کد خبر: 151977
A
گزارش دیروز؛

ماجرای تحریم میوه توسط مردم در نوروز ۴۵ سال قبل چه بود؟ + تصاویر

روزنامه اطلاعات ۴۵ سال قبل در اولین شماره سال ۱۳۵۷ به ماجرای بازگشت ۵۰۰ هزار تهرانی از مسافرت های نوروزی پرداخته است. همچنین این روزنامه در گزارش به جزییات تحریم میوه در عید آن سال پرداخته است

ماجرای تحریم میوه توسط مردم در نوروز ۴۵ سال قبل چه بود؟ + تصاویر

به گزارش دیدبان تاریخ؛ روزنامه اطلاعات ۴۵ سال قبل در اولین شماره سال ۱۳۵۷ خود به تاریخ شنبه ۵ فروردین در گزارشی به وضعیت گشت و گذار نوروزی مردم در آخرین سال حکومت پهلوی پرداخته و با تیتر ۵۰۰ هزار تهرانی به پایتخت بازگشتند در یک گزارش خبری نوشته است؛

تهران امسال نوروز را شلوغتر از سالهای قبل پشت سر گذاشت و علت آن نیز هجوم عده زیادی از مردم شهرستانها به پایتخت برای گذراندن تعطیلات عید بود. اما علیرغم سفر این گروه کثیر، باز هم تهران در ۵ روز اول سال چنان خلوت و آرامشی داشت که تهرانیها در سایر ایام سال آرزوی یکساعتش را دارند.

بنابر گزارش دیده بان ایران؛ گزارش نویس اطلاعات از گرانی میوه و تحریم آن توسط مردم تهران یاد کرده و آورده است:

عده زیادی از تهرانی ها امسال نوروز را بدون چیدن میوه بر سفره پذیرایی خود گذراندند و تحریم میوه را ادامه دادند. این وضع سبب شد که مراکز عرضه میوه که سالهای قبل در شب عید، فوق العاده شلوغ می شد امسال خلوت بمانند. اما در عین حال تعدادی از خانواده های تهرانی تحریم خرید میوه گران را شکستند و از میهمانان خود علاوه بر شیرینی و آجیل با میوه پذیرایی کردند. در ادامه گزارش می خوانیم؛ به سبب ادامه تحریم خرید میوه گران از سوی بسیاری از خانواده ها، بازار شیرینی فروشیها امسال داغتر از سالهای گذشته بود بطوری که در تهران برای خرید شیرینی از برخی شیرینی فروشی های معروف بایستی ۳ تا ۴ روز جلوتر بابت خرید قیمت شیرینی پول پرداخت می کردند. از سویی دیگر، با اینکه مردم شهرستانها، بزرگ و کوچک همچنان با سرسختی از خرید میوه گران خودداری می کنند مع الوصف هنوز از کاهش نرخ میوه خبری نیست.

در ادامه گزارشگر روزنامه با صاحب یک میوه فروشی در خیابان کوروش کبیر در این مورد صحبت کرده است که وی گفته است؛ من از چند ماه قبل مقداری میوه برای عرضه در ایام نوروز ذخیره کرده بودم ولی بعلت نبودن مشتری مجبور شدم میوه را با نرخ های ارزانتر بفروشم. سپس یکی از مصرف کنندگان در این زمینه می گوید؛ اتاق اصناف پایتخت گرانفروشان را بشدت تحت تعقیب قانونی قرار می دهد ولی این اتاق باید بداند میوه فقط در چند منطقه تهران که اتاق اصناف میتواند کاملا بر آنها کنترل داشته باشد با نرخ مصوب عرضه میشود و اگر فرضا به اطراف شهر ری و جاده آرامگاه بروند مشاهده خواهند کرد که میوه خوب با گرانترین نرخ آزاد و دانه ای عرضه می شود.

در دنباله گزارش فوق می خوانیم:

IMG_20230325_164211_571

گفتنی است که امسال هوای تهران و بسیاری از نقاط کشور صاف و آفتابی و مطبوع بود و اجازه داد مردم بی دغدغه خاطر به دید و بازدید یکدیگر بروند. بازگشت مسافران نوروزی که در ایام عید پایتحت را بسوی سایر شهرستانهای کشور ترک کرده بودند آغاز شده و تا بعدازظهر امروز ۵۰۰ هزار نفر از آنها به پایتخت بازگشتند. بر این گروه باید دهها هزار نفر را که به سفر حج عمره یا سفر ممالک اروپایی و آمریکایی رفته اند افزود.

IMG_20230325_164211_571

ضمنا طبق پیش بینی کارشناسان امور شهری وضع تهران تا ۱۳ فروردین ماه به حالت عادی باز نخواهد گشت زیرا تقریبا تمامی مسافران خارج کشور تا سیزدهم فروردین ماه سفر خود را ادامه خواهد داد و در این میان عده ای از فرهنگیان نیز که به مسافرت رفته اند، بعلت برخورداری از تعطیلات ۱۳ روزه تا پایان سیزده بدر در سفر خواهند بود.

IMG_20230325_164211_924

در پایان گزارش امروز اطلاعات می خوانیم؛ فزایش تعداد اتومبیل های نمره شهرستان در تهران نیز نشان می دهد که عده ای از ساکنین شهرستان، برای تعطیلات تهران را انتخاب کرده اند. گروه زیادی از این عده معتقدند که تهران در ایام تعطیلات نوروزی قابل استفاده است. همچنین گزارشهای رسیده از هواپیمایی ملی ایران و راه آهن و شرکت های اتوبوسرانی و پلیس راه حاکی است که شمار مسافران نوروزی در سراسر کشور به حدود ۴ میلیون نفر بالغ شد که تا هفته آینده تقریبا سفر ۳ میلیون نفر آنها پایان‌ می یابد و به شهرهای خود باز می گردند.

گزارش: دیده بان ایران_مصطفی رحیمی مشکله

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر