کد خبر: 151257
A
معاون وزارت امورخارجه:

چشم‌انداز روشنی برای جذب دانشجوی خارجی در ایران وجود دارد

معاون کنسولی، مجلس و امور ایرانیان وزارت امورخارجه گفت: چشم‌انداز روشنی برای جذب دانشجوی خارجی در ایران وجود دارد. سطح علم در ایران واقعا بالاست و دانشجویان خارجی می‌توانند با هزینه اندکی علم موجود در کشور ما را فرا بگیرند.

چشم‌انداز روشنی برای جذب دانشجوی خارجی در ایران وجود دارد

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ «علیرضا بیگدلی» معاون کنسولی، مجلس و امور ایرانیان وزارت امورخارجه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در مورد جذب دانشجویان بین‌المللی و ابعاد مورد تاکید آن بیان کرد: بخش مهمی از تعاملات بین المللی مربوط به تبادل دانشجو و استاد می‌شود. متناسب با زیرساخت‌ها و ظرفیت‌سازی‌هایی که داخل کشور انجام می‌شود، می‌توان مخاطبان این هدف که دانشجویان خارجی هستند را تحت تاثیر قرار دهیم و این پیام را به آن‌ها بفرستیم که ما آمادگی کافی برای میزبانی از آن‌ها را در کشورمان داریم. 

معاون کنسولی، مجلس و امور ایرانیان وزارت امورخارجه تصریح کرد: خوشبختانه آمارهایی که در کشور وجود دارد، نشان می‌دهد که هدف‌گذاری که در برنامه گذاشته بود، محقق شده، اما این پذیرش فعلا محدود به کشورهای همسایه ایران می‌شود. برای اینکه بتوانیم فراتر از کشورهای همسایه اقدام کنیم، مهم‌ترین کاری که باید در کشور انجام شود، بین المللی‌سازی دانشگاه‌های خودمان است. 

بیگدلی درباره آموزش زبان‌های گوناگون در ایران و به ویژه آموزش زبان فارسی به داانشجویان خارجی ادامه داد: حدود ۱۰۰ هزار دانشجوی خارجی داریم و همین عدد یعنی باید زیرساخت‌های کار را متناسب با این ارتقای کمی شمار دانشجویان خارجی ارتقا دهیم، ضمن اینکه تعاملات داخل دستگاهی کشور باید بسیار از وضع موجود باشد. 

او افزود: بخشی از این بهبود تعاملات بین دستگاهی به اتصال و ارتباط سامانه‌ها مربوط می‌شود و دولت تلاش می‌کند ظرف ماه‌های آینده و همچنین سال جدید به شکل موثری این روابط را عمیق‌تر کند. در حال حاضر نیز برخی سامانه‌ها اتصال و ارتباط دارند؛ به طور مثال امروز خارجه با فراجا به واسطه سامانه‌ای مرتبط است و باید یک سری تحولات در آن ایجاد شده است. 

بیگدلی ضمن اشاره به خبر الکترونیکی شدن روند ثبت اطلاعات دانشجویان خارجی و امور مربوط به گذرنامه و اقامت آن‌ها در ایران، گفت: بخشی از تعاملات همین اقداماتی است که به صورت آزمایشی انجام شده و باید به خوبی اجرایی شود. بخشی دیگر از تعاملات نیز بعد انسانی تعاملات است؛ دانشجویی که وارد کشور ما می‌شود، باید بتواند با نمایندگان دانشگاه‌ها به خوبی ارتباط برقرار کند و آموزش‌های کافی ببیند و ما این موضوع را مدنظر قرار دهیم. 

معاون کنسولی، مجلس و امور ایرانیان وزارت امورخارجه اضافه کرد: نباید نگاهمان به جذب دانشجویان درآمدمحور باشد و باید تعاملات فرهنگی، بین المللی و… را نیز جزو اهداف خود قرار دهیم و دنبال این باشیم که دانشجویانی خارجی که به ایران می‌آیند، بتوانند از ظرفیت‌های کشور ما استفاده کنند و ما نیز از طریق دانشگاه‌هایمان خود را بین المللی کنیم و فرهنگ بین المللی شدن را نیز فرا بگیریم و در نهایت همه این موارد کمک کند تا شاهد رشد کیفی کشور خودمان شویم. 

او اظهار کرد: ما در وزارت خارجه تلاش می‌کنیم تماس دانشجویان خارجی را در اولین فرصت پاسخ دهیم. در ۱۴۰ نمایندگی ما در دنیا به کنسول‌هایمان اجازه داده شده است که به مباحث دانشجویی توجه ویژه کنند، ضمن اینکه در وزارت خارجه اداره امور دانشجویان را داریم که در آن بخش نیز تلاش می‌شود با استفاده از تجربیات خودمان و سایر کشورهای خارجی زمینه را برای تحقق اهدافمان فراهم کنیم. 

بیگدلی در ادامه خاطرنشان کرد: موضوع روادید در وزارت خارجه به سرعت انجام می‌شود و در زمان کوتاهی روادید افراد را صادر می‌کنیم. ما باید همین سرعت را در مباحث مربوط به ارزیابی دانشجو و تمدید اقامت آن‌ها و خانواده‌شان و امور خروج از کشور آن‌ها داشته باشیم. 

معاون کنسولی، مجلس و امور ایرانیان وزارت امورخارجه با اشاره به اینکه چشم‌انداز روشنی برای جذب دانشجوی خارجی در ایران وجود دارد، بیان کرد: سطح علم در ایران واقعا بالاست، اما با وجود این موضوع ما ارزان‌ترین کشور در بحث تحصیل علم در سطح بین المللی هستیم و دانشجویان خارجی می‌توانند با هزینه اندکی علم موجود در کشور ما را فرا بگیرند. اغلب دانشجویانی که در ایران تحصیل کرده‌اند از وضعیت علمی و تحصیلی خود رضایت دارند البته گلایه‌هایی در مورد برخی امور اداری دارند که باید حل شود. 

بیگدلی در پاسخ به این سوال که چقدر مسائل سیاسی در علاقه مندی دانشجویان خارجی که می‌خواهند به ایران بیایند اثر دارد؟ عنوان کرد: طبعا مسائل سیاسی و بحث ایران ستیزی و موضوعات مرتبط با مخالف دولت‌ها با سفر اتباع‌شان به ایران در جذب دانشجویان خارجی اثر دارد. 

معاون وزارت امور خارجه تاکید کرد: به هر حال انگیزه‌ها و زمینه‌های متعددی در حوزه‌های سفر برای درمان، گردشگری، تحصیل و… در ایران وجود دارد که دستگاه‌های ذی ربط در کشور باید متوجه باشند که در محیط روانی متفاوتی زندگی می‌کنیم و علیه ما تلاش‌های زیادی صورت می‌گیرد بنابراین باید با واقعیت‌ها کنار بیاییم. ما معتقدیم انگیزه و علاقه برای آمدن به ایران وجود دارد. در کشورهای اروپایی دانشجویان مسلمانی وجود دارند که علاقه مندند به ایران سفر کنند. همچنین دانشجویان غیرمسلمان کشورهای اروپایی و حتی قاره آمریکا علاقه دارند با کشوری با فرهنگ و تمدن مانند ایران آشنا شوند.

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر