کد خبر: 149584
A

دانشجوی روسی که به دلیل استوری اینستاگرام بازداشت شد، ممکن است ۱۰ سال زندانی شود

اولسیا کریوتسوا که دانشجو است، کلاس‌های زیادی را در دانشگاه از دست داده است. دلیلش این است که اولسیای ۲۰ ساله در حصر خانگی بسر می‌برد.

دانشجوی روسی که به دلیل استوری اینستاگرام بازداشت شد، ممکن است ۱۰ سال زندانی شود

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ بی بی سی: اولسیا کریوتسوا که دانشجو است، کلاس‌های زیادی را در دانشگاه از دست داده است

دلیلش این است که اولسیای ۲۰ ساله در حصر خانگی بسر می‌برد. یک حلقه الکترونیکی به پای او وصل کرده‌اند و پلیس می‌تواند هر حرکت او را زیر نظر داشته باشد.

اما جرم ادعاشده علیه او چیست؟ اولسیا به دلیل پست‌های ضد جنگ در شبکه‌های اجتماعی دستگیر شد. یکی از آنها مربوط به انفجار اکتبر سال گذشته در پلی است که روسیه را به کریمه ضمیمه‌شده متصل می‌کند.

اولسیا در صحبت با بی‌بی‌سی می‌گوید: «یک استوری اینستاگرامی درباره آن پل منتشر کردم و به این موضوع پرداختم که چگونه اوکراینی‌ها از اتفاقی که افتاده بود خوشحال بودند.»

او همچنین پست یکی از دوستانش را درباره جنگ همرسانی کرده بود.

ماجرا و جنجال بعد از آن شروع شد.

اولسیا به یاد می‌آورد: «در حال صحبت تلفنی با مادرم بودم که صدای باز شدن در ورودی را شنیدم. تعداد زیادی پلیس وارد شدند. آنها تلفنم را از من گرفتند و سر من داد زدند که روی زمین دراز بکشم.»

اولسیا به «موجه نشان دادن تروریسم و بی‌اعتبار کردن نیروهای مسلح روسیه» متهم شد.

او ممکن است به حداکثر ۱۰ سال زندان محکوم شود.

اولسیا می‌گوید: «هرگز تصور نمی‌کردم کسی به‌خاطر انتشار چیزی در اینترنت تا این حد محکوم به زندان شود...من گزارش‌هایی از محکومیت‌های عجیب و غریب در روسیه را دیده بودم، اما توجه زیادی نکرده بودم و به حرف‌زدن آزاد دیدگاه‌های خود ادامه دادم.»

نام اولسیا که دانشجوی دانشگاه فدرال شمالی در آرخانگلسک است اکنون به فهرست رسمی «تروریست‌ها و افراط‌گرایان روسیه» اضافه شده است.

اولسیا به یاد می آورد: «وقتی فهمیدم در فهرستی قرار‌گرفته‌ام که در آن اعضای گروه داعش و افرادی حضور دارند که به مدرسه تیراندازی کرده‌اند، فکر کردم که یک دیوانگی است.»

طبق قوانین حبس خانگی، او از صحبت با تلفن و استفاده از اینترنت منع شده است.

روی پای راست اولسیا تصویر جالبی خالکوبی شده است. چهره ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه که به صورت عنکبوت به‌تصویر کشیده شده است، با عبارتی از جرج اورول: «برادر بزرگ شما را می‌بیند».

اما به نظر می رسد که در این مورد، «برادر بزرگ» نه بلکه هم‌دانشگاهی‌هایش او را دیده بودند.

اولسیا می‌گوید: «یکی از دوستان پستی درباره‌ام را در یک گروه چت به من نشان داد، در آن در مورد اینکه چگونه من با ‘عملیات ویژه نظامی’ مخالف بودم صحبت شده بود. بیشتر افراد حاضر در این گروه، دانشجوی تاریخ بودند. آنها در حال بحث بودند که آیا علیه من به مسئولان گزارش دهند یا نه.»

بی‌بی‌سی گزیده‌هایی از این پیام‌های گروهی را دیده است.

یک نفر در پیغامی اولسیا را به نوشتن «پست‌های تحریک‌آمیز» متهم کرده و او را «شخصیتی شکست‌خورده و افراطی» خوانده است.

او نوشته است: «این برای زمان جنگ مناسب نیست. باید در نطفه خفه شود.»

شخص دیگری نوشته است: «ابتدا بیایید سعی کنیم او را بی‌اعتبار کنیم. اگر متوجه نشد، بگذارید بخش‌های امنیتی با او برخورد کنند.»

در پیغام دیگری آمده: «نکوهش کردن او وظیفه یک میهن‌پرست است.»

بعداً، وقتی فهرست شاهدان در دادگاه خوانده شد، اولسیا متوجه شد که این اسامی را در چت دانشجویی دیده است.

یک سال از آغاز «عملیات ویژه نظامی» کرملین در اوکراین می‌گذرد. اصطلاح «عملیات ویژه نظامی» را روسیه برای تهاجم تمام‌عیار به همسایه خود استفاده می‌کند. در عرض چند هفته پس از حمله، رئیس‌جمهور پوتین از مردم روسیه خواست تا «میهن‌پرستان واقعی را از تفاله‌ها و خائنان» جدا کنند.

از آن زمان، در سرتاسر روسیه گزارش‌هایی مبنی بر محکومیت‌هایی به سبک اتحاد جماهیر شوروی سابق علیه منتقدان جنگ منتشر شده است. مواردی که شامل لو دادن معلمان از سوی دانش‌آموزان و گزارش دادن علیه همکاران در ادارات بوده است.

انتقاد در فضای عمومی از تهاجم که شامل بازنشر انتقاد دیگران نیز می‌شود، خطرناک است. مقامات روسیه انتظار دارند که از حمله در اوکراین حمایت کامل و سرسختانه شود. در روسیه اگر از آن حمایت نکنید، حداقل از شما انتظار می رود که سکوت کنید. اگر سکوت نکنید، یک رشته قوانین سرکوب‌کننده برای مجازات مخالفان وجود دارد. این شامل لوایحی برای مجازاتی برای انتشار «اطلاعات نادرست» در مورد ارتش و «بی‌اعتبار کردن» ارتش است.

در آرخانگلسک، پرتره‌ای غول‌پیکر از یک سرباز روسی که در اوکراین کشته شده است، روی دیواری از یک بلوک آپارتمانی ۹ طبقه نقاشی شده که به سمت شهر خیره شده، همراه با این جمله: «جنگجو بودن به معنای زندگی کردن برای همیشه است.»

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر