کد خبر: 149428
A

چین: آمریکا سال گذشته ده بار اشیای پرنده به چین فرستاده است

وانگ ونبین، سخنگوی وزارت خارجه چین آمریکا را متهم کرد که در سال گذشته میلادی بیش از ده بار بالن در ارتفاع بالا بر فراز چین به پرواز درآورده است. به گفته او این پرواز‌ها بدون اجازه دولت چین انجام شده است. وی ساقط کردن بالن این کشور در آسمان آمریکا را که یک هفته پیش رخ داد، اقدامی "کاملا دور از انتظار و عجیب" دانست که با "خشونت زیاد" انجام شده است. او اشاره‌ای به سایر بالن‌های ساقط شده چین در آسمان آمریکا نکرد.

چین: آمریکا سال گذشته ده بار اشیای پرنده به چین فرستاده است

دویچه وله: در پی بحران "اشیای پرنده" چین در آسمان آمریکا، پکن ایالات متحده را "امپراطوری جاسوسی" خواند که در سال گذشته میلادی بیش از ده بار از بالن، هواپیما و کشتی علیه چین استفاده کرده است.

وانگ ونبین، سخنگوی وزارت خارجه چین آمریکا را متهم کرد که در سال گذشته میلادی بیش از ده بار بالن در ارتفاع بالا بر فراز چین به پرواز درآورده است. به گفته او این پروازها بدون اجازه دولت چین انجام شده است.

ونبین تصریح کرد که آمریکا بهتر است از "متهم کردن دیگران خودداری کرده و در پی درگیری و تنش نباشد".

سخنگوی وزارت خارجه چین خاطرنشان کرد که پرواز بالن‌های آمریکایی در ارتفاع بالا بر فراز سایر کشورها بسیار اتفاق افتاده است. به گفته او واشنگتن حتی "هواپیما و کشتی‌های جنگی را برای جمع‌آوری اطلاعات" به چین فرستاده و در سال جاری میلادی "۶۴ عملیات در دریای چین جنوبی ردگیری شده است".

ونبین تصریح کرد: «این کاملا واضح است که چه کشوری پیشرو در عرصه امپراطوری جاسوسی در جهان است». او با اشاره به عملیات شنود دستگاه‌های جاسوسی آمریکا، این کشور را متهم کرد که مکالمات پیام‌های سران کشورهای آلمان، فرانسه، نروژ، سوئد، هلند و سایر کشورهای اروپایی را شنود کرده‌ است.

سخنگوی وزارت خارجه چین ساقط کردن بالن این کشور در آسمان آمریکا را که یک هفته پیش رخ داد، اقدامی "کاملا دور از انتظار و عجیب" دانست که با "خشونت زیاد" انجام شده است. او اشاره‌ای به سایر بالن‌های ساقط‌‌شده چین در آسمان آمریکا نکرد.

چهار مورد بالن مشکوک در عرض یک هفته

روز ۴ فوریه جنگنده‌های آمریکا یک بالن متعلق به چین را بر فراز آسمان کارولینای جنوبی ساقط کردند. مقامات آمریکایی گفتند این بالن یک بالن جاسوسی برای جمع آوری اطلاعات از مراکز حساس نظامی و امنیتی ایالات متحده بوده که از سوی چین به پرواز درآمده بوده است.

۱۰ فوریه دومین جسم پرنده مشکوک که به گفته مقام‌های آمریکایی فاقد هرگونه سیستم هدایتی بوده در شمال آلاسکا سرنگون شد.

۱۱ فوریه یک جنگنده آمریکایی "یک شیئ پرنده در ارتفاع بالا" را بر فراز یوکان کانادا (حدود ۱۶۰ کیلومتری مرز ایالات متحده) سرنگون کرد.

تا کنون مشخص نشده که این دو شیء پرنده دقیقا از کجا آمده‌ و چه اهدافی را دنبال می‌کرده‌اند. در آخرین مورد روز یکشنبه ۱۲ فوریه جنگنده‌های آمریکایی یک شیء پرنده ناشناس دیگر را در نزدیکی دریاچه هورون در مرز کانادا و آمریکا ساقط کردند.

دو مقام آمریکایی بدون ذکر جزییات تنها گفته‌اند که جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا "به عنوان یک اقدام پیشگیرانه دستور شلیک را صادر کرده است".

گفت و گو میان مقامات

در این میان مقامات آمریکایی برای اولین بار با چین گفت‌و‌گو کردند. ملیسا دالتون، معاون وزیر دفاع آمریکا روز یکشنبه در جمع خبرنگاران گفت "درباره بالن‌های ارتفاع بالا با مقامات جمهوری خلق چین تماس گرفته شده است". او اما نگفت چه کسی این تماس را گرفته و چه صحبت‌هایی رد و بدل شده است.

پیشتر لوید آوستین، وزیر دفاع آمریکا تقاضای گفت و گوی تلفنی با همتای چینی‌اش را مطرح کرده بود، اما روز پنجشنبه پکن تایید کرد که این تقاضا پس از ساقط کردن بالن چینی رد شده است.

وزارت دفاع چین در این باره اعلام کرد: «رویکرد غیرمسئولانه و به شدت اشتباه آمریکا فضای مناسبی برای گفت‌وگو و تبادل نظر میان ارتش‌های دو کشور باقی نگذاشته است».

پرواز بالن‌های چین بر فراز آسمان ایالات متحده، روابط دو کشور را بیش از پیش با تنش روبرو کرده است. آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا سفرش به چین را لغو کرد. واشنگتن هفته گذشته اعلام کرد بالنی که توسط ارتش این کشور ساقط شده به یک ناوگان بالن‌های جاسوسی تعلق داشته که بر فراز پنج قاره در پروازند.

چین اتهام جاسوسی بودن این بالن را رد کرده و مدعی است این یک بالن غیرنظامی برای اهداف هواشناسی بوده که از مسیر خود منحرف شده است

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر