کد خبر: 147172
A

کرملین اقدامات تحریمی اوکراین را «شیطان‌پرستانه» دانست

سخنگوی وزارت خارجه روسیه تصمیم رئیس جمهور اوکراین مبنی بر لغو شهروندی ۱۳ کشیش ارتدوکس اوکراینی را «شیطان‌پرستانه» خواند.

کرملین اقدامات تحریمی اوکراین را «شیطان‌پرستانه» دانست

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه تصمیم ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین درباره لغو شهروندی ۱۳ کشیش ارتدوکس این کشور آن هم در کریسمس ارتدوکس‌ها را «شیطان‌پرستی» توصیف کرد.

زاخارووا در واکنش به فرمان زلنسکی گفت: و این اتفاق در جشن کریسمس ارتدوکس‌ها افتاد! این شیطان‌پرستی محض است.

نشریه لِوی بِرگ اوکراین دیروز (شنبه) به نقل از منابع موثق اعلام کرد که زلنسکی فرمانی را امضا و شهروندی ۱۳ کشیش کلیسای ارتدوکس را لغو کرده است.

ضابطین قضایی اوکراین از نوامبر ۲۰۲۲ چندین بار به کلیساهای ارتدوکس در این کشور یورش برده‌اند. سرویس امنیتی اوکراین مدعی شده که در این یورش‌ها، «متون و کتاب‌های حامی روسیه و مقادیر چشمگیری پول نقد و همچنین متون و مقالاتی مبنی بر انکار وجود اوکراین» کشف و ضبط کرده است. علاوه بر این، چندین تن از کشیش‌ها نیز به خیانت، خرابکاری و پروپاگاندا علیه رژیم کی‌یف متهم شده‌اند.

زلنسکی اول دسامبر ۲۰۲۲ فرمانی برای اجرای قطعنامه شورای امنیت و دفاع ملی درباره برخی فعالیت‌های خاص نهادهای مذهبی اوکراین و همچنین اعمال تحریم‌های اقتصادی شخصی و سایر اقدامات محدودکننده صادر کرد که به طور مشخص با هدف محدودسازی فعالیت کلیسای ارتدوکس صورت گرفت.

او در اقدامی دیگر، به منظور تنظیم و تسلیم لایحه‌ای برای ممنوعیت «نهادهای مذهبی وابسته به مراکز نفوذ در فدراسیون روسیه»، دستوراتی را به پارلمان اوکراین داد. این تصمیم با هدف تشدید اقدامات در راستای شناسایی و مقابله با فعالیت‌های براندازانه سرویس ویژه روسیه در محافل و مراکز مذهبی اوکراین و همچنین بررسی موشکافانه منشور کلیسای ارتدوکس اوکراین به منظور کشف نشانه‌هایی از پیوند این نهادها با کلیسای «پاتریارک‌نشین» روسیه، انجام شده است.

منبع: مهر

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر