کد خبر: 15382
A

گوجه‌فرنگی؛ اسلحه‌ای در مقابل سرطان پروستات!

همان ماده‌ای که رنگ قرمز را به گوجه‌فرنگی می‌دهد، این سبزی را به یکی از بهترین و مهم‌ترین مواد غذایی برای مقابله با سرطان پروستات تبدیل می‌کند.

گوجه‌فرنگی؛ اسلحه‌ای در مقابل سرطان پروستات!

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، همان ماده‌ای که رنگ قرمز را به گوجه‌فرنگی می‌دهد، این سبزی را به یکی از بهترین و مهم‌ترین مواد غذایی برای مقابله با سرطان پروستات تبدیل می‌کند. رنگ قرمز گوجه‌فرنگی از فیتوکمیکال (ماده شیمیایی گیاهی) خاصی به‌نام لیکوپن نشات می‌گیرد که نوعی آنتی‌اکسیدان قدرتمند است و غلظت بالایی در گوجه‌فرنگی دارد.

مطالعات متعددی نشان داده‌اند که رژیم غذایی سرشار از لیکوپن با کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات مرتبط است. با این‌حال‌، بعضی از محققان هنوز مطمئن نیستند که این تاثیرگذاری مستقیما به خود لیکوپن ارتباط پیدا می‌کند یا به ترکیبات دیگر موجود در گوجه‌فرنگی. بررسی‌های آزمایشگاهی نشان می‌دهند که لیکوپن، انواع سلول‌های سرطانی دیگر را هم از رشد بازمی‌دارد، از جمله سلول‌های سرطانی سرطان پستان، سرطان ریه و اندومتریال (پوشش داخلی رحم). محققان تصور می‌کنند که لیکوپن از طریق تقویت سیستم ایمنی بدن، از سلول‌ها در مقابل آسیب‌های مختلفی که می‌توانند به سرطان منجر شوند، محافظت می‌کند. 

برای به حداکثر رساندن فواید لیکوپن، حتما گوجه‌فرنگی را پخته‌شده مصرف کنید. پختن گوجه‌فرنگی، غلظت لیکوپن را تا حد بسیار زیادی افزایش می‌دهد. گوجه‌فرنگی فرآوری‌شده در قالب پیتزا یا سس گوجه‌فرنگی هم دارای غلظت بالایی از لیکوپن است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر