کد خبر: 15375
A

عراقچی: همه تحریمهای مرتبط با برجام برداشته شد

معاون امور حقوقی و بین المللی وزارت امور خارجه گفت: تمامی تحریمهایی که باید در جریان اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) برداشته می شد؛ مرتفع و شکسته شده است.

عراقچی: همه تحریمهای مرتبط با برجام برداشته شد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران؛ سید عباس عراقچی روز چهارشنبه در 'همایش الزامات دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در عرصه بین الملل' در دانشگاه فردوسی مشهد افزود : موضوع برجام تنها برداشتن تحریمهای هسته ای و موانع موجود از سر راه اقتصاد ایران بود. 
وی ادامه داد: البته موانع دیگری نیز وجود دارد ولی مرتبط با موضوع برجام نیست و موضوع برجام فقط تحریمهای هسته ای بود؛ نه اجازه داشتیم و نه صلاح بود راجع به سایر تحریمها مذاکره کنیم. 
معاون وزیر امور خارجه گفت: برخی تحریمهای غیرهسته ای هم اکنون برقرار است ولی تحریمهای هسته ای برداشته شده لذا تمام موانعی که به دلیل موضوع هسته ای بر سر راه اقتصاد ایران بود برداشته شده است. 
وی افزود: البته در یک سال گذشته سخت اندازیهای زیادی در حوزه برجام صورت گرفت ولی با همه آنها مقابله شد و همه آنچه در زمینه تحریمها از برجام انتظار می رفت عملی شده است. 
عراقچی ادامه داد: هم اکنون مانع خرید هواپیما برای ایران برداشته و یک فروند آن نیز وارد کشور شده، دومین هواپیما نیز تا چند روز آینده و سه فروند هواپیمای دیگر نیز تا عید نوروز خواهند رسید. 
وی یکی از اهداف برجام را برداشتن تحریم نفتی ایران ذکر و بیان کرد: پیش از تحریمهای نفتی میزان فروش نفت ایران 2.5 میلیون بشکه در روز بود که با تحریمها این نیزان به یک میلیون بشکه در روز کاهش یافت. 
معاون وزیر امور خارجه گفت: پس از برجام دوباره میزان فروش نفت ایران به 2.5 بشکه در روز رسید و تمامی پول فروش نفت نیز به کشور برگشته و مجدد وارد اقتصاد ایران شده است. 
وی افزود: وقتی رئیس جمهوری اعلام کرد رشد اقتصادی به 7.6 رسیده منتقدان گفتند این رشد به دلیل افزایش فروش در بخش انرژی بوده بنابراین خود منتقدان به صورت غیرمستقیم به برگشتن پول نفت به کشور اعتراف کرده اند. 
عراقچی ادامه داد: در بحث تحریمها هسته ای تمام دستاوردهای برجام به دلیل لطف غربیان و آمریکا به ایران به دست نیامده بلکه این دستاوردها به واسطه توانایی ملی جمهوری اسلامی ایران بوده و در جریان برجام چیزی از دشمنی آمریکا کم نشده است. 
وی گفت: هر آنچه از برجام گرفتیم با زور و بخاطر تواناییهای داخلی و ملی عاید کشور شد اما برخی به اشتباه اذعان می کنند که ما با آمریکا دوست شده ایم. 
معاون وزیر امور خارجه افزود: تا جمهوری اسلامی ایران و آمریکا وجود دارند این دشمن ادامه پیدا می کند و ما توقع دوستی با آمریکا را پس از برجام نداشتیم. 
این خبر در حال تکمیل است... 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر