کد خبر: 147278
A

پاپ خواستار از سرگیری مذاکرات برجامی شد

پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان امروز دوشنبه در جریان نطق خود، خواستار از سرگیری مذاکرات رفع تحریم‌ها شد.

پاپ خواستار از سرگیری مذاکرات برجامی شد

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ پاپ در جریان نطق امروز خود که به صورت زنده از تارنمای «واتیکان نیوز» پخش شد، اعلام کرد: نگرانی خاصی به دلیل وقفه در مذاکرات برای ازسرگیری برجام که به «توافق هسته ای ایران» معروف است، به وجود آمده است.

وی در سخنان خود همچنین خطاب به اعضای هیات‌های دیپلماتیک که برای تبریک سال نو میلادی به «سریر مقدس» رفته بودند، ابراز امیدواری کرد که هر چه سریعتر یک راه حل ملموس برای تضمین آینده‌ای امن‌تر به دست آید.

اظهارات رهبر کاتولیک‌های جهان در حالی مطرح شد که گفت‌وگوها درباره ازسرگیری اجرای کامل برجام پس از ماه‌ها رایزنی‌های فشرده به مرحله‌ای رسیده است که چنانچه ایالات متحده آمریکا به عنوان طرف نقض کننده برجام مطالبات منطقی ایران و الزامات شکل‌گیری یک توافق پایدار و قابل اتکاء را بپذیرد، توافق نهایی حاصل خواهد شد.

قریب به اتفاق کشورهای مشارکت کننده در گفت‌وگوها، خواهان جمع‌بندی سریع‌تر مذاکرات هستند اما دستیابی به توافق نهایی در انتظار تصمیم‌های سیاسی ایالات متحده آمریکا در خصوص چند موضوع باقی‌مانده مهم و کلیدی است.

جمهوری اسلامی ایران هم تاکید دارد که اگر طرف آمریکایی واقع‌بینانه عمل کند، امکان دستیابی به توافق در وین وجود دارد. توافق مد نظر ایران سندی است که تحریم‌ها به صورت حداکثری رفع و منطقه‌هم از اجرای آن بهره‌مند شود.

در همین حال «ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان امروز درباره آخرین خبرها از مذاکرات رفع تحریم ها گفت: مذاکرات از طریق کانال‌های ذیربط در حال انجام است و این خواست دوطرف است.

کنعانی در نشست خبری هفتگی خود در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا درباره سفر دبیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران که قرار بود بعد از تعطیلات سال نو میلادی انجام شود، اظهار داشت: همکاری بین ایران و آژانس در حال انجام است و اطلاعی در مورد سفر اقای گروسی ندارم و نمی توان خبر جدیدی بدهم.

وی همچنین درباره روند مذاکرات رفع تحریم ها نیز گفت:‌ دو طرف در کانال‌های زیر ربط در حال مذاکره هستند که این خواست دو طرف است.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره ادعای آمریکایی ها مبنی بر اینکه مذاکرات برجام از دستور کار آنها خارج شده است، اظهار داشت: اینکه مقامات آمریکا برای رژیم صهیونیستی درباره ایران گفت‌وگو کند، رخداد جدیدی نیست و متاسفانه سیاست خارجی آمریکا در ارتباط با جمهوری اسلامی ایران در گروگان صهیونیست‌ها و رژیم صهیونیستی است.

وی با یادآوری اینکه موضوع هسته‌ای تنها موضوع سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران نیست، گفت: توافق یک مسیر دوجانبه است کشوری هم که نقض تعهد کرده است رژیم آمریکا است کشوری که باید پاسخگو باشد و در مقام متهم و پاسخگویی توضیح بدهد دولت آمریکا است؛ سیاست جمهوری اسلامی ایران در موضوع هسته ای روشن است و در همان چارچوب عمل می کند و آمادگی جمع بندی مذاکرات را مبتنی بر بسته ای که ارائه شده است، دارد.

کنعانی با بیان اینکه خطوط قرمز ایران در مذاکرات نیز روشن است، گفت:‌ دولت جمهوری اسلامی ایران و تیم مذاکره کننده بر مبنای خواسته ملت ایران عمل کرده و خواهد کرد.

وی خاطر نشان کرد: همانطور که وزیر امور خارجه و هم مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران اعلام کرده‌اند، این فضا و این مسیر برای همیشه در پیش روی طرف مقابل باز نیست بنابراین باید در این چارچوب آنها هم منطقی عمل کنند و به منافع و مصالح خودشان توجه داشته باشند.

منبع: ایرنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر