کد خبر: 148542
A

فارن پالیسی: نخست وزیر عراق توازن را به نفع آمریکا و به ضرر ایران تغییر داد؟

یکی از مقامات ارشد سابق امریکا گفت: «هر بار که در بسته می‌شد، آنها می‌گفتند: ما ۱۰۰ درصد از شما حمایت می‌کنیم، ما نیروهای آمریکایی را در اینجا می‌خواهیم، هم برای تضمین پایداری شکست داعش و هم برای مقابله با نفوذ ایران. اما وقتی درها باز می شدند، همه چیز تغییر می‌کرد.»

فارن پالیسی: نخست وزیر عراق توازن را به نفع آمریکا و به ضرر ایران تغییر داد؟

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ فارین پالیسی نوشت: سه سال پیش، عراق در آستانه بیرون راندن نیروهای آمریکایی بود که به بیرون راندن داعش از این کشور کمک کرده بودند. در ژانویه 2020، چند روز پس از یک ماه تقابل نظامی بین ایالات متحده و ایران که با ترور یک فرمانده ایران و حمله موشکی تلافی جویانه به نیروهای آمریکایی در عراق به اوج خود رسید، پارلمان عراق با با حمایت نخست وزیر وقت، رای نمادینی به بیرون راندن نیروهای خارجی داد.

در ادامه این مطلب آمده است: به گفته مقامات سابق ایالات متحده، صحنه بغداد، کاملا متشنج بود و عوامل حزب‌الله تحت حمایت ایران با تماس‌های مکرر به دنبال جلب، آرا بودند، درست مانند قانون‌گذاران آمریکایی در کنگره آمریکا.

جاناتان لرد، یکی از مقامات دفاعی سابق ایالات متحده و دستیار کنگره می گوید: «نیروهای کتائب حزب الله به اعضای شورای نمایندگان در حین نشست پیامک داده و با تلفن های همراهشان تماس می گرفتند...تا به این طرح رای بدهند».

اما به نظر می رسد حضور ایالات متحده که پیش از این به دعوت ضعیف دولت بغداد قبل از کرونا متکی و در واقع به یک نخ بند بود، حالا برای مدتی نامعلوم ادامه خواهد داشت. محمد السودانی، نخست وزیر تازه تحلیف شده هفته گذشته، در اولین مصاحبه خود با رسانه های غربی، به وال استریت ژورنال گفت که از 2000 نیروی آمریکایی در کشور که در آنجا به آموزش نیروهای عراقی برای مبارزه با داعش می پردازند، می خواهد کار خود را برای آینده قابل پیش بینی ادامه دهند.

سودانی گفت: ما فکر می کنیم که به نیروهای خارجی نیاز داریم. نابودی داعش به زمان بیشتری نیاز دارد. اگرچه حمایت علنی سودانی از مأموریت ایالات متحده - که از زمان شکست داعش در اواخر سال 2017 به طور فزاینده‌ای محدود شده است - یک چرخش ناگهانی در بغداد است، اما هم‌زمان نشان‌دهنده حرکتی مداوم به سمت واشنگتن در سال های اخیر است.

مقامات سابق ایالات متحده به فارین پالیسی گفتند که نخست وزیران عراق حمایت قاطع خود را از مأموریت نظامی ایالات متحده در پشت درهای بسته ابراز کرده اند و این مسئله از زمان عادل عبدالمهدی ادامه داشته است که در جریان تقابل بین نیروهای آمریکایی و تحت حمایت ایران در اوج این روند بود. روندی که با حمله هواپیمای بدون سرنشین ایالات متحده و ترور سردار قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس ایران به اوج خود رسید و متعاقباً یک حمله موشکی بالستیک از سوی ایران به پایگاه‌های عراقی میزبان نیروهای آمریکایی در ژانویه 2020 انجام شد.

همانطور که وال استریت ژورنال در ماه دسامبر گزارش داد، این اقدام در حالی صورت می گیرد که وزارت دفاع ایالات متحده سرعت حملات کشتن یا دستگیری عوامل ارشد دولت اسلامی در سوریه را افزایش داده است.

سودانی که توسط جناح های طرفدار ایران در پارلمان عراق موسوم به «چارچوب هماهنگی» مورد حمایت قرار گرفت، اگرچه با فشارهای تندروهای شیعه، مانند حامیان مقتدی صدر، دشمن سابق آمریکا مواجه است اما شروع به استفاده از نیروهای ویژه ضد تروریسم برای سرکوب قاچاق ارز به ایران کرد، اقدام دیگری که احتمالاً سیاستگذاران در واشنگتن را خشنود می کند.

عضو اندیشکده امنیت امریکایی نوین گفت: «[سودانی] بحث برانگیز بود و عصبانیت زیادی را در فضای سیاسی عراق ایجاد کرده است.»

وی افزود: «من فکر می‌کنم مشکل بزرگ‌تر برای سنتکام این است که ظاهراً هیچ برنامه‌ریزی یا چشم‌اندازی در مورد اینکه آینده روابط ایالات متحده و عراق چگونه است یا باید چگونه باشد، وجود ندارد.

منبع: انتخاب

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر