کد خبر: 151312
A
روزنامه گردی دیدبان تاریخ ۲۲ اسفند ۱۳۵۷؛

چرا با غارت آثار باستانی برخوردی نمی شود؟

تیتر یک روزنامه اطلاعات در ۴۴ سال قبل امروز سه شنبه ۲۲ اسفند سال ۱۳۵۷ به تیرباران ۱۲ عمال رژیم سابق به همراه مشروح جریان محاکمه و اظهارات معدومین و عکسهای اختصاصی این روزنامه اشاره دارد.

چرا با غارت  آثار باستانی برخوردی نمی شود؟

به گزارش دیدبان تاریخ؛ تیتر یک روزنامه اطلاعات در ۴۴ سال قبل امروز سه شنبه ۲۲ اسفند سال ۱۳۵۷ به تیرباران ۱۲ عمال رژیم سابق به همراه مشروح جریان محاکمه و اظهارات معدومین و عکسهای اختصاصی این روزنامه اشاره دارد. اطلاعات درباره دادگاه ۱۲ متهم نوشت: "در تاریخ ۲۱ اسفند ۱۳۵۷ دادگاه انقلاب اسلامی ایران جهت رسیدگی به کیفرخواست صادره از طرف دادستان انقلاب علیه ۱۱ نفر از متهمینی که جملگی از خائنین به ملت و عوامل سرسپردهٔ رژیم دست‌نشاندهٔ بیگانه بودند و همچنین جنایتکاران مفسد فی‌الارض نیز می‌باشند تشکیل جلسه داد و پس از چندین ساعت رسیدگی و مشاوره سرانجام حکم اعدام را صادر کرد.

متن کیفرخواست تیمسار جهانبانی

وقتی جهانبانی را برای محاکمه آوردند، کاغذی بر گردنش انداختند تا جرمش را بنویسند؛ اما او جرمی نداشت، کسی هم پیدا نشد شهادت دهد او جرمی انجام داده‌است.

پس روی کاغذ سفید نوشتند: سپهبد نادر جهانبانی، عامل فساد.متنِ حُکم کیفرخواست که در دادگاه برای وی خوانده شد بدین شرح است:

"نادر جهانبانی با اشتغال در سمت‌های حساس نظامی و این اواخر ورزشی و نظایر آن با رژیمی که با ساقط کردن حکومت ملی شرعی به طریق غاصبانه و با ارادهٔ اجنبی در ایران سلطه پیدا کرده و مملکت را در جهت ارادهٔ اجنبی و در جهت خلاف شرع و مصلحت مملکت و ملت به قهقرا می‌برد و به نابودی می‌کشاند، با اقدام علیه امنیت و قیام برای متزلزل کردن اساس استقلال و فساد در ارض و محاربه با خدا و نایب امام علیه‌السلام مطابع قوانین الهی و قوانین جاریه در زمان ارتکاب جرایم تقاضای رسیدگی و صدور حکم اعدام و مصادرهٔ اموال شخصی ایشان و آن مقدار از اموال که به خاطر فرار از ادای دین به صاحبان اصلی به فرزندان و اقربای نزدیک انتقال یافته‌است از طرف دادسرای کل انقلاب اسلامی از دادگاه دارم."

دیگر تیترهای روزنامه 

آماده شدن لیست ممنوع الخروجها، حمله و تیراندازی به اتومبیل صادق قطب زاده، دعوت عام برای سازماندهی جبهه ملی ایران، هم از جمله تیترهای شاخص این روزنامه عصرگاهی هستند. به صفحه دوم روزنامه می رویم به خبری درباره غارت آثار باستانی کشور بر می خوریم که متن کامل این خبر به شرح زیر می باشد؛

گروهی از عناصر ضدانقلاب و قاچاقچیان حرفه ای عتیقه، از چندی پیش دست به حفاری های غیر علمی و ویرانگر در مناطق باستانی کشور زده اند و آثار و اشیاء ارزشمندی را به غارت برده اند.

قاچاقچیان عتیقه و سوداگران آثار باستانی و فرهنگی برای دست یافتن به گنجهای بادآورده، سراسر مناطق باستانی گیلان زمین را با بولدزر و سایر وسایل ویرانگر کاویده اند و اشیاء بدست آمده را در بازارهای تهران به میلیونها تومان می فروشند.

چند روز پیش یکی از همین سوداگران عتیقه، سه شئ مطلا را که در حفاری های قاچاق در رودبار گیلان بدست آورده بود به قیمت یک میلیون تومان فروخت. این سه شئ عبارت بودند از یک شمشیر مرصع ساسانی، یک نیم تاج طلا و یک شئ دیگر که هویت آن مشخص نشد.

بر اساس گزارشهای واصله به مرکز باستانشناسی ایران در منطقه باستانی رودبار گیلان همه روزه صدها نفر کارگر که بوسیله قاچاقچیان عتیقه اجیر شده اند به سوی رسیدن به گنج زمین را زیر و رو می کنند و بافت قدیمی و تاریخی این منطقه را بهم می ریزند.

IMG_20230313_083025_240

محمود موسوی باستان شناس و کارشناس مرکز باستان شناسی ایران در گفتگویی با خبرنگار ما اظهار داشت؛

حفاریهای قاچاق در سراسر مناطق باستانی کشور توسط عناصر فرصت طلب و ضد فرهنگ آغاز شده است و هر روز هم بعد وسیع تری پیدا می کند بطوریکه تا این لحظه هیچ یک از نقاط باستانی کشور از خطر دستبرد مصون نمانده است و اگر هر چه زودتر اقدام عاجلی در جهت جلوگیری و ممانعت از این دزدی ها و غارتهای فرهنگی انجام نگیرد، تمام آثار و بقایای تاریخی و فرهنگی ما نیست و نابود می گردد.

IMG_20230313_083021_864

ما از آیات عظام و علمای اعلام انتظار داریم همانطوری که در گذشته با هشدارها و توصیه های خود جلوی خرابکاریها و غارتگری های عناصر فرصت طلب و ضدانقلاب را گرفتند و مانع قطع اشجار و کشتار حیوانات وحشی شدند در مورد حفظ و نگهداری آثار و اشیاء باستانی اوامر موکدی صادر کنند. 

تهیه و تنظیم: مصطفی رحیمی مشکله

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر