کد خبر: 15821
A

معاون روحانی: افراد دارای پرونده قضایی می‌توانند کاندیدا شوند اما ...

معاون پارلمانی دولت می گوید: انتخابات سال 92 و بعد انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری سال 94 شور و نشاط بالاتری در جامعه ایجاد کرد.

معاون روحانی: افراد دارای پرونده قضایی می‌توانند کاندیدا شوند اما ...

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران؛ نامه نیوز نوشت: با آغاز اسفند فصل جدیدی در تحرکات سیاسی برای ورود به انتخابات ریاست جمهوری را شاهد هستیم. در همین زمینه با حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس جمهور به گفتگو نشستیم و نظر او را درباره ترکیب دولت آینده، سطح مشارکت و رقابتی بودن انتخابات سال 96، نگاه دولت به طرح 2 فوریتی مجازات برهم زنندگان تجمعات رسمی و مجوز دار پرسیدیم.

مشروح این گفتگو را در ادامه بخوانید.

***

آقای امیری! پیش بینی می کنید دولت آینده آقای روحانی آیا مانند دولت یازدهم، متشکل از معتدلان دو جناح خواهد بود؟

اینکه ترکیب دولت آینده به چه شکل خواهد بود، سئوالی است که فقط شخص رئیس جمهور می تواند درباره آن پاسخ دهد.

فضای انتخابات ریاست جمهوری سال 96 را دوقطبی می بینید یا رقابتی؟

دولت خیلی علاقمند نیست که بحث های انتخاباتی بخواهد زودرس مطرح شود. موضوعات مربوط به انتخابات باید در زمان خودش مطرح شود. زود انتخاباتی کردن فضای سیاسی کشور خیلی مناسب مصالح نیست و باعث می شود که انرژی کشور به جای اینکه صرف سازندگی و امورات توسعه کشور شود در جهت بحث های سیاسی مصرف شود بنابراین آنچه مهم است فراهم کردن بسترهای لازم برای مشارکت حداکثری مردم و برگزاری پرشور و شکوه انتخابات ریاست جمهوری است. اینکه فضای انتخابات به چه شکل در می آید باید مقداری صبر کنیم تا نامزدهای جریان های مختلف سیاسی نهایی شود آن زمان رقابت شکل می گیرد.

ارزیابی می کنید نسبت به سال 92 میزان مشارکت مردم بالاتر خواهد بود یا کاهش پیدا می کند؟

فضایی که ما می بینیم چون امید در جامعه نسبت به قبل بالاتر رفته است، انتخابات سال 92 و بعد انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری سال 94 شور و نشاط بالاتری در جامعه ایجاد کرد، انشاءالله انتخابات ریاست جمهوری و انتخابات شوراهای سال 96 حتما نسبت به سال 92 پرشورتر و پرشکوه تر خواهد بود و همه سلیقه ها و جریان های سیاسی مشارکت جدی خواهند داشت.

کسانی که پرونده قضایی و حقوقی دارند می توانند نامزد انتخابات ریاست جمهوری سال 96 شوند؟

طبق قانون هر کسی می تواند در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کند، اما ثبت نام کردن به منزله وارد شدن به مرحله رقابت نیست. قانون اساسی نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی وخبرگان رهبری را به شورای نگهبان واگذار کرده است. این شورای نگهبان است که شرایط افراد ثبت نام کننده در انتخابات ریاست جمهوری را تشخیص و با قانون تطبیق می دهد و درباره بررسی صلاحیت نامزدها اعلام نظر می کند.

یعنی کسانی مثل آقایان بقایی که پرونده دارند می توانند تا روز اعلام نظر شورای نگهبان فعالیت و موضع گیری انتخاباتی داشته باشند اقدامات چنین افرادی در نگاه و مشارکت مردم تأثیر ندارد؟

من درباره مصداق صحبت نمی کنم. مرجع تشخیص صلاحیت نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری شورای نگهبان است و محرومیت ها و محدودیت ها نیز در قانون انتخابات وجود دارد.

نظر دولت نسبت به طرح 2 فوریتی مجازات برهم زنندگان تجمعات رسمی و مجوزدار چیست؟

دولت از کلیه اجتماعات قانونی حمایت می کند. دولت نمی تواند بپذیرد که اجتماعات دارای مجوز توسط عده ای به هم بخورد و در جامعه بی نظمی ایجاد شود. هر طرحی که در راستای انتظام بخشی و نظم بخشی در جامعه باشد و از ایجاد بی نظمی جلوگیری کند، مورد حمایت دولت قرار می گیرد. طرحی که نمایندگان مجلس مطرح می کنند بعد از اعلام وصول به معاونت پارلمانی ریاست جمهوری ارسال می شود. در معاونت پارلمانی ریاست جمهوری مورد بحث و بررسی قرار می گیرد و پس از اخذ نظرات دستگاه های مختلف جمع بندی مباحث کارشناسی به دولت منتقل می شود. دولت نماینده دستگاه اجرایی مربوطه برای نظردهی در مجلس را تعیین می کند تا دیدگاهش از طریق آن دستگاه به مجلس منتقل شود.

این طرح الان به معاونت پارلمانی ریاست جمهوری ارسال شده است؟

این طرح هنوز رسما به ما اعلام نشده است تا در دولت مطرح شود.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر