کد خبر: 14920
A

بستن قهوه خانه‌ها پاک کردن صورت مسئله است

یک جامعه شناس با تاکید براینکه بستن قهوه خانه‌ها راه حل کاهش مصرف دخانیات در کشور نیست، آن را پاک کردن صورت مسئله دانست و گفت: وقتی قهوه خانه‌ها بسته شود، افراد در خانه مصرف می کنند و به صورت قلیان دائم در دسترس او قرار دارد.

دکتر افسر افشار نادری ضمن حضور  در یک گفت وگوی  رادیویی با موضوع "فست دودها" و مضرات آن در فضای مجازی ، اظهار کرد: وقتی قهوه خانه ها بسته شود، افراد در خانه مصرف می کنند. کسانی که قلیان می‌کشند در نهایت روزی یک بار به قهوه خانه می‌روند ولی اگر به خانه بیاید قلیان به صورت دائم در دسترس او قرار دارد. در واقع به جای اینکه مسئله را حل کنیم صورت مسئله را پاک کرده‌ایم.


وی همچنین بر اهمیت تاثیر شرایط اجتماعی و محیطی برای خوب یا بد جلوه کردن یک پدید نیز تاکید کرد و ادامه داد: این زمینه‌ها باید مورد بررسی قرار گیرد ،نه اینکه بپرسیم چه کسانی و چگونه  از آن استفاده می کنند. در بیشتر موارد جوانان به هشدارهایی که درباره مضرات دخانیات اعلام می‌شود توجه نمی کنند؛ در حالی که روی بسته های سیگار درباره مضرات دخانیات و به جز آن  درباره مصرف قلیان هم تذکراتی داده شده است. تا وقتی جوانان تمایل به مصرف داشته باشند، این داد و ستد وجود دارد و بنابراین نمی‌توان جلوی آن را گرفت.

در ادامه این برنامه، حسن آذری پور ماسوله ، عضو ستاد کشوری کنترل دخانیات، با بیان اینکه منظور  از مواد دخانی تنها قلیان نیست، اظهار کرد: در حال حاضر در دنیا شایع‌ترین سن تجربه مواد دخانی 13 تا 19 سالگی است. همه کسانی که در این دوره سنی یک نخ سیگار می‌کشند، در آینده تبدیل به سیگاری فعال و معتاد به آن نمی شوند، بلکه عده‌ای فقط تجربه می‌کنند و از گردونه خارج می شوند. ولی گروهی از آنها تبدیل به مصرف کنندگان حرفه‌ای دخانیات می شوند.  در کشورهایی شبیه ایران که جمعیت جوانی دارد و امکان آشنایی و تجربه مواد دخانی نیز برای آنها در دسترس است، احتمال اینکه این جوانان سیگار را تجربه کنند و تبدیل به مصرف کننده مداوم مواد دخانی شوند، بیشتر است.

آذری پور ماسوله همچنین تصریح کرد: یک نوع از قهوه خانه‌ها، پاتوق کارگرهای فصلی هستند و بیشتر در پایین شهر فعالیت می‌کنند و بالای شهر مانند آنها رانمی بینید اما مجوز سرو قلیان این قهوه‌خانه ها از سال 85 مجوزشان لغو شد.

عضو ستاد کشوری کنترل دخانیات استقلال طلبی و  خطرپذیری را از عوامل گرایش جوانان به دخانیات عنوان کرد و گفت:  بزرگترین معضل در گروه سنی نوجوان، جوان و زنان مصرف قلیان است که علت آن نیز یک باور نادرست است که می‌گوید چون دود قلیان از آب عبور می کند، سموم آن جذب آب می شود و به سلامتی صدمه ای نمی رساند./ایسنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر