کد خبر: 147639
A

ثبت نام بیش از ۹ میلیون نفر در قرعه کشی ایران خودرو!

از ابتدای آغاز ثبت‌نام فروش فوق‌العاده چهار محصول ایران خودرو تاکنون بیش از ۹ میلیون و ۲۵۰ هزار متقاضی برای خرید خودرو ثبت نام کرده‌اند .

ثبت نام بیش از ۹ میلیون نفر در قرعه کشی ایران خودرو!

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ قرار بود امروز عرضه 10 هزار دستگاه دنا پلاس دستی سفید روی تابلوی معاملات بورس کالا برود اما به علت تعطیلی بورس، این عرضه به زمان دیگری موکول شد.

بر اساس آخرین اطلاعیه عرضه، قرار بود در مجموع 10 هزار دستگاه خودروی دنا با قیمت پایه 189 میلیون و 500 هزار تومان روی تابلوی معاملات تالار خودروی بورس کالا برود. همچنین برای ثبت سفارش خرید خودروی دنا پلاس دستی سفید، لازم بود 100 درصد مبلغ پایه در حساب وکالتی متقاضی موجود باشد و پرداخت شود.

این عرضه در حالی صورت می‌گرفت که پیش از این مدیرعامل ایران خودرو درخواست لغو عرضه دناپلاس در بورس را داده بود اما با مخالفت جدی سازمان بورس روبه‌رو شد.

تعادل قیمت خودرو با عرضه در بورس کالا

پیام الیاس‌کردی، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: در بحث خودرو کش‌وقوس‌های فراوانی داشتیم و خبرهایی مبنی بر لغو عرضه دنا آمد اما با واکنش‌های صورت گرفته این عرضه دو برابر شد.

وی افزود: در روز لغو پذیریش خودرو در بورس کالا سخنگوی وزارت صمت نیز اعلام کرد که نمایندگان مجلس از وضعیت بازار خودرو راضی نیستند و باید تولید خودرو افزایش یابد.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: با توجه به فروش شاهین با قیمت پایه به نظر می‌رسد که دنا نیز با قیمت پایه و معقول‌ترین قیمت به فروش برسد. او تاکید کرد: به طور کلی بورس کالا به روان‌تر شدن معاملات خودرو کمک می‌کند چرا که خریداران واقعی در این بازار هستند و باعث می‌شود با کاهش قیمت خودرو، این محصول به دست خریداران واقعی برسد.

الیاس‌کردی با اشاره به تداوم ثبت نام برای پیش فروش خودروهای ایران‌خودرو در حالی که عرضه بورسی به علت تعطیلات متوقف شده است، اظهار کرد: امروز رکورد ثبت نام در قرعه‌کشی خودرو شکسته شد؛ درست است بورس کالا بهترین روش برای فروش خودرو نیست اما در شرایط فعلی با عرضه خودرو در بورس کالا، دست دلالان از بازار کوتاه می‌شود و معاملات با قیمت معقولی خواهد شد.

قرعه کشی خودرو ادامه دارد

برنامه فروش فوق‌العاده چهار محصول ایران خودرو از طریق قرعه‌کشی از روز یکشنبه هفته گذشته مورخ ۱۸ دی‌ آغاز شد و تا ساعت ۲۴ امروز یکشنبه ۲۵ دی ماه ادامه دارد. براساس اطلاعات واصله از این شرکت خودروساز، از ابتدای آغاز ثبت‌نام تاکنون بیش از ۹ میلیون و ۲۵۰ هزار متقاضی برای خرید خودرو ثبت نام کرده‌اند و این در حالی است که تعداد عرضه خودروها محدود است.

بر اساس اطلاعات غیررسمی این شرکت خودروساز در این دوره بیش از ۲۰ هزار دستگاه محصول برای عرضه ارائه خواهد کرد. با توجه به تقاضای بسیار بالا برای ثبت نام،‌ سایت ثبت‌نام ایران خودرو در روزهای ابتدایی با اختلال مواجه شد و به همین دلیل زمان ثبت‌نام طی دو مرحله تمدید شد.

برمبنای این گزارش، گروه صنعتی ایران خودرو هم‌زمان با عرضه خودرو در بورس کالا، محصولات را از طریق قرعه کشی به سه گروه متقاضیان عادی، طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و طرح جایگزینی خودروهای فرسوده واگذار می‌کند.

بر اساس اخبار منتشر شده رکورد ثبت نام در قرعه‌کشی خودرو شکسته شده است. البته این فروش فوق‌العاده همزمان با عرضه خودرو در بورس کالا است که می‌تواند عرضه خودرو در بورس کالا با چالش مواجه می‌کند.

از سوی دیگر قرار بود که با عرضه خودرو در بورس کالا سود دلالان قطع شود اما ادامه‌دار بودن قرعه‌کشی می‌تواند روند عرضه خودرو در بورس کالا با اختلال جدی مواجه کند. ناظران بازارهای خودرو و سرمایه تاکید می‌کنند اگر قرار است خودور در بورس کالا عرضه شود تا به تنظیم قیمت‌ها بیانجامد، باید تمام قرعه‌کشی‌ها به پایان برسد و منطقی نیست عرضه خودرو از دو مسیر انجام شود.

باید اشاره داشت از هفته گذشته و همزمان با آغاز قرعه‌کشی 20 هزار دستگاه خودروی شرکت ایران‌خودرو، شورای رقابت عرضه خودرو در بورس کالا را با چالش جدی مواجه کرده است. در همین حال از آنجا که به دلیل یخبندان، ادارات تعطیل شده‌اند، بازار سرمایه هم در روز عرضه بورسی دنا پلاس تعطیل اعلام شد!

این در حالی است که بانک‌ها همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهند و ثبت نام برای قرعه‌کشی خودرو هم ادامه دارد! اما بازار سرمایه در حالی تعطیل شده است که معاملات بورس کالا اصولا به طور آنلاین و غیرحضوری انجام می‌شود و یخبندان مانعی برای تداوم فعالیت آن نیست!

منبع: تجارت نیوز 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر