کد خبر: 151547
A

اکسیر جوانی کشف شد

دانشمندان دانشگاه ویرجینیا موفق به کشف یک آنزیم ضد پیری شده‌اند که به افزایش طول عمر و تندرستی و یک زندگی سالم کمک می‌کند.

اکسیر جوانی کشف شد

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ به نقل از آی‌ای، همه ما در مقطعی از زندگی ممکن است به زندگی طولانی‌تر از حد انتظار فکر کنیم. برخی از ما نیز ممکن است ساعت‌های زیادی را صرف پژوهش در مورد راز افزایش طول عمر کرده باشیم. اکنون طبق معمول علم به کمک ما می‌آید.

آیلین جورجلینا اورورک (Eyleen Jorgelina O'Rourke) از دانشگاه ویرجینیا و همکارانش در ماموریتی برای کشف مکانیزم‌هایی هستند که نه تنها طول عمر را افزایش می‌دهند، بلکه پیری سالم را نیز ارتقا می‌دهند. اکنون تلاش‌ها و زحمات متمادی آنها در نهایت در حال نتیجه دادن است، چرا که می‌گویند آنزیمی را کشف کرده‌اند که ممکن است روند پیری را کُند کند.

جالب اینجاست که این آنزیم، اتانول - الکل رایج موجود در مشروبات الکلی - را از بدن حذف می‌کند.

بیانیه پژوهشگران تاکید می‌کند که این آنزیم قبلاً به خوبی مورد مطالعه قرار گرفته است و اکنون می‌تواند ما را به یافتن راه‌حل‌های دارویی بهتر نزدیک کند.

راهی برای یافتن مکانیزم‌های اساسی بدن

پژوهشگران برای کشف رازهای ضد پیری، چیزی غیرعادی را مطالعه کردند. آنها به سراغ کرم‌های میکروسکوپی موسوم به Caenorhabditis elegans  رفتند، چرا که در کمال تعجب، ژن‌های این موجودات خاک‌زی 70 درصد با ما مشترک است که آنها را به نامزدهایی عالی برای این پژوهش تبدیل می‌کند. گفتنی است که کرم‌های میکروسکوپی تاکنون الگوی مطالعه دو اکتشاف برنده جایزه نوبل در پزشکی بوده‌اند.

پژوهشگران در حین مطالعه روی این کرم‌ها مکانیزمی به نام «واکنش ضد پیری با واسطه الکل و آلدئید دهیدروژناز» (AMAR) را شناسایی کردند که کوتاه‌شده‌ آن در زبان سانسکریت به معنی جاودانگی است.

اورورک می‌گوید: به دنبال یک فرضیه کاملاً تأییدشده افتادیم مبنی بر اینکه راز طول عمر فعال شدن فرآیند جوان‌سازی سلولی به نام اتوفاژی است و در نهایت مکانیزم ناشناخته‌ای برای افزایش سلامت و طول عمر یافتیم.

این مکانیزم ضد پیری با فعال کردن یک ژن خاص به نام adh-1 عمل می‌کند. این ژن از طریق این فرآیند قادر است آنزیم الکل دهیدروژناز بیشتری تولید کند و در نتیجه محصولاتِ جانبیِ سمی چربی بدن یعنی گلیسرول و گلیسرآلدئید را از بین ببرد. این محصولات جانبی با گذشت زمان و با افزایش سن ایجاد می‌شوند و در نتیجه (از بین رفتن آنها)، عوارض سلامتی ایجاد می‌شود.

جالب اینجاست که پس از این آزمایش، کرم‌های مورد مطالعه 50 درصد بیشتر عمر کردند و همچنین علائم تندرستی بیشتری از خود نشان دادند.

پژوهشگران برای اطمینان، مکانیزم AMAR را روی یک مدل آزمایشگاهی دیگر یعنی مخمرها آزمایش کردند. این میکروارگانیسم تک سلولی ترکیب ژنتیکی مشترکی با انسان دارد. پژوهشگران در مورد آنها نیز به نتایج مشابهی رسیدند.

اورورک می‌گوید: امیدواریم پژوهش ما منجر به توسعه داروهایی شود که AMAR را هدف قرار می‌دهند.

وی در پایان افزود: با توجه به اینکه بیماری‌های مرتبط با افزایش سن در حال حاضر بار عمده عوارض سلامتی بیماران، خانواده‌های آنها و سیستم مراقبت‌های بهداشتی را تشکیل می‌دهند، هدف قرار دادن فرآیند پیری مؤثرترین راه برای کاهش این بار و افزایش تعداد سال‌های عمر و یک زندگی مستقل و سالم برای همه ما خواهد بود.

نتایج این پژوهش در مجله Current Biology منتشر شده است.

منبع: ایسنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر