کد خبر: 148061
A

مشاور عالی رهبر انقلاب: قدرت هژمون آمریکا شکست خورده؛ قدرت‌های جدیدی در حال شکل‌گیری است

سرلشکر صفوی مشاور عالی فرمانده کل قوا گفت: هم‌اکنون برخورد جبهه مقاومت با جبهه استکبار آمریکایی و اروپایی و صهیونیستی برخورد دو قلمرو ژئواستراتژیک است.

مشاور عالی رهبر انقلاب: قدرت هژمون آمریکا شکست خورده؛ قدرت‌های جدیدی در حال شکل‌گیری است

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ سردار سید یحیی صفوی در آئین رونمایی از کتاب «ژئوپلیتیک و ژئواستراتژی جهان اسلام» خود، به سخنرانی پرداخت و گفت: دین اسلام تا سال ۲۰۵۰ دین اول جهان از نظر جمعیت خواهد بود. قدرت هژمون آمریکا شکست خورده است و قدرت‌های جدیدی در حال شکل‌گیری است.

وی در تشریح علت نگارش این کتاب و طرح این سوال که چرا ما باید مصرف کننده تولیدات غربی‌ها باشیم اظهار داشت: در طول دوران تحصیلم از سال ۱۳۵۰ از این مسئله رنج کشیده‌ام، که چرا اندیشمندان و اساتید دانشگاه‌های ایران نباید هیچ نظریه و تولید علمی داشته باشند؟ ما همواره در مبانی نظری، مصرف کننده نظرات غربی‌ها بوده‌ایم در حالی که با تولید علم می‌توانیم هم کشور و ملت خودمان را به پیشرفت، رفاه و آبادانی برسانیم. ضمن آنکه جایگاه کشورمان را در معادلات منطقه‌ای و جهانی ارتقا دهیم.

صفوی طی سخنانی در سازمان مطالعه و تدوین کتب دانشگاهی در علوم اسلامی و انسانی، افزود: ما به‌عنوان مسلمان‌ها و ایرانی‌ها باید تولید کننده علم و ادبیات باشیم و به غربی‌ها بفهمانیم که جایگاه ژئوپلیتیکی و ژئواستراتژیکی ایران در منطقه و جهان کجاست.

رئیس پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس شهید سیلمانی خاطرنشان ساخت: دغدغه دیگری که من را به نگارش این کتاب واداشت، پیشینه تخصصی و آموزشی دو دهه گذشته‌ام در حوزه جغرافیای سیاسی و مشاهده و تجربه، حدود نیم قرن تغییر و تحولات در منطقه غرب آسیا و کشورمان بود.

صفوی ادامه داد: به عنوان مثال جنگ تحمیلی علیه کشورمان، یک برخورد ژئوپلیتیک و ژئواستراتژیک بود که ملت ما به رهبری حضرت امام خمینی (ره) و نیروهای مسلح مقتدر خود در آن پیروز آن شد. هم‌اکنون برخورد جبهه مقاومت با جبهه استکبار آمریکایی و اروپایی و صهیونیستی برخورد دو قلمرو ژئواستراتژیک است.

این استاد جغرافیای سیاسی با اشاره به تغییر و تحولات در جهان تاکید کرد: به نظر بخش زیادی از اندیشمندان جغرافیای سیاسی، روابط بین الملل و علوم سیاسی، جهان در حال تغییر و تحول دیگری است و ساختار قدرت در دوره یک گذار ژئوپلیتیکی قرار دارد.

جهان به سمت یک نظم جدید در حرکت است

وی افزود: به طور قطع قدرت هژمون آمریکا و آرزوی تنها ابرقدرت جهانی شدن آن، با شکست مواجه شده و جهان به سمت ساختار دوبخشی شرقی-غربی و چند قطبی شدن قدرت در حال حرکت است. همچنین گفتنی است که جهان به تدریج به سمت یک نظم جدید در حرکت است.

وی با اشاره به بخش‌های از کتاب خود تصریح کرد: در این کتاب به صورت علمی استدلال شده که بروز و ظهور قدرت جهان اسلام در کنار سایر قطب‌های قدرت در آسیا، اروپا و آمریکای جنوبی، هندسه نظم جدید جهانی را تشکیل خواهد داد.

گفتنی است در پایان این مراسم کتاب «ژئوپلیتیک و ژئواستراتژی جهان اسلام» با حضور منتقدین، اهالی رسانه و رئیس سازمان سمت و جمعی از اساتید دانشگاه‌ها رونمایی شد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر