کد خبر: 151287
A

واردات 250 هزار تن گوشت قرمز و عرضه دام داخلی، عامل کاهش قیمت گوشت

رییس سازمان دامپزشکی کشور گفت: مجوز واردات ۲۵۰هزار تن گوشت قرمز برای تنظیم بازار صادر شده است؛ همچنین عرضه دام داخلی از اواسط بهمن بیشتر می‌شود که به کاهش قیمت گوشت قرمز کمک می‌کند.

واردات 250 هزار تن گوشت قرمز و عرضه دام داخلی، عامل کاهش قیمت گوشت

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ سیدمحمد آقامیری  رییس سازمان دامپزشکی کشور، امروز در نشست خبری در پاسخ به این سوال که شما اعلام کرده بودید قیمت گوشت ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومان با انجام واردات کاهش می‌یابد آیا این پیش‌بینی شما تحقق یافته است، گفت: آن زمان پیش‌بینی می‌شد حتی قیمت گوشت به ۶۰۰ هزار تومان هم برسد، اما با تدبیر‌های انجام شده قیمت‌ها کاهش یافته و پیش‌بینی ما این است که در ادامه کاهش بیشتری یابد.

وی با بیان اینکه اخیرا مجوز واردات ۲۵۰ هزار تن گوشت صادر شده است گفت: علاوه بر این عرضه دام داخلی از اواسط بهمن بیشتر می‌شود و این دو عامل قیمت‌های گوشت را بیشتر کاهش خواهد داد.

به گفته این مسؤول، قیمت‌های فعلی گوشت در بازار کاذب است و باید منتظر افت بیشتر قیمت‌ها در آینده باشیم.

به گفته آقامیری واردات بیشتر از کشور‌های روسیه و برزیل انجام می‌شود.

وی در پاسخ به اینکه آیا با وجود گزارش بیماری جنون گاوی از برزیل واردات از این کشور ادامه دارد گفت:‌سازمان بهداشت جهانی دام یک منطقه‌ای از برزیل را اعلام کرد که گزارش دام مبتلا به جنون گاوی وجود داشته است و ما از این منطقه واردات انجام نمی‌دهیم و سازمان بهداشت جهانی دام بقیه نقاط را سالم اعلام کرده است.

آقامیری همچنین در ادامه گفت: نظارت بر قیمت‌ها با اینکه جزو اختیارات سازمان دامپزشکی کشور نیست، اما به عنوان یک وظیفه انجام می‌شود. به طوری که در سال ۱۴۰۱ با نظارت دقیقی که روی قیمت مکمل‌های غذایی و افزودنی انجام شد ۳۵ درصد از خروج ارز از کشور انجام شد.

وی گفت:‌سال قبل ۷ میلیون یورو واردات سه قلم مکمل غذایی و افزودنی انجام شده بود که امسال ۲.۵ میلیون یورو با همان میزان واردات صرفه‌جویی شده است.

آقامیری افزود: علت صرفه‌جویی نظارت دقیق بر قیمت‌ها بود با اشرافی که از قیمت‌های جهانی داشتیم اجازه ندادیم واردکننده با قیمت‌های بیشتری وارد کند.

وی در پاسخ به سوال دیگر در مورد اینکه اگر در سه قلم مکمل غذایی واردکنندگان می‌توانند ۲.۵ میلیون یورو ارز بیشتری بگیرند پس در سایر کالا‌های اساسی نظیر واردات گوشت، روغن، برنج و نهاده‌های دامی چنین فساد و رانتی می‌تواند وجود داشته باشد آیا وزارت جهاد کشاورزی برنامه منسجمی برای کنترل خروج ارز دارد؟ گفت: برنامه ما این است که سال آینده به سایر نهاده‌های دامی هم نظارت کنیم و از جمله نظارت بر قیمت‌های دام و طیور، نظارت بر قیمت نهاده‌های دام و طیور و آبزیان هم جزو برنامه‌های اصلی است.

منبع: فارس

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر