کد خبر: 151453
A

مایک پنس: دولت بایدن عامل ورشکستگی بانک سیلیکون ولی است

معاون سابق دونالد ترامپ، دموکرات ها را مسوول ورشکستگی بانک "سیلیکون ولی" (اس وی بی ) دانست، در حالی که دموکرات‌ها، جمهوری خواهان را مسوول ورشکستگی این بانک معرفی کرده اند.

مایک پنس: دولت بایدن عامل ورشکستگی بانک سیلیکون ولی است

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ مایک پنس معاون پیشین ریاست جمهوری آمریکا روز سه شنبه به وقت محلی، جو بایدن و دموکرات ها را مورد انتقاد قرار داد و گفت: درست مانند سال ۲۰۰۸، حزب دموکرات بیش از ۱۰ تریلیون دلار هزینه های خود را افزایش داده است و این امر منجر به تورم بی سابقه در آمریکا شده و بانک مرکزی را ملزم به افزایش نرخ بهره کرده است.

این سیاستمدار جمهوری خواه آمریکایی، بانک اس وی بی و رسانه های آمریکا را نیز مقصر دانست و اعلام کرد: اما اس وی پی تنها مسئول تخصیص نادرست منابع خود بر روی اولویت های چپ نیست. دولت بایدن فعالانه آنها را تشویق به انجام این کار کرد.

پنس، بانک را به تمرکز بر روی سرمایه گذاری بر روی پروژه هایی مانند مبارزه با بحران آب‌وهوایی متهم کرد و تعهد این بانک به «پیگیری اهداف محیطی، اجتماعی و حکومتی چپ‌گرا» را مورد تمسخر قرار داد.

در روزهای اخیر و در پی هراس سپرده گذاران بانک سیلیکون ولی (SVB) از آینده این موسسه مالی، مشتریان و سرمایه گذاران سپرده های خود را بستند، سهام این شرکت را فروختند و این بانک با بحران سرمایه روبرو شد.

تارنمای شبکه سی ان ان نوشت، جمعه ۱۹ اسفند، ارزش سهام اس وی بی در پی شدت فروش هیجانزده سهامداران به شدت سقوط کرد و رگولاتوری فدرال کنترل آن را در دست گرفت.

چنین سقوطی در ۱۵ سال گذشته سابقه نداشته و ناشی از پیامدهای سیاست های بانک مرکزی آمریکا بر نهادهای وابسته به صنعت فن آوری ارتباطات این کشور است.

یانک اس وی بی در سال ۱۹۸۳ تاسیس شد، بانک مرجع برای شرکت های نوپای فن آوری ارتباطات آمریکا به شمار می رفت و مشتریان و سرمایه گذاران برجسته‌ای را به خود جذب کرده بود.

گرچه اس وی بی در میان بانک های معروف آمریکایی چندان شناخته شده نبود با این حال در جمع ۲۰ بانک بزرگ این کشور حضور داشت و مجموع دارایی های آن تا پایان سال ۲۰۲۲ به ۲۰۹ میلیارد دلار می رسید.

از سال گذشته میلادی که فدرال رزرو برای کاهش نرخ تورم، نرخ بهره را افزایش داد، سهام شرکت های حوزه آی تی که سهم عمده ای از سرمایه گذاری اس وی بی را به خود اختصاص داده بودند، با افت ارزش روبرو شدند.

با بحرانی شدن فشارهای مالی ناشی از سیاست های بانک مرکزی، اس وی بی هفته گذشته اعلام کرد که بخشی از اوراق بهادار در اختیار خود را با ضرر فروخته و به دنبال فروش ۲ میلیارد و ۲۵۰ میلیون دلار سهام است تا بتواند زیان های وارده را جبران کند. این بیانیه موجب شد تا علاوه بر مشتریان عادی، سرمایه گذران مطرح نیز دست به فروش سهام این بانک و خروج سرمایه های خود کنند.

گر چه پیش بینی نمی شود که سقوط اس وی بی واکنش زنجیره ای در میان دیگر بانک ها پدید آورد، با این وجود به گفته تحلیلگران بانک های کوچک دوران دشواری را پیش رو خواهند داشت.

از سوی دیگر، اکنون که صحبت از خرید این بانک زیانده به میان آمده، برخی از مدیران شرکت های فناوری به "ایلان ماسک" مالک توییتر پیشنهاد کرده اند تا اس وی بی را خریداری کند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر