کد خبر: 147311
A

فاز دوم هوشمندسازی آرد و نان؛ قوت غالب مردم "گران" نمی‌شود

مشاور وزیر اقتصاد با اشاره به احصای انحراف ۵ هزار تنی آرد نانوایی‌ها با اجرای فاز اول هوشمندسازی توزیع آرد و نان، این عدد را ۲۵ درصد مصارف روزانه آرد نانوایی‌ها اعلام کرد و گفت: در فاز دوم طرح، انحراف ۵ هزار تنی آرد از شبکه نانوایی‌ها حذف می‌شود.

فاز دوم هوشمندسازی آرد و نان؛ قوت غالب مردم "گران" نمی‌شود

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ محمد جلال در مورد خبری با عنوان «خروج روزانه ۵ هزار تن آرد اختصاص یافته به خبازی‌ها به خارج از شبکه» که به نقل از وی منتشر شده است، اظهار داشت: از دهه‌های گذشته به دلیل اختصاص ارز ترجیحی به آرد نانوایی‌ها و همچنین اجتماعی بودن مسئله نان و گندم، اقتصاد بخش آرد و نان دچار انحراف بود.

وی ادامه داد: در این راستا دولت سیزدهم تصمیم گرفت با اجرای طرح هوشمندسازی توزیع آرد و نان، این انحراف را به حداقل کاهش دهد.

مشاور وزیر اقتصاد با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۹۸ درصد نانوایی‌های کشور تحت پوشش سامانه توزیع هوشمند آرد و نان قرار گرفته است، گفت: فقط یک تا دو درصد از نانوایی‌ها به دلیل مشکلات فنی و حقوقی، امکان نصب کارتخوان هوشمند نان نداشته‌اند که آن هم به زودی رفع می‌شود.

جلال تصریح کرد: با اجرای فاز اول طرح هوشمندسازی توزیع آرد و نان در کشور و با حاکمیت داده‌ها و سامانه‌های طراحی شده، متوجه انحراف ۵ هزار تنی آرد از شبکه نانوایی‌ها شده‌ایم، اما تلاش بر این است که با اجرای فاز دوم طرح که به صورت آزمایشی در برخی مناطق کشور اجرا شده است و به زودی در سراسر کشور اجرا خواهد شد، این انحراف به طور کامل از بین برود.

افزایش کمک‌هزینه خبازی‌ها در فاز دوم هوشمندسازی توزیع آرد و نان

وی در مورد ویژگی‌های فاز دوم طرح هوشمندسازی آرد و نان گفت: در فاز دوم، اولاً تخصیص آرد به خبازی‌ها براساس عملکرد تولید و فروش نان آن‌ها خواهد بود. همچنین کمک‌هزینه‌ای که بابت افزایش هزینه به نانوایی‌ها پرداخت می‌شود، افزایش خواهد یافت، چون دولت قصد ندارد قیمت نان را برای مردم افزایش دهد، اما در عین حال تأکید دارد جبران هزینه نانوایی‌ها انجام شود.

انحراف در ۲۵ درصد مصارف روزانه آرد نانوایی‌ها

مشاور وزیر اقتصاد در پاسخ به این پرسش که رقم ۵ هزار تن انحراف در شبکه توزیع آرد نانوایی‌ها چه میزان از کل مصرف است؟ گفت: این رقم حدود ۲۵ درصد مصارف روزانه است و این انحراف ۲۵ درصدی براساس داده‌های هوشمند به دست آمده است، اما ریشه تاریخی آن، نرخ ترجیحی آرد نانوایی و گندم و همچنین اقتصاد ضعیف زنجیره آرد و نان در کشور است و امیدواریم با اجرای طرح دولت در هوشمندسازی آرد و نان این انحراف از بین برود.

جلال اضافه کرد: به دلیل یارانه‌ای بودن آرد نانوایی‌ها، فاصله قیمت بین آرد صنف نانوایی‌ها و صنایع دیگر وجود داشته، اما بعد از حذف ارز ترجیحی، این فاصله بیشتر شد، به گونه‌ای که قبلاً فاصله قیمتی آرد خبازی و صنعت حدود چهار برابر بود، اکنون این فاصله به ۱۵ برابر افزایش یافته است.

مشاور وزیر امور اقتصادی و دارایی تأکید کرد: ما با سامانه هوشمند توزیع آرد و نان درصدد هستیم به وسیله داده‌های آماری جلوی انحرافات را بگیریم و با اجرای فاز دوم یعنی اختصاص آرد به نانوایی‌ها براساس عملکرد تولید و فروش نان و همچنین افزایش واریزی دولت برای جبران هزینه نانوایی‌ها، این انحرافات را به حداقل کاهش دهیم و آن را حذف کنیم.

 قیمت نان در فاز دوم هم افزایش نمی‌یابد

وی تأکید کرد: چندین دهه است در کشور ما اقتصاد زنجیره نان به دلیل وجوه اجتماعی و نرخ ترجیحی آرد نانوایی‌ها دچار مشکل است و ما می‌خواهیم با هوشمندسازی آرد، این انحراف را به حداقل کاهش دهیم.

مشاور وزیر اقتصاد تأکید کرد: دولت قصد ندارد به هیچ وجه نان را برای مردم سهمیه‌بندی کند و یا افزایش قیمتی در نان مصرفی مردم داشته باشد.

منبع: دانشجو

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر