محیط زیست: از بین ۱۶ نیروگاه بخاری در کشور ۱۴ نیروگاه مازوت‌سوزی دارند

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ داریوش گل‌علیزاده درباره مازوت‌سوزی در نیروگاه‌های بخاری تهران اظهار کرد: تنها نیروگاه بعثت در منطقه ۱۶ تهران قابلیت مازوت‌سوزی دارد که از سال ۹۳ با حکم قضایی این بخش آن پلمب شده است.

وی افزود: مازوت در نیروگاه‌های بخاری یا توسط صنایع سوزانده می‌شود اما صنایع ما در چند روز اخیر قطعی گاز نداشتند که بخواهند به سمت سوخت دوم و مازوت‌سوزی روند. نیروگاه‌هایمان نیز مازوت سوزی نداشته‌اند.

گل‌علیزاده مازوت‌سوزی در برخی نیروگاه‌های کشور را تایید کرد و توضیح داد: از ۱۶ نیروگاه بخاری در کشور ۱۴ نیروگاه مانند نیروگاه طوس در مشهد، مفتح در همدان، سهند بناب در تبریز، ایرانشهر در سیستان و بلوچستان، شهید منتظری در اصفهان، شهید منتظر قائم در البرز، شهید رجایی در قزوین و بندرعباس مازوت‌سوزی دارند.

سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست علت آلودگی هوا را مازوت‌سوزی ندانست و افزود: به عنوان نمونه تا دو سال گذشته در تبریز مازوت‌سوزی نداشتیم اما آلودگی هوا بود. در این مواقع می‌توان گفت مصرف مازوت عامل ایجاد آلودگی هوا نیست اما می‌تواند در شهرهایی که در مجاورت نیروگاه‌ها هستند، تشدیدکننده آلودگی هوا باشد. بدین جهت در سال‌های گذشته با وجود مصرف صرفا گاز، به علت وارونگی دما، آلودگی هوا داشتیم.

گل‌علیزاده در واکنش به نامه منتشر شده که محیط زیست از مازوت‌سوزی بیش از چهار نیروگاه خبر داشته اما آن را تکذیب کرده است، اظهار کرد: ما هیچ وقت مازوت‌سوزی در کشور را تکذیب نکردیم. تنها مازوت‌سوزی در تهران را تکذیب می‌کنیم چراکه واقعا چنین چیزی وجود ندارد.

وی درباره این پرسش  که آیا نیروگاه بخاری منتظرقائم در البرز به علت نزدیکی به تهران بر آلودگی پایتخت تاثیر ندارد ؟ گفت: مسیر باد دارای اهمیت است. منتظر قائم حدود سه هفته است که به علت کمبود گاز و برای توسعه درحال مازوت‌سوزی است. انتشار آلودگی از منتظر قائم به سمت شهر قدس و اسلامشهر خواهد بود.

به گفته سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست نیروگاه شهیدرجایی قزوین اگر می‌توانست با باد ۳۰ کیلومتر آلایندگی را جابه‌جا کند اصلا مشکلی وجود نداشت. ما به دنبال چنین وزش بادی هستیم چراکه آلایندگی منتشر شده را تخلیه و رقیق می‌کند اما به طور کلی مسیر باد شهیدرجایی به سمت اشتهارد و نظر آباد است و تهران در مسیر آن نیست.

گل‌علیزاده در پایان به علت آلودگی هوای تهران اشاره کرد و گفت: در نیمه دوم سال که وارد فصل سرد می‌شویم، با توجه به وارونگی دما، عدم وزش باد و سکون هوا آلودگی هوا را خواهیم داشت. در سال ۹۷ شرایط جوی بسیار خوبی به علت باد و باران داشتیم، به گونه‌ای که سال ۹۷ از بهترین سال‌ها به جهت تعداد روزهای سالم و شرایط مطلوب بود

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر