کد خبر: 150756
A

رفیعی: نقش بی‌بدیل جمهوری اسلامی در محیط زیست مظلوم واقع شده

رییس فراکسیون محیط زیست مجلس درباره نقش جمهوری اسلامی در محیط زیست تاکید کرد: «نشان دادن توانایی فنی و دانشی جمهوری اسلامی ایران به تمام دنیا» و «پیگیری مطالبات به حق مردم» که به واسطه تحریم‌های ظالمانه آسیب دیده، باید در حوزه دیپلماسی در اولویت و دستور کار قرار گیرد.

رفیعی: نقش بی‌بدیل جمهوری اسلامی در محیط زیست مظلوم واقع شده

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ سمیه رفیعی رییس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی در پیش خطبه‌های نماز جمعه تهران، ضمن گرامیداشت هفته منابع طبیعی، این بازه زمانی را نقطه عطفی برای توجه کشور به مسئله محیط زیست دانست و گفت: توجه به محیط زیست برآمده از توصیه‌های اکید بزرگان دین است.

وی افزود: متأسفانه به عملکرد انقلاب اسلامی در حوزه محیط زیست توجه کمتری صورت گرفته و اطلاع‌رسانی خوبی صورت نگرفته است. می‌توان گفت نقش جمهوری اسلامی در این حوزه کمی مغفول و مظلوم واقع شده است به ویژه در این برهه زمانی که دشمن از همه امکانات خود برای اجرای سناریوهای متعددی در راستای ناامید کردن مردم استفاده می‌کند.

رییس فراکسیون محیط زیست مجلس یادآور شد: نقش انقلاب اسلامی در حوزه محیط زیست بی‌بدیل و در دنیا مثال زدنی است گرچه برخی کوته‌نظران نمی‌خواهند به این موضوع اعتراف کنند. باورمندی مقام معظم رهبری به مساله محیط زیست میان رهبران دنیا بی‌نظیر است.

وی با بیان این که اصل ۵۰ قانون اساسی که ممنوعیت تخریب محیط زیست را مورد تاکید قرار داده است، توسط انقلابیون به قانون اساسی کشور اضافه شده است، تاکید کرد: قطعاً دست برتر جمهوری اسلامی در محیط زیست را مدیون شهید مطهری هستیم.

رییس فراکسیون محیط زیست مجلس به وضعیت محیط زیست پیش از انقلاب اسلامی اشاره کرد و یادآور شد: پیش از انقلاب تفکر در حوزه حیات وحش، تفکر شکارگاه اختصاصی بود که توسط رژیم منحوس پهلوی اداره می‌شد و خودشان اصلی‌ترین شکارچیان در محیط زیست بودند. انقلاب اسلامی این تفکر پوسیده شکارگاهی را به «حقوق عامه شدن محیط زیست» ارتقای معنایی داد.

وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب بارها فعالیت برای حفظ محیط زیست را فعالیت انقلابی دانسته‌اند و سرمایه‌های طبیعی را متعلق به تک تک آحاد مردم دانسته‌اند و باید تبیین این مفاهیم را به صورت جدی دنبال کنیم.

رفیعی تاکید کرد: امروز دنیا به این امر رسیده است که سبک زندگی که به حفظ محیط زیست کمک می‌کند «مینیمال» است و این همان سبک زندگی است که ما در ایران و اسلام داشته‌ایم.

وی ادامه داد: این سبک زندگی پرهیز از هرگونه مصرف‌گرایی و اسراف است. در حالی که کمپانی‌های اقتصادی بزرگ در دنیا برای فروش محصولات خود مصرف‌گرایی را رواج داده‌اند که این نتیجه تفکر سرمایه‌داری است، بنابراین باید ارزش‌های اصیل خود را باز گردانیم.

رییس فراکسیون محیط زیست مجلس خاطرنشان کرد: خوشبختانه پرونده تعرضات به منابع طبیعی و زمین‌خواری در دولت سیزدهم کاهش یافته است و این آمار را قوه قضائیه اعلام کرده است. در مجلس یازدهم نیز مسائل اساسی و روی زمین مانده محیط زیست در حوزه‌های مختلف پیگیری شده است.

وی گفت: امروز جمعیت حیات وحش استان تهران به ۲۷ هزار راس رسیده است که این خود نشان دهنده کارآمدی ایران در محیط زیست و نگهداری حیات وحش است.

رییس فراکسیون محیط زیست مجلس افزود: در قانون هوای پاک کار نظارتی دقیقی توسط مجلس صورت گرفت و آن این بود که اگر مدیری در حوزه هوای پاک مسئولیتی بر عهده می‌گیرد باید پاسخگوی مشکلات باشد و پرونده ترک فعل برخی مدیران در این راستا در قوه قضائیه در حال بررسی است.

وی تصریح کرد: اگر قرار است کار نظارتی انجام دهیم باید راهکار ارایه کنیم؛ بنابراین در مسئله آلودگی هوا، ارائه راهکار به بخش اجرایی در دولت صورت گرفته است.

رفیعی به حوزه بین‌الملل اشاره و تاکید کرد: «نشان دادن توانایی فنی و دانشی جمهوری اسلامی ایران به تمام دنیا» و «پیگیری مطالبات به حق مردم» که به واسطه تحریم‌های ظالمانه آسیب دیده، باید در حوزه دیپلماسی در اولویت و دستور کار قرار گیرد.

منبع: ایسنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر