کد خبر: 15825
A

عیسی کلانتری: متهم اصلی تخریب محیط زیست تصمیم گیران این کشور هستند

دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه می‌گوید چالش‌های کنونی محیط زیست در ایران به دلیل تصمیمات غلطی است که تصمیم گیران می‌گیرند.

عیسی کلانتری: متهم اصلی تخریب محیط زیست تصمیم گیران این کشور هستند

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران؛ عیسی کلانتری دبیر ستاد احیاء دریاچه ارومیه در اولین کنفرانس تغییرات اقلیم گفت: متهم اصلی تخریب محیط زیست و آن چیزی که به عنوان ریزگرد مردم ایران را درگیر خود کرده، تصمیم گیران این کشور هستند و مردم حداقل دخالت را در این زمینه داشته‌اند.


او با انتقاد از وضعیت تدوین برنامه ششم توسعه و برخی بندهای آن گفت: برنامه ششم توسعه که چند روز پیش در مجلس تصویب شد هرچند که اجرایی نمی‌شود اما به فرض اگر اجرایی شود ۴۸ میلیارد آب اضافی نیاز دارد و چیزی از آب برای نسل آینده باقی نخواهد ماند و مردم و محیط زیست تبعات آن را خواهند دید. 
او افزود: این بازی تعامل بین المللی می‌خواهد به هیچ وجه با تعارف در جلسه و نوشتن مصوبات روی کاغذ حل نمی‌شود. ما در پایش نیاز به سرمایه گذاری داریم. در زمینه اطلاع رسانی نیاز به برنامه ریزی دقیق داریم تا در آموزش از سطح ابتدایی انجام شود. ما هنوز در زمینه پاسخگویی مسئولان با مشکل مواجهیم. تا کنون مسئولی در رابطه با کارهای و اقدامات نا مناسب در زمینه محیط زیست عذرخواهی نکرده است.


کلانتری افزود: جامعه علمی ما ایراد دارد. این یک واقعیت است که همه مدیران دست پرورده جامعه علمی هستند. جامعه علمی مستقل از مشکلات کشور حرکت می‌کند. دستگاه‌های مختلف نیز با جامعه دانشگاهی فاصله زیاد دارند.


او با انتقاد از ناهماهنگی دستگاه‌ها و جامعه علمی کشور گفت: امروز که ما از به دنبال تغییر اقلیم هستیم صنعت کشور چه کمکی کرده است؟ همچنان همان بنزین ۱۵ سال پیش دارد توسط خودروها دود می شود و همان خودروهای گذشته به خیابان‌ها وارد می‌شوند. در عمل هیچ اتفاقی نمی‌افتد یا اهداف ایران با دنیا جدید مطابقت ندارد. مقصر اصلی تصمیمی گیران هستند و هیچ کدام از مدیران از بالا تا پایین تصمیمی برای تغییر و اصلاح نمی‌گیرند و تا به آنها فشار می‌آید کنار می‌کشند.


دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه در پاسخ به این سوال که با وجود اسناد خوب بالادستی چرا محیط زیست همچنان در خطر است، بیان کرد: حاکمیت که شامل دولت و مجلس و دستگاه‌های مختلف است و آنها متهم اصلی هستند. اگر اسناد و اهداف محیط زیستی کجا به دنبال آن رفتید.


او با بیان اینکه قانون ششم متضاد با محیط زیست است، گفت: تبصره‌ها در مجلس به ۱۴۰ تبصره تبدیل شد. تبصره هایی که تغییر اقلیم را تشدید می‌کند. محیط زیست کنار گذاشته شد و تولید و رشد در ارجحیت داده شد.


دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: این برنامه به دولت تحمیل شده که ارقامی را در برابر دولت قرار دهد که بگویند دولت توان نداشت. 
کلانتری در پاسخ به این سوال که اگر اهداف برنامه‌ها در ایران خوب است پس چرا باز هم دچار مشکل هستیم گفت: دلیل این است که ما از عواقب آن خبر نداریم. حرفی می‌زنیم که دریاچه ارومیه را احیاکنیم ولی وقتی صحبت از پرداخت آن است امروز که چندین روز از اول ماه اسفند می‌گذرد صفر ریال از آن پرداخت شده است.

او ادامه داد: حرف زدن مجانی است ولی وقتی که می‌خواهیم عملی کنیم فکر نمی‌کنیم که این برنامه ۲ میلیارد خرج بر‌می‌دارد.  راساس برنامه اقتصاد ایران باید در سال ۱۴۰۴ در منطقه اول باشد این در حالی است با اقتصاد دنیا ۱۷هزار دلار فاصله داریم. سر مردم را کلاه می‌گذاریم که ما برنامه خوبی تدوین کرده‌ایم اما هیچ است.


کلانتری در پاسخ به این سوال که رکود اقتصادی محیط زیست را به خطر می‌اندازد. پس باید چه کار انجام دهیم، افزود: ما نباید دوباره چرخ اختراع کنیم. هر کاری که دنیا می‌کند ما هم همان را انجام دهیم. خیلی از مسایل در دنیا حل شده است.


او بابیان اینکه فقر ریشه محیط زیست را در کشور تخریب می کند گفت: اگر به تغذیه مردم نگاه کنیم می‌بینیم که ۴ دهک مردم سو تغذیه دارند. یعنی بسیاری از مردم نمی‌توانند شکم خودشان را سیر کنند. امروزه می‌بینم که کشورهایی که در رتبه اول آلودگی بودند امروز با وارد کردن تکنولوژی آلودگی را کم کرده‌اند اما ما از خود کفایی حرف می زنیم. خود کفایی که به خاطر تولید چندرغاز تولید نفت و گوشت ریشه نسل بعد را ریشه کن می‌کند. بالاخره زمانی محیط زیست آرامش پیدا می‌کند که مردم آرامش پیدا کنند.


او با بیان اینکه متوسط تولید داخلی ایران حدود ۴هزار و متوسط دنیا حدود ۸ هزار است، گفت: ایران با دلار ۳ هزار و۸۰۰ جزو ۱۰ کشور گران دنیا در تولید مواد غذایی است در حالی که آب مجانی است. حالا حرف از گرانی آب می‌زنیم. اگر آب را گران کنیم آن موقع همه مردم گرسنه خواهند ماند. همه چیز را باید با هم دید. گرسنه نگه داشتن مردم در شرایط فعلی کار درستی نیست. توسعه پایدار یعنی محیط زیست و اقتصاد و برهم نزدن جامعه.

کلانتری با بیان اینکه دنیا عاقل تر از ماست و از ما جلوتر پیش می رود، گفت: گفتند بزرگراه نباید زده شود چون جنگال‌ها نابود می‌شود. به آن گوش ندادند. امروز میلیون‌ها انسان درجاده شمال وقت تلف می‌کنند و در آن کشته می‌شوند. اگر به همین منوال پیش رود محیط زیست جایگاه خود را از دست خواهد داد. 
او معنی توسعه را افزایش بهره بروی و تولید با حفط منابع پایه عنوان کرد و افزود: توسعه به معنی بهبود زندگی مردم است. اگر به این پاسخ نرسد توسعه نیست. اگر محیط زیست را حفظ کنیم اما انسان فقیر بماند یا انسان زنده بماند و محیط زیست بمیرد توسعه نخواهیم داشت.


کلانتری افزود: کشور ما دچار افراط و تفریط است. نیروگاهی در دامعان ۴ سال است می‌خواهند احداث شود هنوز محیط زیست ارزیابی زیست محیطی آن را انجام نداده خودشان تحقیقات را انجام می‌دهند. سد شفارود علی رغم نظر محیط زیست احداث شد. یک جا انقدر سخت گیری می‌کنند که آدم بی خیال می‌شود.


دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه افزود: کشور بدون توسعه نمی‌تواند محیط زیست را حفظ کند همان طور که نمی‌خواهیم محیط زیست قربانی توسعه شود.


کلانتری در پاسخ به این سوال که آیا سازمان حفاظت محیط زیست قدرت و توان تحول در محیط زیست ایران را دارد یا خیر، گفت: باید بر اساس توان حرکت کنیم نه براساس ایده ال. اکر کلان نگری نباشد محیط زیست کاری از پیش نخواهد برد. امروز بمب اتم ۶ میلیون بیکار در ایران ثانیه شماری می‌کند. طرح محیط زیستی ۳ سال طول می‌کشد تا از محیط زیست خارج شود و در آخر هم اتفاقی نمی‌افتد. محیط زیست از حالت شکار بانی بیرون بیاید. اگر محیط زیست مترو محرک باشد توسعه نیز وجود خواهد داشت. فقر و بیکار دشمن اول محیط زیست است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر