کد خبر: 150104
A

دعوای بزرگ بر سر سرقت « DNA» دختران ایران توسط «آنجلینا جولی»!

یک پست اینستاگرامی از آنچلینا جولی بجث داغ را به پا کرده و روزنامه همشهری و گروهی از فعالان تندروی ضد شبکه های اجتماعی در یک سو و کیانوش جهانپور ، پزشک و مدیر پیشین روابط عمومی وزارت بهداشت در سوی دیگر این دو قطبی قرار گرفته اند.

دعوای بزرگ بر سر سرقت « DNA» دختران ایران توسط «آنجلینا جولی»!

به گزارش سایت دیده‌بان ایران،چند روز قبل بود که آنجلینا جولی در پستی اینستاگرامی کمپینی را معرفی کرد برای ارسال بریده ای از موهای سر دختران ایرانی برای برگزاری یک آرت گالری مرتبط با حوادث اخیر پس از فوت مهسا امینی . اتفاقی که واکنش روزنامه همشهری و چند فعال توییتری را به همراه داشت.

روزنامه همشهری بر پایه توییتی از سید علیرضا آل داوود یکی از مدافعان سرسخت اجرای طرح صیانت که خود را با نام کاربری «هوش سفید» و اینگونه در بیوگرافی اش معرفی کرده است:« عضو ستاد فرماندهی جبهه انقلاب اسلامی در فضای مجازی» نوشت:« این کمپین حرکت جدیدی برای سرقت اطلاعات ژنتیکی دختران ایران است.» آل داوود البته در توییت خود در این باره نوشته بود:« یک روز بزاق دهان را با گوش پاک کن برای کشف نقشه ژنتیکی به بهانه کمک بشردوستانه علم کردند و ۴ سال بعدش کووید ۱۹ را ساختند. امروز هم مامور سازمان سیا ، آنجلینا جولی به بهانه مهسا {...} از طریق قیچی کردن مو و انتقال آن دنبال نقشه ژنتیکی ایرانیان استو ویروس بعدی کووید ۲۳ نیست؟»

جبهه انقلاب اسلامی در فضای مجازی گروهی که آل داوود یکی از عضای ستاد فرماندهی آن سات ، گروهی به ریاست روح الله مومن نسب مدافع طرح صیانت است . همان گروه فکری که در سال های اخیر برای طرح اکانت های فیک سلبریتی ها معروف شدند یا ماجرای باردار شدن یک دختر بچه توسط ۱۴ نفر را به وسیله دو گیگ اینترنت ، در رسانه ملی مطرح کردند که واکنش های مختلفی را به همراه داشت .

طرح این موضوع سبب واکنش های گوناگونی شد اما یکی از سرشناس ترین پاسخ دهندگان به این ادعا کیانوش جهانپور بود . جهانپور اگرچه از دهه ۷۰ به عنوان یک پزشک و فعال سیاسی در کشور شناخته می شده اما از ابتدای کرونا به واسطه سخنگویی وزارت بهداشت ، به اوج شهرت رسید. این پزشک عمومی در واکنش به نوشته های طیف آل داوود و همشهری در توییتر خود نوشت:« برای تست ژنتیک ایرانی ها نیازی به مو و نمونه ژنتیکی از داخل نشینان نیست، ۷ میلیون ایرانی مهاجر اغلب ساکن غرب که حدود دومیلیون نفر متولد ایران هستند حجم نمونه بسیار بزرگی است که کسر کوچکی از آن هم کفایت می کند. این قدر تحلیل های توهم توطئه ای بی بنیاد به خورد مخاطب ندهیم!»

توییتی که بحث های زیادی را به پا کرد و جهانپور را متهم به حمایت از آنجلینا جولی کرده است. بحث های کلامی متفاوتی درباره او به راه افتاده و خودش هم به تعدادی از این پرسش ها پاسخ داده است. مثلا در یکی از توییت ها آمده است:« موی قیچی شده DNA دارد ولی نه به اندازه پیاز مو. برای همین توسط پزشک قانونی برای تطابق افراد مجرم یا در یکسری لابراتوارها اشخاص برای پیدا کردن افراد نزدیک خودشون استفاده می شود.موضوع جمع آوریDNA مردم یک قبیله یا کشور موضوع بسیار جدی هست که نباید سر سری ازش گذشت.»

که در پاسخش جهانپور نوشته است:« اون DNA نیست، تشخیص از آنالیز پروتئین و اسیدآمینه های موست.»

یک کاربر دیگر برای جهانپور نوشته است:« تاحدودی متوجه هستم که مو بدون پیازچه دارای پیچیدگی های دیگری هست برای تشخیص و استخراج دی ان ای و تفاوتش با بزاق دهان..، اما این موضوع رو از بعد علمی مطرح نکردم بلکه بابت پیشینه سیاه نایس های چشم‌آبی بود و اینکه هیچ ارتباط منطقی بین ارسال مو و حمایت از اعتراض زنان ایران نمیبینم»

چیزی که جهانپور در ریپلای های بعدی برایش در توضیحات علمی نوشته است:« رد پای مصرف مواد روانگردان در سه ماه اخیر در تار مو قابل جستجو و تشخیص است! یعنی می توانند تشخیص دهند آیا کسی مواد مخدر استفاده کرده است؟ همین جوری گفتم که با حقایق علمی بیشتر آشنا شوید !»

بحث دست یابی به شناسنامه ژنتیک ، یکی از چالش های بزرگ پزشکی دنیاست . شناخت ویژگی های ژنی و احتمال سواستفاده های سیاسی از آنها. آنچه درباره بریده موها در این دو روز مطرح شده از نظر علمی مشخص است که برای گروه کمپین دهنده ، آورده ای برای رسیدن به دی ان ای نخواهد داشت چون برای دی ان ای آنها نیاز به پیاز مو و ریشه دارند . بحثی که از سوی جهنپور طرح شده اما به دلیل ریشه های تخصصی بحث و نظریه های حاوی احتمال توطئه که همیشه وجود داشته است.

سوژه بیشتر بررسی می‌شود.

منبع: خبرآنلاین

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر