کد خبر: 150072
A

احتمال نشست مشترک وزرای خارجه ایران، سوریه، روسیه و ترکیه

«میخائیل بوگدانوف» نماینده ویژه رئیس‌جمهور روسیه در امور منطقه غرب آسیا از احتمال برگزاری نشست چهارجانبه مسکو، تهران، دمشق و آنکارا در سطح وزیر خارجه خبر داد.

احتمال نشست مشترک وزرای خارجه ایران، سوریه، روسیه و ترکیه

به گزارش سایت دیده‌بان ایران، معاون وزیر خارجه روسیه و نماینده ویژه ولادیمیر پوتین در امور منطقه غرب آسیا می‌گوید که احتمال نشست چهارجانبه وزرای خارجه روسیه، ایران، سوریه و ترکیه وجود دارد.

میخائیل بوگدانوف در مصاحبه با خبرگزاری اسپوتنیک اعلام کرد، امکان برگزاری نشست چهارجانبه میان وزرای خارجه ایران، ترکیه، سوریه و روسیه برای ایجاد توافقات احتمالی بین آنکارا و دمشق در حال بررسی است.

وی ادامه داد: «ایران هم تمایل خود را برای پیوستن به روند مذاکرات ابراز کرده است... نحوه برگزاری نشست چهارجانبه در سطح وزرای خارجه با حضور ایران در حال حاضر در حال بررسی است. همه ما یک هدف مشترک برای حل و فصل اوضاع سوریه تثبیت وضعیت در منطقه خاورمیانه داریم».

نماینده ویژه رئیس‌جمهور روسیه در امور منطقه غرب آسیا و معاون وزیر خارجه این کشور، طی این مصاحبه به دیدارهای مقام‌های امنیتی و دیپلماتیک سوریه و ترکیه اشاره کرد.

به گفته بوگدانوف، این مراودات و تماس‌ها در نظر دارد شرایط را برای مذاکرات سوریه و ترکیه تعیین کنند که ممکن است راه را برای توافق‌های احتمالی آینده هموار کند.

به دنبال دیدار چند ماه قبل وزرای دفاع سوریه و ترکیه در مسکو، گمانه‌زنی‌هایی درباره احتمال دیدار سران دمشق و آنکارا مطرح شد.

رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه اواسط دی ماه کرد که احتمالا با بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد. اردوغان در یک سخنرانی در آنکارا خبر داده بود که قرار است نشست سه‌جانبه‌ای بین وزاری خارجه ترکیه، روسیه و سوریه برگزار شود.

به رغم این اظهارنظرها، مقام‌های سوریه بارها اعلام کرده‌اند که دمشق خواستار خروج نظامیان ترکیه‌ای از خاک سوریه است و این حضور را اشغالگرانه می‌دهد.

سخنگوی حزب عدالت و توسعه (حزب تحت رهبری اردوغان) اما گفته بود که ترکیه نیروی اشغالگری در سوریه نیست. به گفته «عمر چلیک»، تهدید نخست و حقیقی سوریه، سازمان‌های تروریستی هستند و ترکیه از همان آغاز به وحدت و یکپارچگی کشور سوریه می‌گذاشت.

منبع : فارس

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر